Byggahus.se

Kopplingspraxis

1. S
    Medlem · Nivå 11
    Jag har smugit runt och spionerat på alla rörkopplingar jag kunnat hitta för att förbereda mig för ett litet projekt i garaget. När det gäller råa kopparrör, PEX och prisolrör i icke synliga utrymmen har jag noterat att det ofta kopplas med stumpar och kopplingar även där jag inbillar mig att man enkelt kunde gjort en böj på röret eller ansluta kopplingsdetaljerna direkt till varandra.

Exempel:
    Rör -> T-Rör -> Stump -> T-Rör -> Rör, där T-rören sedan är anslutna enligt T-Rör -> Stump -> 90-gradersvinkel -> rör.

I fallet med kopparrör så är det ju lätt och inte helt olämpligt med en liten böjradie som motsvarar en 90-gradersvinkel så där förstår jag inte riktigt poängen. Är det arbetsbesparing på bekostnad av materialkostnad? För PEX-rör däremot är ju böjradien större och böjar blir inte bestående så där kan jag se en poäng. Sen undrar jag även över det där med stumpar mellan t.ex. T-rören, finns det inte kopplingsdetaljer som går att ansluta direkt till varandra utan mellanliggande stumpar?

2. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Själv lödde jag ihop i ledningssystemet i teknikrummet/tvättstugan som utanpåliggande kopparrör.
    Och jag tyckte ärligt talat att det var enklare och billigare att köra med lödskarvar och vinklar och t-rör för lödning än att investera i ett hyggligt OK rörbockningsverktyg.
    Så ett par,tre pipor raka halvhårda rör + en liten påse delar, lite lödpasta + tenn och så lödde jag med varmluftspistolen.

Jag köpte löddelar från http://bynor.se/index.php? som låg väldigt bra till i pris.

3. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
  4. S
    Medlem · Nivå 11
    Vatette verkar ha bra lösningar på det mesta! Tack!