Jag har nu en ejektorpump (CPES3-80) med luftinjektor och hydropress (60l tror jag). Detta är 27år gammalt (pumpen i all fall) och det kan ju gå sönder när som helst ;). Jag tänkte passa på och kolla vad man ska ha sen när man köper nytt. Brunnen är ca 90m.

Jocke

Kolla på Rinkaby rörs hemsida. Gå in på ladda ned katalog. Kolla på sid 37. Där finns en bra bild med det som behövs. Det finns också lite info om dimensionering av pump och tryckförsluster i slangar.

Är pumpen 27 år så är den nästan ny ju!! Skulle inte förvåna mig om den håller lika länge till...

Den är rostig som f*n eftersom den står i krypgrunden. Jag har sett att det har börjat fukta vid axeln på pumpen så ifall den går sönder så kan det vara bra att veta vad man ska köpa. ;)

Pumpen fungerar fortfarande. :) Så vad tycker ni? Sätta dit en ny ejektorpump, vilket blir enklast eller montera en djupvattenpump? Då dyker några frågor upp. Om man ska köra med djupvattenpump vilken sort ska man ha då? 1-fas eller 3-fas? Som sagt så är djupet ca 90-100m. Som det är nu så startar pumpen vid 2.0bar och slutar pumpa vid 4.0bar. Vad är bäst att köra med, hydropress eller hydrofor?
Har även hört att det ska finnas varvtalsstyrda djupvattenpumpar och då slipper man hydropress eller hydrofor. Någon som vet?

Om pumpen fungerar kanske du inte behöver byta ut den. Grejer fungerar även om de ser rätt jävliga ut.
Men du gör väl rätt i att ha en backup-plan. Kolla efter vad du behöver och ha en inköps- och inkopplingsplan redo.
Generellt är väl 3-fas att föredra då du sprider ut lasten på tre faser, det blir mindre "blink i lampan" helt enkelt när pumpen drar igång. För en del djup finns det ju knappt enfaspumpar som klarar jobbet.

Rinkaby har i sin katalog tabeller på vad deras Grundfos-djupborrspumpar klarar. Den finns inte på webben så lägger upp bilderna här till dig
Enfas-sortimentet
https://www.dropbox.com/s/b27carilkwebsn2/2015-01-06 21.30.03.jpg?dl=0

Trefas-sortimentet
https://www.dropbox.com/s/7zs0tt0c1krg7ai/2015-01-06 21.30.11.jpg?dl=0

Du kan väl från den matcha djup med önskat flöde så har du din pump, om djupborrepump är vägen du vill vandra.
Trefasgrunkan som drar upp 35 minutliter från 100m kanske kan passa dig. Du har väl inget lantbruk eller så.

Hur många l/min ska man ha helst ur kranar mm?

Vet inte om det finns någon nationell standard, branschriktvärde eller annat att rätta sig efter. Tror att jag får ungefär 10 liter/min ur kökskranen och ca 20 liter/minut ur en utkastare nära hydroforen.
Du kan väl ta med dig en hink och stoppur till någon granne som har ett acceptabelt flöde och klocka hur mycket det är. Så vet du det.

Jag har kollat i katalogen nu och 1-fas pump är ju uteslutet. Bara kabeln till pumpen går ju på flera tusen. Så kanske en SP3-25 ser ut att passa bra. Hydropress eller hydrofor? För- och nackdelar med båda?

Det finns en del skrivet tidigare på forumet om hydropress kontra hydrofor.
Hydropressens främsta selling point är att den tar mindre plats för samma funktion som en hydrofor.
Den har dock en gummiblåsa som kan behövas bytas efter ett tags användning. En hydrofor behöver man inte byta något på, däremot kan den tappa luftkudden med tiden så man behöver pumpa upp trycket i den med kompressor (eller tappa ur och börja om från början). Jag valde en begagnad 500 liters hydrofor för en tusenlapp. Har plats och den är enkel att byta om den skulle gå sönder. Den var bara 20 år gammal, de håller decennier.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.