Byggahus.se

Avlopps problem

1. A
    Medlem Nivå 3
    Hej svejs!! Jag håller på att renovera mitt hus och har bytt ut allt avlopp i hela källaren. Har några brunnar och en toalett där. Har lagt allt i 110 rör och med 45 + 45 börjar istället för 90 graders osv. Ca 1 cm fall per meter möjligt fallet ändrats då jag sen gått på singeln osv:/ nu har jag gjutigt och prov spolar vatten och det Rinner bort men jag ser det står vatten i rören på alla brunnarna osv men det kommer ut i rätt ände när jag spolar iaf. Änden är ännu inte kopplad ut och den änden "slutet" ligger i grundvatten. Är det möjligt det tycker upp i rören så pass långt ?? Eller är risken att jag har bakfall på alla rör ? Men det rinner ju ut iaf.... Också har jag missat luftningen till toaletten. Behövs den verkligen ??

Redigerat 11 jan 2015 20:02
  2. H
    Medlem · Nivå 19
    Ja luftningen behövs annars funkar inte vattenlåset, när du spolar sugs allt vatten med eftersom ingen ny luft kommer in i röret annars.

3. A
    Medlem Nivå 3
    Hur ska luftningen kopplas ? Närma toaletten eller bara På avloppet var som helst ?! En luftning räcker eller en Pär toa ?

4. H
    Medlem · Nivå 19
    Den ska helst kopplas efter toan. Beror på hur det är draget med rören, det kan behövas flera.