Vi ska dra egna avlopp inomhus, som ska gjutas fast under platta och golvvärme, så vill inte behöva göra om detta..
Vi har en befintlig avluftning 4 meter nedströms, på en annan ledning än den där WC kommer hamna.
Är detta acceptabelt eller kommer vattenlåsen tömmas när man spolar?

avluft.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tycker du borde ha en avluftning uppströms de spolställen där hastig spolning kan ske. Bastun kommer aldrig ge den typen av snabba spolningar, däremot WC, badkar och kanske handfat. Därför är det bra om varje "gren" har sin egen avluftning i slutet på grenen.

Hos mig ser det ut ungefär som på din ritning, däremot inget badkar på avstickaren. Avståndet från toan till den avluftade stammen är ca 5m. Hade en gammal erfaren röris när vi byggde om och frågade just om detta, men enligt honom var det inga problem, ett 110 rör blir ju knappast fullt vid en spolning. Och 10 år senare har det aldrig varit problem....

Larsa skrev:
Hos mig ser det ut ungefär som på din ritning, däremot inget badkar på avstickaren. Avståndet från toan till den avluftade stammen är ca 5m. Hade en gammal erfaren röris när vi byggde om och frågade just om detta, men enligt honom var det inga problem, ett 110 rör blir ju knappast fullt vid en spolning. Och 10 år senare har det aldrig varit problem....
Intressant info! Då kanske avluftning ofta är överkurs för ett vanligt hus. Jag trodde det var i princip kört utan avluftning uppströms en toa.

TS: är det inte typ en till våning inkopplad på detta någonstans (kök, extra toa etc).

Skönt att höra Larsa. Jag frågade också på rörförsäljningsfirman och han sa också att det inte var några problem. Men jag vet ju inte om han är röris eller bara försäljare...

Men rent logist känns det ju rimligt att röret inte blir proppfullt. Det skulle vara om man tömmer badkaret samtidigt då.

Barnrikehuset: Nej, det är enplans. Detta badrum är tillbyggt senare och är det enda på denna del av stammen. Stammen går sedan ut längsmed huset och ansluter till en brunn, dit kök och övrig toa/badrum kommer ut.

Där det står dusch har tidigare WC funnits, därav placeringen på avluftningen. Vi bygger om pga vattenskada. Allt efter "badkar" och inåt/högerut blir nytt.

Handfatsavloppet hade de tidigare dragit i ett rör inne rummet som mynnade i badkarsavloppet.

Kuriosa: Huset är från 1957, och i detta rum var tidigare garage. Vi har bilat ut för att isolera och lägga golvvärme. På originalritningen stod det att plattan var 10 cm. När vi (läs: min man) bilade visade det sig att den var 35-40 cm. Armerad. Min man har fortfarande känselbortfall i fingrarna ett par månader senare..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.