Vi har en 500 l vattentank som står 2,5 meter över grund.
Vid bortfall av kommunens vatten, kopplar vi om och tar vatten från tanken.
Problemen är att detta självrinnande tryck blir lågt, och jag funderar på att sätta en liten pump under tanken, som kan öka trycket något. En tryckvakt måste då så klart till för att starta och stanna pumpen.
Är det någon som har kännedom om detta?

Det blir ju som en vanlig jetpumpsinstallation, med undantaget att du matar från tanken istället för från en sugslang.
Du behöver dessutom lite backventiler och avstängnignar så att du inte råkar trycksätta kommunens ledning.
Just kombinationen av ventil och backventil är mkt viktig, du vill under inga omständigheter trycksätta kommunens vatten och råka spola ut ditt tankvatten där.
Om det händer så kan du bli ersättningsskyldig för en spolning av kommunens ledning.

tommib
Varför inte en liten pumpautomat som man har till brunnar? Då är allt kopplat och klart. Glöm inte backventil mot kommun som sagt.

Tackar för svar. Skall kolla upp detta. Skall lägga till att denna tank och plats inte befinner sig i Sverige, men i ett "varmare land" :-) Så för mig en liten impeller eller kugghjulspump hängande direkt på vattenröret från tanken...
Jag ville bara ha en liten pump, då det inte ofta är avbrott, men när det händer, så måste jag få bättre tryck i duschen.
Kugghjul eller impeller? Får söka på Google, de vet ju allt.

Göran.W
Varför inte sätta en hydrofortank och en backventil så vattnet inte rusar på fel håll vid vatten avbrott.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.