3 750 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
skräp från borrhålet sätter igen kranarnas filter
Bytte pump igår till en dränkbar pump (45meter ner i ett 50-60 meters hål). Den tidiagre ejektorn satt på samma djup. Bytet har rört om i vattnet och en massa svarta prickar/klumpar (troligen järn-mangan som finns i hålet sätter igen kranarna).
Har försökt att köra pumpen ca tio gånger (ca 10-15 sek per gång) utan duschblandaren monterad för att spola ut skräpet - men det finns tillräckligt kvar för att sätta igen alla kranar efter en viss mängd vatten. Man hinner tex inte att duscha färdigt innan stopp. Lite besvärligt!
Hur lång tid tar det innan sedimentet i borrhålet (ca 40 år gammalt) lagt sig igen? Har ngn liknande erfarenheter?
Tacksam för svar
Har försökt att köra pumpen ca tio gånger (ca 10-15 sek per gång) utan duschblandaren monterad för att spola ut skräpet - men det finns tillräckligt kvar för att sätta igen alla kranar efter en viss mängd vatten. Man hinner tex inte att duscha färdigt innan stopp. Lite besvärligt!
Hur lång tid tar det innan sedimentet i borrhålet (ca 40 år gammalt) lagt sig igen? Har ngn liknande erfarenheter?
Tacksam för svar
I montagebeskrivningen styr ngt om att djupvattenspumpen inte mår bra av att gå utan motstånd en längre tid med det kanske räcker med att den behöver lyfta vattnet 8-9 meter över nivån i hålet. Det brukar ligga på ca 5-7 meter ner i hålet så det är mycket vatten som skall ut. Vågar man köra länge med fritt utlopp?
Du kan köra så länge det kommer vatten, det är när vattnet tar slut och den inte får nån kylning som man inte bör köra mera. Men även med utan kylning kan man köra en stund utan att det orsakar några problem.
På lång sikt kan det nog vara värt att sätta in ett enkelt patronfilter som samlar upp borrkex och annat. Det kan alltid komma upp mindre mängder av detta som med tiden sätter igen kranar och annat. Filtret monterar du lämpligen före hydropress/hydrofor.
Tack för alla svar!
Jag har svårt att få fart på badkarsblandaren FM Mattsson 5000. Får inte ut reglerpaketet. Vad tror ni om att hälla i lite hushållsättika. och låta den bearbeta kalken. Efter det börde det väl gå att få ut den med lite våld (polygrip från höger).
Jag har svårt att få fart på badkarsblandaren FM Mattsson 5000. Får inte ut reglerpaketet. Vad tror ni om att hälla i lite hushållsättika. och låta den bearbeta kalken. Efter det börde det väl gå att få ut den med lite våld (polygrip från höger).
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Ättika gör säkert susen, men jag har för mig att regelrpaketet kan kärva om man inte håller fast/in spindeln (den yttre, smalare räfflade del som sticker ut där vredet sitter).
I instruktionen står det: "Tryck in spindeln och håll fast den så att den inte roterar med, samtidigt som överstycket skruvas ur."
Överstycket är den del som sitter närmast ventilhuset och som har ett grepp för skiftnyckel.
Har inte haft isär min blandare på ett tag nu, men kommer ihåg att det är något trick som måste till för att man ska få loss reglerpaketet.
I instruktionen står det: "Tryck in spindeln och håll fast den så att den inte roterar med, samtidigt som överstycket skruvas ur."
Överstycket är den del som sitter närmast ventilhuset och som har ett grepp för skiftnyckel.
Har inte haft isär min blandare på ett tag nu, men kommer ihåg att det är något trick som måste till för att man ska få loss reglerpaketet.
Hej! Har samma blandare och problem. Hur löste du det?Stugsittare skrev:
(Det där ang spindeln verkar inte ha med det att göra, man måste hålla in den om man ska få ur överstycket helt enkelt.)
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden