Vatten & Avlopp
Krilleman: OK, då ska du nog inte använda den sidan med klämring. Kör då hellre på en lödövergång till inv R15 och gänga dit den med lin + locher. Jag har också trott (men aldrig provat) att man kan köra klämring rakt på den sidan för koningen, men det är tydligen fel. Gummiringen sitter där för att den tätar mot en motsvarande konisk yta på tex LK:s ventilrör med R15 ansluting.
cpalm: [citat] För att kunna svara definitivt på frågan så måste du kolla stadgarna. Men i princip är det nästan alltid så att det ligger inom BR-innehavarens underhållsansvar. Otroligt korkat och lite av en tickande bomb. Du kan tänka dig själv hur bra det blir när 30 olika BR-innehavare var för sig skall bedöma rörens skick och vid olika tillfällen anlita olika entreprenörer för att
Räknenisse: Ett servitut är i grunden en belastning på fastigheten som begränsar ägarens möjlighet att fullt ut disponera sin mark. I detta fall för att ge dig möjlighet att ha dina avloppsrör där. Bygger grannen då ett garage där så har han alltså gjort något som överskrider hans dispositionsrätt. Det är alltid bra med samförstånd och att inte eskalera konflikter av principskäl. Men det
TuXy: Intressanta svar! Den tekniska livslängden är 60 år för gjutjärnsrör vilket alltså i så fall innebär att det vore dags att byta efter nuvarande 76 år. Om man pratar om filmning av rör så är det kanske då inte heller nödvändigt om man ändå funderar över att byta rören. Det finns ett gammalt talesätt som lyder att om man börjar fundera på om något behöver bytas, ja då är
corre: Om du har en varmluftpistol med tempraturreglering så kan du köpa ett reduceringsmunstycke och öva på en bit rör. Såga ut tunna bitar av rör och använd som tillsatsmedel. http://www.conrad.se/Reduktionsmunstycke-9-mm-Steinel-070618-1-st.htm?websale8=conrad-swe&pi=826250&ci=SHOP_AREA_17607_1513027
Krilleman: Det enda med det är att hitta en vettig anslutning på bef 75mm rör!
Snablar: Hej! I en villa om ca 250 m2 skall vatten dras från ett 22 mm Cu huvudstråk i källaren till ett badrum som skall byggas på övervåningen. Innehavaren har hört en historia om möss som gnagt i PEX-rör och bestämt sig för Cu prisolrör. När man summerar normflödet får man fram att man klarar sig precis med 15*1 Cu, och sannolika flödet är lägre. Men min fråga är, hur långt är
jojje85: Det var även höga halter av koliforma bakterier och e coli. Ingen som har någon teori om varför stenarna fanns i botten? eller kan någon av de andra frågorna?
Krilleman: Vatette gängan bakom 22mm klämringsmuttern är M28x1,5. Alltså inte rörgänga. Och byt aldrig märke på klämringskoppling. Kör vidare med Vatette! Du behöver investera i två artiklar: RSK: 1942531 - Vatette vinkel 22xinv R20 RSK: 1985498 - Förminskad sexkantsnippel 20x15 Täta 20 gängan med Lin & Locher.
Kjell_G: Bra tänkt, har ingen blandningsventil i nuläget men det går att ställa temperaturen på beredaren. Jag får dra ner och känna/mäta mig fram till en bra blandning.
Dr.L: Borra bara ur själva skallen så kan du ta i resten av skruven med tång när du fått lös vredet
Dark Väjder: Tack. Då ska jag testa att spola ännu mer.
nilsadamsson: Tack för hjälpen. Det får vara så här nu tills hjlpen kommer. Jag vill ju inte ha översvämmning! För det kan det väl säkert bli?
pacman42: Olika taxor gäller under förutsättning att det är samma huvudman, det är därför min idé är att vi fortfarande skall ha kvar föreningarnaföreningarna, men att dessa skall ansluta sitt VA till det kommunala nätet. Vi har en idag sju år gammal anläggning i vår förening och den ger drickbart vatten ut. Vi avser att fasa ut denna, men hoppas få ytterligare ett par år på oss om vi
thomas33: Behövs det egentligen en spygatt? Räcker det inte att röret går horisontalt in i nederkanten på sidan av kassunen. Då finns chans att rensa, om det kommer löv och annat skräp.
AG A: Normalt sett ca 75.000 för avlopp och 50.000 för vatten. På landet, kan du kanske komma undan lite billigare, med bra kontakter.
nimhed: [citat] Läste nog både texten och bilden lite slarvigt. Ser nu att det inte alls ser ut som jag först trodde :)
Bohus73: Låter klokt! Tack! Jag skickar in två vattenprover, ett prov på vattnet som kommer via pumpen och ett av det artesiska vattnet.
Pherra: [citat] Är monterat helt efter anvisningarna som följer med detta kit.
Distordera: Ok, låter som en bra lösning. Tack för svar.
corre: Om du har självtryck eller fall mot pumpen så kan du köra på en pump utan inbyggd ejektor, den är markant tystare. Bygg sen in den bakom lite ljudisolerande väggar så har du gjort vad du kan. http://emspump.se/main/page/41/productgroup/51/subcategory/154/product/840
AndersS: Kan ju vara spräckt så att vattnet rinner ur vattenlåset.eller ha missat sätta dit underdel, men det är ju lät att kolla.
pelpet: Lite återkoppling: Jag följde rådet från både byggare och rörmokaren som granskade rören och bytte endast en del gjutjärnsrör i badrumsgolvet. Skulle det mot förmodan ändå uppstå problem så finns det möjligheter att byta rören utan att riva badrummet, och bjälklaget är betong så konsekvenserna är hanterbara.
para: I min brunn går slangarna ner i det lilla röret. Röret är ca 75m djupt. Alltså en borrad brunn i den stora brunnen.
pirma: Vi har gjort en utbyggnad i vårt fritidshus, som innehåller ett rum med dusch, handfat och mulltoa ( som fortfarande är oanvänd). Eftersom det var svårt att få tag på mattläggare under sommaren lade jag dit våtrumsmattan själv, vilket gick bra. Satte även en plastmatta i duschhörnan. Resten av väggarna är klädda med glasfiberväv som målats med våtrumsfärg. Allt fungerar toppen,
Krilleman: Koppla på duschblandaren, R15 gänga (samma som på vanliga utkastare) och en nyare duschblandare har backventiler. Samt att om något hoppar isär och sprutar så är det inte så farligt i duschen. Och du slipper köpa någon adapter.
trekky76: Ska byta ut min Ikea bågvik till en fmm 9000e. Svängpipen tycker jag dock blev för lång och strålen kommer för långt fram i hon jämfört med ikeas. Blir typ fem cm skillnad. Kan man byta ut svängpipen bara mot en annan modell? Nån som kan tipsa om vart man kan köpa en sån? Försökt googla runt men det är en djungel med ffm modellbeteckningar..
Krilleman: Ovanifrån är ju säkrast i fuktsäkerhets-synpunkt. Man vill ju alltid minimera antalet hål i våtzon1 nertill där det mesta vattnet stänker. Men vad jag vet så finns det inget som säger att du inte får dra det underifrån.