Vatten & Avlopp
mogge_73: Ett bomullsfilter fångar inte partiklar den skapar dom. Har man ex. Järn i vattnet kan ett grovfilter slå ut syret i vattnet vilket då skapar järnoxid. Detta sätter igen filtren väldigt fort beroende mängden järn. Sen blir det en fin liten järnbomb som för utfällt järn in i ditt ledningsnätet. Kolfilter tål inte järn överhuvudtaget, då järnet väldigt snabbt mättar kolet. Lyd
corre: Jag anser att du ska koppla in på första alt andra kammaren i husets brunn. Om det kommer med skit från stallet, tex grus, jord eller annat direkt in i ifiltrationen så sätter den igen snabbare. Genom att skicka det genom husets 3kammar så får du en uppsammlingsfålla där. Givetsvis måste du antingen ha en backventil på pumpen, alt lägga slangen så den mynnar ut ovan vattenivån i
xelirator: Hehe jo precis! Tja,ska kasta ut den imorn så kanske de dyker upp en annons här :)
slacker: Och med tanke på att eventuella problem kanske inte märks med en gång så kan ett läckage skapa stora problem som på sikt bekostas TS. Nja, jag vet precis hur man gör och hur man inte bör göra - Men ringer ändå alltid röris....
camaro1969: Nu rinner vatten ner i brunnen från kallkällan:D Å ett jäkla tryck vare med.. Så nu ginns det vatten i överflöd:D peppar peppar...
Krilleman: Ska gå fint att göra som du tänkt! Glöm inte att anmäla arbetet till VA verket för återplombering.
PNO: Det är inte helt ovanligt att enstaka dagvattenbrunnar är kopplade på avloppsnätet, så det är i sig inte konstigt att det kan lukta bensin inne via avloppet. Å andra sidan kan ledningen lika gärna sluta i en stenkista och bensinångorna leta sig in ungefär vilken väg som helst. Fördelen med bensin i vatten jämfört med exempelvis diesel är att bensinen är lättflyktig och oftast
svartöra: Så här såg "tratten" ut om någon skulle undra... [bild]
Krilleman: Klart du kan köpa den ventilen du länkar till. Men den är inte säkervatten-klassad. Och jag hittar ingen info angående monteringsanvisningen heller. http://www.onninen.com/sweden/produkter/VVS/Infra4/Pages/Default.aspx Närmaste "liknande" ventil skulle jag klassa som: http://www.onninen.com/sweden/produkter/onnline/Documents/Montering_209CR.pdf Men varför använder dom ordet "bör", i
Drömhus2012: [citat] Jag kör med 150mm varianten med flerkomponentsöverdrag och den är mycket enklare att använda rätt tycker jag samtidigt som den tar rätt brett mellan käftarna. En outstanding tång/skiftnyckel helt enkelt enligt mig. Edit: Missade bilden i inlägget :o http://www.knipex.com/fileadmin/site/knipex/scripts/mediando/images/KNIPEX/Produktfotos/web/zoom/860515014k.jpg
Peppe_Ronin: Hej Corre! Tack för svaret! Jag har borrat 24 meter, men vattnet ligger på 4 meter, foderröret är 6 meter långt. Som det är nu går det upp ca 15 cm över betongplattan jag gjort. Tack för länken, är nog nödvändigt med en sån där manschett. Får kapa lite innan rörmokaren kommer. Blir nog en dyr extrakostnad annars.. :) mvh Peppe
Janus82: Rost luktar väl inte? Den doft du känner är nog bajs helt enkelt.... Se dig om efter en ny bostad redan nu för lukten och problemet försvinner inte förräns man bilar upp golvet och byter hela ledningen och då kommer du ändå inte kunna bo i lägenheten.
bluesboy: Är det någon som vet om dessa är godkända och hur kvaliteten på dem. Lukas
nino: jag la plattor i ett skol restaurang kök, kröp runt lite vet inte om det var när jag foga och lyckade fastna med byxbenet i ventilen med följ att vattnet satts på och sprutade rakt in i mitt byxben.... så där roligt då men så här 10 år efteråt så är det rätt kul Sen dess så skruvar jag alltid bort vredet om det inte är pluggat :)
Tosse: Har inte hunnit prova än! Familj och jobb kom emellan mig och vattenlåset... Men så fort jag får tid ska jag prova och återkomma med rapport! Tror det får bli till helgen.
vastkustkillen: Vill gärna hålla med om lite för lågt än för högt, men.......det blir så fult och går mer kopplingar om inte blandaren når direkt in i kopplingarna! Så jag brukar hellre sätta lite högre, men inte för högt :) Men det är inte helt ovanligt att man får jacka i kommoden, för även om man sätter rätt höjd så vet man aldrig hur mycket kakelkillen vill flytspackla :)
Turbin: Hej Funderar på att renovera tvättstuga där rensbrunnen finns i golvet under plastmattan. Hittar ingen information hur den ser ut eller om man kan ta bort den. Funderar också på att installera wapro waback (backventil) för att säkerställa att inget avloppsvatten kan gå bakvägen Är någpn som har info om rensbrunnen eller hur waback fungerar så är jag tacksam Tony
mogge_73: [citat] Man kan ju tycka det, men den kunskapen har dessvärre inte alla rörmokare. Spola kallvattnet i 5-10 min. Spola sedan vattnet i ett glas medans du luktar. luktar det svavel, har du svavelväte.
Krilleman: Smidigt absolut! Men gängan ska helst vara ren och torr. Och vad gör man när man märker att man behöver dra lite extra? Tex i en vinkel? Lin är enkelt även för amatören, och är man osäker fanns det en länk till en guide på tuben. Det var uppe i en tråd för ett tag sen, men jag hittar den inte just nu.
Krilleman: Korrision (eller rättare sagt ärgning) är resultatet av fukt. Kopplingen har antagligen smygläckt lite. Detta brukar täta till sig själv. Nästa gång du tömmer systemet så demontera kopplingen, rengör anläggningsytorna och dra åt lite hårdare.
Kristofer Suha Pettersson: Ja, pumpen startar som den ska när spänningen slås på och jag hör det karaktäristiska tryckströmbrytarljudet. Pratade med en granne som sa att det kan fastna lite smuts i anslutningen in till tryckströmbrytaren som kan orsaka såna här problem. Jag ska testa att göra rent lite där ...
mogge_73: [citat] Ett sandfilter för järn och mangan renar ner till ca 20 Micron så ytterligare partikelfilter kommer inte göra någon förändring. Är det humus du är ute efter är det jonisering eller kolfilter som gäller. Mvh Morgan
Göran.W: O kunskap skulle jag villa säga. I min gamla brf förbjöd dom tvätt maskiner för avloppet inte skulle klara det ???? Fast i den styrelsen satt bara totalt inkompetenta personer. Jag var inte alls poppis för jag gick på dom bra och berättade vad som behövde göras istället för att lägga över i miljon på tvättstugorna och gården utan för och detta i en förening på 56 lägenheter.
holmberg87: I förra huset gjorde vi som en duschhörna under vvberedaren. En sarg på 3 cm med våtrumsmatta och golvbrunn, sen fick det droppa bäst fasen det ville :thumbup: Lite overkill kanske men är man som jag är så..
Ws1: Varmvattenkran typ öppna varmvattenkranen i badrum på våning 2 om sådan finns
Apollo11: Lösning var att lossa täckringen vid väggen, använda en polygrip och vrida loss den kromade halsen (satt inte speciellt hårt) sedan lossade vredet. Efter denna demontering så kommer man åt att byta packningen :).