Efter tilläggsisolering o panelbyte har jag problem med stupröret, som hamnar längre ut än markröret. En "S-krök" med hjälp av färdiga böjar är inte att tänka på. Avståndet mellan vägg o mark är för litet o dessutom hamnar stupröret då för långt ut. Jag vill ha en förskjutning på ca 90 mm. Kan jag fixa det med markröret istället? Skarven måste då hamna under mark o bli vänd åt fel håll, men det senare kan väl inte vara så allvarligt? Eller skall jag bygga en "ränna" i väggen, så att stupröret kan hamna precis i samma läge som tidigare? Eller skall jag låta en plåtslagare specialtillverka en lämplig böj på stupröret?

S
Det du ska göra är helt enkelt att gräva lite och sätta på lämpliga böjar, rimligen 2st 15graders böjar en bit ner i marken för att få upp röret på rätt ställe.

S
eller, beroende på vart 90graders böjen sitter så kanske du t.o.m bara kan kapa av 90mm på markröret så böjen hamnar 90mm längre ut :)

Tack, SueCia för tips. Det första var, vad jag själv syftade på, men var osäker och ville inte göra något dumt eller svårare än nödvändigt. Ditt andra tips är tyvärr inte tillämpligt och det är synd, för röret ligger inte så djupt, men det går åt andra hållet, dvs. in under huset, så då får jag istället skarva på en liten bit. Borde kanske gräva ända ner i alla fall o kolla möjligheterna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.