Hej
Ska byta ut äldre varmvattenberedare mot ny Oras Safira från K-rauta.
Vet ej vad den röda ventilen har för funktion eller ens vad det är.
I monteringsanvisningen anges att blandaren kan droppa då vattnet expanderar
vid uppvärmning. Tyder på att den fungerar som övertrycksventil?
Var ansluter jag bäst den nya beredaren???
Hoppas någon kan komma med tips.
Tack på förhand!
RN
Ska byta ut äldre varmvattenberedare mot ny Oras Safira från K-rauta.
Vet ej vad den röda ventilen har för funktion eller ens vad det är.
I monteringsanvisningen anges att blandaren kan droppa då vattnet expanderar
vid uppvärmning. Tyder på att den fungerar som övertrycksventil?
Var ansluter jag bäst den nya beredaren???
Hoppas någon kan komma med tips.
Tack på förhand!
RN
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den röda ratten är avstängning av kallvatten till varmvattenberedaren, den röda röret med en svart knopp uppepå är säkerhetsventil, i samma klump som avstängningsventilen sitter i sitter även en backventil som förhindrar att varmvatten rinner tillbaka i kallvattenledningen.
När kallt vatten värms expanderar det, beroende på vilket tryck som är i vattenledningsnätet och vilket tryck säkerhetsventilen är ställd på och hur stor varmvattenberedaren är så droppar det olika mycket när vattnet värms upp.
När kallt vatten värms expanderar det, beroende på vilket tryck som är i vattenledningsnätet och vilket tryck säkerhetsventilen är ställd på och hur stor varmvattenberedaren är så droppar det olika mycket när vattnet värms upp.
Är det denna?
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/...dare-oras-safira-1023f-med-varmvattenberedare
http://www.oras.com/ProductDocuments/313989-37946-8937_Oras_5_en_fi_sv_no_da.pdf
Den beredaren får bara vara ansluten till just den blandaren, på din bild så grenar sig varmvattenledningen och det får den inte göra med den beredaren.
Den beredaren har ingen säkerhetsventil, det behövs ingen heller eftersom den inte får trycksättas (göras om till slutet kärl).
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/...dare-oras-safira-1023f-med-varmvattenberedare
http://www.oras.com/ProductDocuments/313989-37946-8937_Oras_5_en_fi_sv_no_da.pdf
Den beredaren får bara vara ansluten till just den blandaren, på din bild så grenar sig varmvattenledningen och det får den inte göra med den beredaren.
Den beredaren har ingen säkerhetsventil, det behövs ingen heller eftersom den inte får trycksättas (göras om till slutet kärl).
Jo det är nog den beredaren, (5 liter), första länken kom bara till K-rautas förstasida.
Men vad kan hända om jag kopplar in den befintliga grenen, som leder till
tvättställ badrum och dusch??
Den "görs väl inte om" till slutet kärl bara för att den förgrenas(?), den har ju fortfarande
blandaren som ventil vid värme expansion.
Men vad kan hända om jag kopplar in den befintliga grenen, som leder till
tvättställ badrum och dusch??
Den "görs väl inte om" till slutet kärl bara för att den förgrenas(?), den har ju fortfarande
blandaren som ventil vid värme expansion.
Det är en trycklös beredare och blandaren är en specialare som bara fungerar ihop med trycklösa varmvattenberedare, varmvattenkranen sitter innan varmvattenberedaren och röret upp till pipen från beredaren saknar kran, avstängningen sker på den kalla sidan.
Beredaren kan inte kombineras med någon annan/flera blandare och blandaren kan inte kombineras med någon annan beredare.
Beredaren kan inte kombineras med någon annan/flera blandare och blandaren kan inte kombineras med någon annan beredare.
Jag är okunnig, men vill gärna förstå.
Beredaren är trycklös, rätt?
Får den tryck, om jag kopplar in andra kranar????
Hur en varmvattenkran kan sitta innan varmvattenberedaren
kan jag fatta, men inte om den ska ge varmvatten. Eller hur??
Beredaren är trycklös, rätt?
Får den tryck, om jag kopplar in andra kranar????
Hur en varmvattenkran kan sitta innan varmvattenberedaren
kan jag fatta, men inte om den ska ge varmvatten. Eller hur??
Se det så här då:
Likna din nya beredare, den trycklösa 5 liters, som en vattenkanna med pip.
När du fyller din vattenkanna tillräckligt, rinner det ut vatten genom pipen. Så funkar din trycklösa beredare. Kranen uppepå bänken fyller på beredaren, istället för att rinna över, eller faktiskt just för att rinna över, rinner det varma vattnet ut genom pipen uppepå bänken.
Trycklösa beredare är billiga, men funkar också alldeles utmärkt till ett ensamt tappställe. Du kan inte koppla den någon annanstans. Behöver du även vatten till dusch t ex, alltså flera tappställen, välj en annan, traditionell, beredare.
Likna din nya beredare, den trycklösa 5 liters, som en vattenkanna med pip.
När du fyller din vattenkanna tillräckligt, rinner det ut vatten genom pipen. Så funkar din trycklösa beredare. Kranen uppepå bänken fyller på beredaren, istället för att rinna över, eller faktiskt just för att rinna över, rinner det varma vattnet ut genom pipen uppepå bänken.
Trycklösa beredare är billiga, men funkar också alldeles utmärkt till ett ensamt tappställe. Du kan inte koppla den någon annanstans. Behöver du även vatten till dusch t ex, alltså flera tappställen, välj en annan, traditionell, beredare.
Stort tack!
Mycket bra illustration, till och med jag fattar!
Men jag fattar fortfarande inte vad som händer om jag skulle
kopplat in två tappställen till.
Uppstår då tryck, och kranen läcker "hela tiden"?
Ett tillägg till illustrationen;
Oras Safira ansluter ingående kallvatten till blandaren för
att sedan gå till varmvattenberedaren.
Den har sålunda tre anslutnings slangar.
Tack alla för kloka svar, jag har bestämt att göra återköp
och satsa på en traditionell varmvattenberedare.
Mycket bra illustration, till och med jag fattar!
Men jag fattar fortfarande inte vad som händer om jag skulle
kopplat in två tappställen till.
Uppstår då tryck, och kranen läcker "hela tiden"?
Ett tillägg till illustrationen;
Oras Safira ansluter ingående kallvatten till blandaren för
att sedan gå till varmvattenberedaren.
Den har sålunda tre anslutnings slangar.
Tack alla för kloka svar, jag har bestämt att göra återköp
och satsa på en traditionell varmvattenberedare.
Jag har ritat tre bilder, en med två vanliga tappkranar, en med specialtappkranen (den du vill köpa) och en där man bladar special och vanliga tappkranen.
Vid den blandade installationen så kommer den vanliga tappkranen att inte få något varmvatten förrän någon öppnar varmvattenkranen på specialkranen, med andra ord så funkar det inte att göra den installationen.
Vid den blandade installationen så kommer den vanliga tappkranen att inte få något varmvatten förrän någon öppnar varmvattenkranen på specialkranen, med andra ord så funkar det inte att göra den installationen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Aha!
Jag är väldigt tacksam för all respons med tanke på
allt strul det medfört om jag installerat Oras Safira i
det här systemet.
K-rauta har erbjudande om en VVB Nemi Emalj (Gustavsberg?) för
1.595:- men dessvärre verkar den vara slut och då är det ju lätt
att vara billigast…
Men annars kanske den kan vara vettig?
Jag är väldigt tacksam för all respons med tanke på
allt strul det medfört om jag installerat Oras Safira i
det här systemet.
K-rauta har erbjudande om en VVB Nemi Emalj (Gustavsberg?) för
1.595:- men dessvärre verkar den vara slut och då är det ju lätt
att vara billigast…
Men annars kanske den kan vara vettig?
Jag köpte en sådan på K-Rauta i våras till mitt fritidshus. Den finns även hos CO http://www.clasohlson.com/se/Varmvattenberedare-30-l/40-8794 men tyvärr till ett lite högre pris.
Klicka här för att svara