Vatten & Avlopp
AndersMalmgren: Nu verkar det fan som det är tätt peppar, peppar, kommer låta det var öppet nån vecka till innan vi bygger igen. Om folk är hemma tänkte vi lufta systemet idag
Robin Nordström: [citat] Orsaken till det här har jag ingen aning om! Hoppas du finner svar iallafall! ;)
byggtrött: Hej Har haft lite problem med missfärgning av kakel trots att jag har järn/mangan-filter och avhärdningsfilter. Misstänker att det beror på för dålig luftning. Har en Wellmate micronizer, men tryckströmbrytaren har varit monterad mellan pump och luftinjektor, vilket är fel. Tryckströmbrytare är flyttad, men jag får ändå inte det att funka, känner inget "sug" (även om jag vrider
oceanis: Valet blir väl att köra rostfritt i allt utom själva skarven mellan det mjuka kopparröret och och ett rostfritt rör. Nu beror det naturligtvis på vilka dimensioner du använder men rostfria hydraulikrör finns väl i liknande ytterdiameter som normala kopparrör och då bör ju en presskoppling av koppar med stödhylsa i kopparröret kunna fixa den första skarven. Sen finns det ju
roland53: Om pumpen sugen luft så borde den släppa helt. Men om det bara är några luftbubblor så borde de hamna i hydrofortanken och inte vid tappstället. Så tillvida att inte rör för avtappningen sitter farligt nära luftbubblan. Luftbubblan är ju inte konstant utan blir större när trycket sjunker och är som minst precis när pumpen stoppat på tryckvakten.
anders07: Ja, skarvar måste vara i "vattensäkert skåp" vilket innebär att om det börjar läcka måste vattnet rinna ut på synligt ställe. Eftersom skarvarna ligger i golvet här blir det ju lite knepigare men kan du få upp dem lite så du kan få ett skåp ovan golv? Annars går det att lägga en "box" och ha skvallerrör till våningen under också (och boxen åtkomlig underifrån då istället).
huggan: Vet man inte får man antingen filma eller gräva fram röret. Att koppla avlopp är det enklaste man kan göra i VVS väg. Det man behöver tänka på är att man får ett fall när man lägger avloppsrören och att inga stenar hamnar i närheten. Att fylla med sand runt röret är en fördel. Och inga 90 graders böjar som går horisontellt.
KalleKe: Menar denna gummistuds, eller vad den nu kallas. men jag beställde en ny slang istället och byter hela vägen in i maskinen, känns säkrare då jag fått problem med gummistudsen så vattnet rann ut på golvet precis när jag flyttat in. [bild]
Patrick E: Tyvärr blir de lokala vvs-firmorna med lager och kontor där man kan knalla in och handla alt beställa allt färre. De flesta firmor verkar ha kontor och allt i bilen, så de flesta av oss är hänvisade till byggvaruhus och nätbutiker när vi ska handla vvs-prylar.
aleklint: Tack för svar! Det är ju inga stora pengar det handlar om, så jag köper gärna bra kvalitet. Ikeas blandare är väl iofs kanske inte ändå så bra, men denna kommer inte att användas så jättemycket, då det är en sommarstuga..
byggankan: Vet inte exakt vad det är "rör i rör" sa i alla fall rörmokaren att det skulle vara. Och min titel forumgud kommer ju helt klart från en mängd frågor och inte för att jag är bra på att ge svar själv vilket kanske är uppenbart med tanke på hur lite jag vet...
Krilleman: Ja, fast nu ser jag att det bara är med Ahlsells rör i rör?! Eller tolkar jag det fel?
Krilleman: Plusprisol har en benägenhet att fastna på alla kanter då isoleringen är mjuk. Lättast är nog då vanlig prisol. Men om du har bjälklaget fullt av spån tror jag du går bet på att bara ta upp två hål...
Krilleman: Men det är en väldig skillnad på kundtjänst direkt hos Mora och din återförsäljare av armaturen! Mora är ett företag (ostnor) som värnar om sitt rykte och skickar gärna ut reservdelar om något är fel. Och din installatör är ett företag som vill ha aktieutdelning. Rent krasst så är det så! Därför så undrade jag vad Mora hade att säga.
Krilleman: Sil skulle jag inte tro det är. Snarare en flödesbegränsare typ "eco".
Krilleman: Kapa bort dina gamla securex-kopplingar helt och montera två st RSK 1940303 med 16x1 stödhylsa i 16 rören. Ofta är äldre 16mm rör glödgade, så montera stödhylsor oavsett för korrekt installation! Fortsätt med nya 15mm rör nedåt! Glöm inte att det ska vara stödhylsa i nya kopparrör om det är prisol eller kromade (halvhårda) rör! Köp två av varje: 1940303 1866375
Krilleman: Mora Temp www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer_s.aspx?gKey=398b57km&gInitPage=35
Krilleman: Är ditt rör för kort? På IFÖ kan man välja håll, vad har du för märke på utrustningen?
Krilleman: Låter konstigt, ett par ballofixer under varje tappställe är ju underbart att ha, inte kostar dom så mycket heller. Jag har både gruppventiler (fullflödes kulventiler) så jag kan sektionera av delar av huset i källaren och på det ballofixer vid varje tappställe. Underbart att ha den dagen något strular. :thumbup: Och om det vore som Yrrol beskriver ovan så sätter man väl nya
larsbj: Att byta mulltoan mot en vanlig toa och dra avlopp dit kanske 25000:- Att bygga nytt badrum i huset och dra avlopp dit är nog minst 100000:- dyrare
hulingen: Ska bli spännande om detta kan hjälpa mig ! Har samma problem, det är bara i början som det rinner ut vatten på samma sätt som du beskriver. Skulle väldigt gärna vilja veta vad det är för olika processer som sker i maskinen, det hittar man sällan uppgifter om. Är det någon sorts stilla blötläggning det där som det rinner ut ifrån ? Jag har samma modell som du
GoForIt: Det är väl en idé som används ibland, även om det inte är förstahandsalternativet kanske. I det gamla avloppet sätter du väl enklast en propp/plugg.
J0naz1: Du menar stående skivor? Om avloppsröret går ner genom bjälklaget en halv meter från ytterväggen. Räcker det att jag drar det rakt vertikalt till kanske 3 dm under marknivå, för att sedan svänga av mot och ut kanske 1 meter utanför yttervägg med lite fall. Samt sedan isolera nästan upp till marknivå (drygt 20 cm ovan och på sidan om röret). Tror inte jag kommer att dra/förbereda
Roev08: Kolla också att vattenlåset i brunnen sluter tätt. Du kan testa om det kommer luft från brunnen med t.ex. utblåst ljus som ger rök, en god cigarr som ryker osv. Eller testa att försegla brunnen med silvertejp!
joflopp: Har pratat med en representant från Aqua Expert som menade att jag istället för Göingefiltret borde välja Ferroline Inject. Han kunde inte riktigt redogöra för de olika filtermassorna men sa att Ferroline använder sig av brunsten, vilket jag googlade fram är det samma som magnesiumoxid. 29000 plus installation av deras samarbetspartner på orten. Lär väl landa på minst 40 papp efter
Joakim Stribrand: Skulle chansa på en damixa
Stefan N: Den ligger ju precis i gränslandet, golvbrunnar före 1990 ska bytas vid renovering enligt GVK. https://www.gvk.se/branschregler/golvbrunn/gamla-golvbrunnar
corre: El är normal röd 3fas handske. Den kopplar du på byggcentralen som behövs för husbygget. Vattnet är en standard storlek som finns istortsett överallt. Likså med avloppet. Men hur ligger dit avlopp i förhållande till boden? Det måste dras med fall och raka rörlängder, anslutas i mark etc. Både vatten och avloppsdelar kan köpas på närmsta bygglada, tex bauhaus och Hornbach.