Som rubriken säger har vi problem med vattentillförseln i sommarstugan.
Det går ett tag sen hör man en klick från ett relä låter det som (kan det vara från den högra i bild1. Jag har läst här på forumet att det kan vara tryckvakten som är slut. Det är väl den som syns i bild2?
För ett par år sedan slutade vattnet funka helt. Då ringde jag en elektriker kompis och han guidade mig per telefon och foton jag skickade på koppling i den högra i bild 1. Därefter fick vi vatten igen. Däremot är det sen dess som jag beskrivit att vatten kommer ett tag sen klickar det till i den högra i bild1 och då måste man gå ut och trycka på den röda knappen. Därefter hör man att det börjar spola vatten i trycktanken igen.
Vad har vi för fel tro? Är det tryckvakten som är paj? Om jag byter den gissar jag att nån omkoppling även behöver återställas i den högra dosan i bild1. Är det ett motorskydd förresten ?
Bild1
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild2
image.jpg
Skapa konto

Det är motorskyddet som löser ut, endera är motorn till pumpen trasig eller så är det fel på motorskyddet.
Återställa motorskyddet gör man med röda knappen.

Protte

• Gilla
SMZ
  • Laddar…
prototypen skrev:
Det är motorskyddet som löser ut, endera är motorn till pumpen trasig eller så är det fel på motorskyddet.
Återställa motorskyddet gör man med röda knappen.

Protte
Ok tack , fundersam varför vi kopplade om i motorskydd boxen tidigare? Gissar att det var för att koppla förbi Tryckvakten för att den var trasig ?

Om det är en 3-fas pump så kolla säkringar till pumpen så inte en fas har slagits ut, på min anläggning kan det låta rätt och den jobbar upp tryck en stund innan motorskyddet slår ifrån om en fas saknas.

Om ni kopplat förbi tryckvakten så går pumpen kontinuerligt.

Slå ifrån arbetsbrytaren (den till vänster i bild 1).
Skruva av locket på motorskyddet, ta en/flera närbilder på innanmätet så att vi kan se hur det är kopplat.
Ta även en bild på märkplåten på motorn/pumpen så att vi får reda på vilken strömmängd motorn ska dra, för att kunna bestämma om motorskyddet är rätt inställt.

• Gilla
SMZ
  • Laddar…
Hej igen, nu har jag kollat säkringar och det är hela . Jag har tagit bilder på motorskyddet. Jag öpnnade även locket till borrhålet se bilder. Det fanns ingen märkplåt för motorpump så vet ej märkström. Vad göra?

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

På din beskrivning låter det som om motorskyddet löser ut p g a pumpen drar för mycket ström när den fått pumpa ett tag och vattennivån i borrhålet sjunkit.
Vad gjorde du förra gången då din kompis elektrikern hjälpte dig? När jag tittar på bilden på motorskyddet så ser det ut som om det är ställt på max.
Det skulle vara bra att ha data på pumpen, men den sitter ju nere i borrhålet.
Har ni alltid haft de här problemen med pumpen? Är det värre på sommaren när det varit torrt, eller då ni varit i huset en längre tid och förbrukat vatten?

Verkar tvärtom vara ställt på min dvs 1 A av området 1-1.6 A. En liten motor på 0.25-0.37 kW troligtvis om inställningen är korrekt.

• Gilla
SMZ
  • Laddar…
Hej Patrick, det var ca 2-3 år sedan vattnet lade av det var då min el kompis hjälpte mig över telefon att koppla om i motorskyddet ... Vad vi kopplade minns jag faktiskt inte. Vi ändrade dock inte Max ström nivå reglaget. Nu efteråt gissar jag att vi gjorde det för att tryckvakten pajjat och det var en Quick fix för att få igång vattnet. Som det funkar nu är att pumpen går ett tag och vi får vatten men efter ca 20-30 min hör man att ett relä slår ifrån (motorskyddet) och då får man gå ut och trycka på den röda knappen. Då hoppat det igång och vatten kommer igen. Detta oavsett årstid. Några idéer ??

stegen7 skrev:
Hej Patrick, det var ca 2-3 år sedan vattnet lade av det var då min el kompis hjälpte mig över telefon att koppla om i motorskyddet ... Vad vi kopplade minns jag faktiskt inte. Vi ändrade dock inte Max ström nivå reglaget. Nu efteråt gissar jag att vi gjorde det för att tryckvakten pajjat och det var en Quick fix för att få igång vattnet. Som det funkar nu är att pumpen går ett tag och vi får vatten men efter ca 20-30 min hör man att ett relä slår ifrån (motorskyddet) och då får man gå ut och trycka på den röda knappen. Då hoppat det igång och vatten kommer igen. Detta oavsett årstid. Några idéer ??
Du har redan svarat på din egen fråga. Ni/du har kopplat förbi tryckvakten, vilket gör att pumpen går kontinuerligt tills motorskyddet slår ifrån. Köp en ny tryckvakt, och koppla in den, så kommer det fungera sedan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.