prototypen
prototypen: Är toaletten på våning 2 i behov av renovering så får det väl bli att du river. Det är renoverat på 80 talet så det kanske är dags. Annars så är väl en relinening ett gott alternativ, görs ju både här och där. Protte
1 svar · 5,1k läst
·
kulle
kulle: För ett antal år sedan när jag byggde stall så gjöt jag en gödselplatta också och drog ut avloppsrör till den från stallet. Det kräver ju att plattan ligger lägre men det brukar man ju försöka ha.
1 svar · 3,4k läst
J
joni: Har haft elektrikern hemma idag och mkt riktigt kunde han mäta sig till ett jordfel i motorn. Så det blir ny pump på torsdag. Känns inte som någon större vits att börja reparera en 12-13 år gammal pump. Tipset med att vända kontakten funkar för det mesta men ibland av någon anledning så utlöser den Jfb ändå. Tack alla för hjälpen!
9 svar · 1,8k läst
blackadder
blackadder: Men om man läser vatette's instruktion så står det att inga andra kopplingar får användas med deras grejor.
6 svar · 3,1k läst
T
Thberg: Låter som det skulle kunna vara problemet. Förmodar det är lika bra att slå en signal till VA SYD och höra.
32 svar · 10,1k läst
·
raveper
raveper: Det är gummipackningen som klämmer åt slangen när man drar åt ordentligt.
6 svar · 1,3k läst
·
M
mogge_73: Med en borrad brunn och HP så ska du bara ha joniseringsfiltret. Järn, mangan och kalk jonbytes i sådant filter (dock inte för mycket metaller). Kasta bort alla grovfilter (behållaren måste också bort). Färgen är dock humus (troligen) och fastnar inte i nåt av dom filtren. Är det inte allt för mycket kan man sätta in ett kolfilter, annars finns det jonbytare för humus också.
3 svar · 2,8k läst
D
David Pekkari: Enligt tillverkaren LK ska deras universal PEX klara frysning bättre än koppar. vet inte hur mkt det kan skilja mellan olika plastslangar men kan inte tänka mig att det är allt för mkt. Kopplingarna borde hålla förutsatt att det inte blir massa minusgrader och vattnet står still under en längre period. Ska man åka bort kanske man måste stänga av vattnet vid stamventilen.
8 svar · 1,4k läst
nimhed
nimhed: Ok, då är jag med. Otroligt vad det skrivna ordet lämnar mycket till tolkning.
12 svar · 1,3k läst
·
M
Mikael_wi: Hej, vi har köpt ett hus som är byggt 2001 nere i höllviken. Det är 1plan och ingen källare. runt om huset fins det små brunnar där stuprännorna går ner. Hittade någon dokumentation och verkar son rör går mellan dessa brunnar. Nu verkar stopp på något ställe och på något rinner det bort långsammare. Är dessa system vanliga? brukar man pumpa/rensa dessa system?
0 svar · 621 läst
A
andeol: Det beror nog på i vilken kommun man bor. Enligt Uppsala Vattens anvisningar ska den placeras på mellan 10 och 130 cm höjd så jag klarar mig.
23 svar · 17,5k läst
·
E
eforsberg: [citat] Nä, så enkelt är det tyvärr inte :-) Det kommer alltså kallvatten ibland, i kallvattenläget. Fast oftast är det ju då varmt även i kallvattenläget. Så det verkar ju vara någon slags termostat inne i blandaren som har blivit trasig.
4 svar · 5,0k läst
·
O
oceanis: Köp en liten högtryckstvätt och en iller på 20 m och spola rören lite då och då. Kan ju vara en svacka på rören där det samlas papper etc,Speciellt då ni kanske inte använder och spolar så mycket.
4 svar · 3,9k läst
P
Päronboll: Great Gizmo! Tack alla för era svar! :)
8 svar · 4,6k läst
·
roland53
roland53: Nja, det är ju inte precis en kompressor, men tanken har ett membran med ett förtryck (luft) som komprimeras när du kör pumpen. Då byggs en buffert upp i tanken och efterhand som du tappar vatten utvidgar sig luftkudden. Tills ett visst läge då pumpen återigen startar. Om förtrycket är korrekt och pressostaten rätt inställd så innebär detta att pumpen startar mer sällan, givet att
3 svar · 3,2k läst
Real7
Real7: Om man bortser från förlusterna (och det vill man alltid göra när det gäller hydrodynamik:rolleyes:) så tänker man att med minskad rör area så ökar vätskans hastighet och flödet blir det samma. Så slipper man räkna på totaltryck förlusten i engångsmotstånd och befatta sig med bernoulis ekvation och så vidare :) Ang venturi, om man lite ovetenskapligt ser stödhylsan som en
4 svar · 27,9k läst
Freilor
Freilor: 2495 kr med relita, var här i 2 timmar. Vi valde att inte använda rot pga kommande badrumsrenovering.
14 svar · 22,1k läst
W
Ws1: Ja, ta du och gräv ner den under cellplasten så blir det riktigt bra..
5 svar · 3,7k läst
D
dodo: Är det någon som har ett sådant reningsverk ??
0 svar · 2,0k läst
M
mogge_73: Den luckan där slangen sitter, brukar också innehålla en grovsil som skyddar impelen. Skruva ut den och gör rent, det värsta jag har dragit ut där är en barnstrumpa. Kan också börja lukta efter några veckor. Obs! Kommer nån liter vatten när man lossar så du har nåt under.
13 svar · 14,4k läst
Patrick E
Patrick E: Tack :-) Då gissade jag rätt.
2 svar · 3,2k läst
S
sophiet: Precis, de kommer uppifrån :) Kan försöka ta en bild när jag är på plats.
4 svar · 1,7k läst
Mattias_Jo1
Mattias_Jo1: Dags att börja gjuta. Nu har jag fyllt igen med en del av de massor som blev över. Tänkte börja med avloppet på den övre bilden då det är pannrum/torkrum. 1. Lägger massor samt lite singel tills jag har ca 5-7 cm för gjutning. Tänkte ta "Finbetong" här då jag vill ha en så slät yta som möjligt för att lägga nya klinker (bilar bort resten av klinkern) där sedan. Kommer vara lite
7 svar · 3,3k läst
·
ullberg
ullberg: Exv http://www.rinkabyror.se/artikel/lk-fordelarskap-uni350-4-5-uttag/
3 svar · 1,2k läst
Patrick E
Patrick E: Det finns speciella isoleringslådor för samförläggning av vatten och avlopps PEM-slang. I botten lägger man värmekabeln sedan fyller man lådan med sand och lägger på ett lock. Självreglerande värmekabel drar inte så mycket ström. Den värmer bara på den del av sträckan där det behövs. Har du avlopp och vatten i samma låda kommer avloppsvattnet också att värma upp lådan. Jag
4 svar · 2,9k läst
B
Bråkis: [citat] Ja! Så här ser den ut hos LK: http://golvvarmebutiken.se/Vattenburen-golvvaerme/Tillbehoer/49716-Oevrigt/LK-Genomfoeringshaallare.htm [bild]
4 svar · 3,8k läst
·
loa78
loa78: Du kan även rensa hålen med en skruvmejsel, ser ut att vara en del grus/sand i dom.
9 svar · 7,3k läst
·
R
rockfarbrorn: För att förtydliga, när folk pratar om "snorkel" menar de då just en vakuumventil??
3 svar · 2,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.