Hmm... Att något skall fastna vill vi ju förståss inte. Men i teorin skapar ju fritt fall neråt mer rörelseenergi än vad vatten från en inkommande snett lutande stammar gör. Såvida vinkeln in mot huvudstammen är lika med eller mindre än 45 grader.
Bara tänker högt. Och det skall gudarna veta gör man jag ju inte alltid så bra.

Jag tänkte lite tvärtom, att vattnet från handfaten spolar rent varje gång om det kommer i nederkant. Gör man som han sa så blir det ju definitivt en samling där, men det kanske inte gör nåt? Åsikter på det från nån erfaren som kanske plockat isär nåt liknande?

• Gilla
Zchnukko
  • Laddar…
Man vill ju att vattnet ska röra sig så smidigt som möjligt i fallets riktning och ta med sig smuts, fett, papper etc. Anvisningen att grenrören ska ligga ner gäller samtliga dimensioner.

Botten på röret ska vara linje.

Tack.

Krilleman
WC ska alltid anslutas i liggandes grenrör, precis som min tidigare bild visar. Man ska alltså inte ansluta WC i ett grenrör som står rakt upp!

Förminskning ska alltid anslutas så att det ej blir en "trapppa", precis som Dr.L skriver. Det skapar faktiskt upphov till framtida stopp att montera en förminskning "upp-och-ner"!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.