Hej.

Jag funderar på att installera en Vattenutkastare under diskbänken i vårt kök. Har vissa funderingar.

1. Vilka risker finns det att ha utkastaren placerad i detta utrymme?

2. Om en ballofix används efter varje gång man använt utkastaren rinner vattnet ändå tillbaka eller gör ballofixen att röret är fyllt av vatten?

3. Om jag förstått det rätt så täcker inte försäkringen om utkastaren inte installeras i våtutrymme. Hur stora skador kan egentligen en utkastare skapa?

Tack på förhand

Är det en utkastare för trädgårdsslang? En sån skulle jag inte ens vilja ha inomhus eftersom trädgårdsslangkopplingar ofta läcker.

Ska du ha trädgårdsslang från köket hade jag nog velat ha den på blandaren så att allt dropp hamnar i diskhon.

Yes, det är till trädgårdsslang.
Så dessa läcker alltså ofta i inomhus delen innanför vägg och isolering?

Nej men vänta nu, TS du vill väl ha insidan av utkastaren i köket och delen man kopplar slangen till på utsidan? (annars är det väl ganska liten poäng att ha en utkastare alls...)

1 svårt att säga
2 röret töms som vanligt
3 det ska finnas en golvbrunn i det rum där det är tillåtet att montera utkastare

osiris skrev:
Nej men vänta nu, TS du vill väl ha insidan av utkastaren i köket och delen man kopplar slangen till på utsidan? (annars är det väl ganska liten poäng att ha en utkastare alls...)
Exakt

C
Vis av egen erfarenhet då det är gjort exakt så här - räkna med att det blir rätt rejält med kondensbildning eftersom du spolar kallvatten under lång tid så rören bör isoleras på lämpligt sätt. En ballofix kan strypa flödet lite mer än man vill så satsa på en större kulventil med full innerdiameter.

P.s. annars ser jag inte att det skulle vara större risk för läckage än de "vanliga" installationerna under diskbänken.

Hemmakatten
Vi har vår innerdel i ett skåp i köket. Själva vattenutkastaren i carporten. Både kallt och varmt vatten. Har ingen avstängning på insidan. Har inte märkt av någon kondens. Har fungerat utmärkt i 8 år.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.