J
Jidderberg: Hej, Jag har i dagsläget en tom tomt där V/A anslutningen betalades och utfördes förra året. Jag ska inte söka bygglov förrns 2016 utan tänkte i år endast gräva ned vatten och avloppsrör samt gräva bort matjordslagret, lägga dräneringsrör och makadam där plattan för garaget ska vara. Det kan tyckas dumt att börja innan bygglovet är godkänt men det är inte åtgärder som jag
0 svar · 982 läst
T
Thomas_Blekinge: Viktigt att påpeka som ovan: rörisoleringen skyddar inte stillastående vatten mot frysning. Om det är kallt ute och vatten i röret står stilla så är det genomfryst inom några timmar, oavsett isolereing.
4 svar · 1,3k läst
E
ERJ: Har ett fördelarskåp i anslutning till köket som ska mata tappvatten till två badrum plus kök. Funderar lite på hur jag ska lösa det med skvallerröret som enligt säkervatten ska mynna ut på ett ställe där det inte orsakar en vattenskada, dvs det ska kunna rinna ner i ett avlopp. Jag funderar på att leda ner det i köksavloppet (på samma vis som t.ex. diskmaskinen är ansluten) och
0 svar · 2,0k läst
Krilleman
Krilleman: Vad har du för brunn? Det finns både tätlock och NOOD-lås. Båda tillverkas av purus. Så din brunn styr valet av tillbehör! Ta en bild och lägg upp för att få mer korrekt svar! http://www.purus.se/produkter/produkt/innerlocktatlock-150/ http://www.purus.se/produkter/produkt/nood-plast/
3 svar · 1,6k läst
T
torparn_i_norrland: Hej, Jag bytte avloppsstam till badrummet på andra våningen i villan. Stammen går från källaren och rakt upp till andra våningen till badrummet. Bilade inte upp golvet i källaren utan anslöt till det gamla avloppet strax ovanför golvet. På första våning öppnades väggen för att kunna dra avlopp och vattenrör (Pex). Detta kostade totalt ca 18 tusen inkl material och ihopspikning av
6 svar · 22,2k läst
kulle
kulle: [citat] Det är skillnad på vita rör så var noga med att de är godkända för inb.
3 svar · 4,8k läst
·
B
Barnrikehuset: Total slang blir alltså Ø25mm 30m mellan vattenmätare och kran och sen en 50m Ø19mm trädgårdsslang på kranen. Även om jag gärna hade anslutit innan inser jag att för att komma in innan tryckbegränsaren måste jag släppa och koppla in mig på ett par äldre klämringskopplingar och jag har fått för mig att själv klämringarna är märkesbundna dvs det skulle bli detektivarbete att
3 svar · 3,4k läst
M
Matstj: Hittade annat sätt att mäta exakt tempen. Minus 8 ute, vatten temp i rör inomhus 19,5 och yttervägg rör 16 grader. Får jag tillräcklig många mätpunkter då lägger jag ut en temp kurva om beteendet.
67 svar · 23,5k läst
·
Y
Yrrol: Inga veck. Inget läck. Funderar på möjligheten att det kan ha blivit isklumpar i slangen likt som i 20liters dunken. Kanske tinar sen under dagen isf. Kan ju förklara rassel-ljudet i slangen som blir en väldigt kort stund när man stänger av pumpen. Det har blivit stop under natten. Vattenfiltret har troligen kört sin var-3e-dag-nattspolning, tömt hydroforen då pumpen inte fyllt upp den.
2 svar · 4,1k läst
·
A
AndersS: Många tack för snabba svar. Det blev två Gustavsberg för 335:-/st så det är väl Ok pris, så nu blir det utkastare både på huset och vid brunnshuset. Stämmer som du skriver att FMM sprutar vatten bakåt när man stänger den, har en sådan i huset.
5 svar · 11,2k läst
Y
Yrrol: Är det inte bara att trycka på ventilpiggen och se om det sprutar ut vatten?
1 svar · 9,5k läst
Y
Yrrol: Ifall du är bekväm i att kapa rör så kan du kapa strax under alla rörkopplingarna. Ta måttet på inkommande rör. Åka till någon som säljer rördelar, helst med hjälpande personal. Köpa kulventiler (balllofix/vatett) som man drar fast direkt på rören, samt med rätt diameter för nya blandarens slangar. Märk mutter & ventil med tuschstreck, och hårddra minst ett varv eller om det
1 svar · 4,0k läst
·
Demmpa
Demmpa: Jag skulle antagligen byggt om rörkopplingarna, allt efter befintlig kulventil t.o.m. blåa vinkeln t.o.m. T-kopplingen till utgående kopparrör. [bild]
8 svar · 2,2k läst
·
A
Ahlin: Aha, det är ett ersättningsvattenlås m a o! Jag var inne på att jag skulle sätta någon insats på 75mm röret...
5 svar · 4,7k läst
joflopp
joflopp: Fosfor kan fällas ut med flockningsmedel (oftast polyaluminiumklorid - Pax21) eller bindas i kalkmaterialet Polonite. Med Pax21 får du en jämn och kontinuerlig fosforreducering och det du behöver ha koll på är kemiförbrukningen. Polonite blir till slut mättat och kan inte binda mer fosfor. Enda sättet att kontrollera mättnadshalten är att kontrollera pH på vattnet i polonitekassen
1 svar · 1,6k läst
Krilleman
Krilleman: http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/252186-tvattstallsavlopp-i-vagg.html?perpage=15#post2189867 :thumbup:
1 svar · 1,5k läst
T
TheGame: Anlita en annan röris om du inte gör det själv?
3 svar · 1,3k läst
Krilleman
Krilleman: Oj oj, närmare 300:- stycket :x Det var dyrt. Inköpspriset dom handlar den för från vatette är under 50:-! Här hittar jag den billigast på internet: http://www.sigro.se/sv/vatette/vatette-oevergangskopling-securex-dy16-x-vatette-dy15-efter-1954.php
9 svar · 7,3k läst
·
arneri68
arneri68: Jag har tyvärr inte takhöjd för att bygga in de aktuella rören. Har dessutom redan byggt takboxar längsmed väggarna. Krilleman, är asbest hårt eller kan det vara mjukt? Har bara sett asbestskivor tidigare så jag vet inte hur jag skall identifiera asbest i böjar och skarvar. Kan jag förutsätta att det är asbestfritt om isoleringen är mjuk?
3 svar · 5,0k läst
·
Müssli
Müssli: Tack!
2 svar · 1,8k läst
·
Müssli
2 svar · 1,8k läst
·
T
torparkalle: Hur funkar en hydrofor med luftinjektor och avluftning? Kan det vara en variant att byta från hydropress till hydrofor för att få ner radonhalten?
30 svar · 9,7k läst
·
Krilleman
Krilleman: Nja, 1,5mm. Jag skulle inte chansat. En gängad vinkel har större anläggningsyta. Köp till en sexkantsnippel upp mot ventilen. Täta med lin. [bild]
7 svar · 2,2k läst
·
kulle
kulle: [citat] Ja absolut, då är det ingen risk att det samlas vatten där.
12 svar · 7,3k läst
·
Pen
Pen: [citat] Jo, det kanske är det bästa. Ska se om jag kan få tag på någon som vill göra ett så litet jobb - brukar inte vara lätt. Trots 40-årig erfarenhet av elektroniklödning av både smått och stort har jag misslyckats just med att löda kopparrör.
22 svar · 2,7k läst
R
Rustyy: Tack:)
5 svar · 5,0k läst
·
R
5 svar · 5,0k läst
·
MathiasS
MathiasS: Man får vara snabb som attan med rep-muffen, limmet hugger snabbt.....:)
3 svar · 3,5k läst
T
TofflaN86: [bild] [bild]
1 svar · 1,2k läst
·
Munktells
Munktells: Toppen, då gör vi så :)
4 svar · 1,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.