P
Ska dra varm och kallvatten till ett köksbygge. Tänkte använda Pex rör men lite osäker på om jag ska ha rör i rör eller inte.

Varför inte?

Till köket från?

P
Från köket ner till källaren. Tänkte att det kanske är onödigt men det kan är en bra säkerhets åtgärd även om inget annat i huset är så.

Självklart rör i rör.

• Gilla
egge80
  • Laddar…
P
Då kör vi på det. Ska se om jag kan hitta röda och blå skyddsrör så det blir lättare att skilja dem åt. Behöver bara 2x5m så jag vill inte köpa en hel 50m rulle.

Brukar finnas på blocket.... 5m är mer än jag kan bistå med, har bara snuttar kvar.

Krilleman
Köpa en längre snutt vanligt rör i rör. Då slipper du ju jaga snuttar efter blå + röd.

Du har väl redan en tuschpenna så du kan skriva K respektive V på ändarna?

• Gilla
Peter_K
  • Laddar…
P
Haha jo det har jag nog 😄

O
Använder du Q&E-kopplingar finns det expansionsringar i olika färger. Men tuschpennor är onekligen enkelt och billigt! =)

Apropå Q&E-kopplingar kidnappar jag tråden för två frågor. Jag undrar om det är något att ha i vanliga hemmainstallationer eller om vanliga klämringskopplingar med stödhylsa är att föredra för PEX? När man använder Q&E-kopplingar så undrar jag också om det finns några för- eller nackdelar med kopplingsdetaljer, t.ex. T-kopplingar, fördelningsrör, etc, i plast jämfört med mässing?

Krilleman
Q&E är inget för en hemmapulare. Kör på vatettekopplingar med "vattete plast" enkelt och billigt. Samt att det går att ta isär denna koppling!

Skiftnycklar har nästan alla hemma.

• Gilla
Oldfart
  • Laddar…
P
Redigerat:
O
Peter_K skrev:
Hur gör man med böjarna när det är rör i rör? rörböjningsstödet är väl för PEX utan skyddsrör
[länk]
Jag gissar på att du kan använda en sån här: http://www.bauhaus.se/vaggbockfixtur.html
Den PEX-installation jag har med rör-i-rör, utförd av en VVS-firma, har böjd lite lagom på frihand och dessutom snålat med klamrar så det skallrar lite lagom när det blir tryckförändringar. Så beroende på böjradie och förankring är frågan om du behöver en sådan där.

P
Den där är väl till för att använda när man ska ut genom en vägg. Kanske blir bra om jag klamrar med dubbelklammern i plast och gör en mjuk fin böj längs golvregeln och upp genom golvet under diskbänksskåpet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.