Hej!
Vi har haft problem med stopp i vår avloppspipa ett tag, så vi bestämde oss för att göra en kameraundersökning av rören.

Teamet hittade ett rödaktigt föremål, som de trodde var en gummipackning i en rörböj. Detta i källaren i tvättstugan.
De försökte att rensa rören men föremålet satt kvar.

Någon som har en bra lösning, vi vill helst inte bila upp i källaren! :(
Kan tillägga att det är gjutjärnsrör det handlar om.

Se bild
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Krilleman
Det är någon form av tätningsring som syns på bilden som har hamnat snett vid montage.

Hur långt bort i röret är det från ingångspunkt?

Har inte kamerakillen någon fräsutrustning på bilen? (Dom brukar ha det) Värt ett försök.

Annars är det bara sätta bilhammaren i golvet.

Det ser ut som en spirallindning på föremålet, vilket för mina tankar mot en gammal kabel. Men annars instämmer jag i att det ligger nära till hands att tänka gummipackning.

Fast där är det ju inget stopp, det är ju fritt flöde rätt förbi dessa två stumpar. Eller var det ett stopp här som nu är bortspolat?

Som sagt, de borde kunna fräsa bort det där. Annars kanske det går att arrangera ett klippverktyg som kan föras in och klippa av dem. Är det gummi kan det gå att värma/smälta bort/av dem, om man kan lösa det på något bra sätt. Undrar hur det skulle gå att föra in en liten gaslödkolv, räcker syret tro.

hur gammalt är det då? Visste inte ens att det fanns gamla gjutjärnsrör med gummitätning?

Ja, jag måste säga att jag tycker att det finns en del som talar för att det inte är en gummitätning. Men jag är långt ifrån säker, så jag säger inte emot på den punkten. ;)

Ser ju ut som trädgårdsslang? =/

• Gilla
lazy rick
  • Laddar…
Gamla gjutjärnsrör drevades väl med något innan man göt i bly i skarven. Kan det vara drevningsmaterialet som åkt ut?

Krilleman
Gjutjärnsrör har tätats på olika sätt genom åren. Bland annat: Gummipackning och kilar i plast & bly och hampa.

13th Marine skrev:
Ser ju ut som trädgårdsslang? =/
Där håller jag med dig helt!

Vi kollade från andra hållet på röret.
Föremålet var ihåligt!

Kanske föregående ägare som tryckt in trädgårdsslang och rensat, och fastnad med den - ryckt av den helt sonika.

Eller såg tätning till gjutjärnsrör ut sådär 1968? :o

ja tittar man noga så är det ju som sagt vävinlägg i den precis som på sån där grön billig trädgårdsslang. Sån fanns då knappast inte på den tiden? men om någon rensat, hur i hela friden fastnar man med två ändar? Och rycker man så ja.....? Det är är nog ett fall för Arkiv X.

• Gilla
lazy rick
  • Laddar…
En gissning är att dedär är satt på plats i efterhand som någon anslutning av spillvatten eller nått.

13th Marine skrev:
En gissning är att dedär är satt på plats i efterhand som någon anslutning av spillvatten eller nått.
Snacka om dolt fel.

Eller, ingår det i köparens undersökningsplikt att videofilma alla avloppsrör? Det är ju faktiskt möjligt.

;)

Är det ingjutet eller liknande så låter det ju rätt dolt, vill minnas att jag sett i någon annan tråd att filma avloppen inte är normal undersökningsplikt utan i så fall fördjupad.

13th Marine skrev:
Är det ingjutet eller liknande så låter det ju rätt dolt, vill minnas att jag sett i någon annan tråd att filma avloppen inte är normal undersökningsplikt utan i så fall fördjupad.
Och fördjupad är man inte skydlig att göra om det inte finns något inom ramen för undersökningsplikten som föranleder det, alltså ett dolt fel. Jo, jag kan ju tycka att det borde vara det. Då är, om det nu är ingjutna slangar, frågan hur många år TS haft huset ;)
10 år gäller väl säljaransvaret, om jag inte minns helt fel :)

thomasx skrev:
Och fördjupad är man inte skydlig att göra om det inte finns något inom ramen för undersökningsplikten som föranleder det, alltså ett dolt fel. Jo, jag kan ju tycka att det borde vara det. Då är, om det nu är ingjutna slangar, frågan hur många år TS haft huset ;)
10 år gäller väl säljaransvaret, om jag inte minns helt fel :)
Vi har bott här sen 2012.
Förra ägaren uppgav inte några fel med avloppet.. och vi har haft problem sen vi flyttade in.
Vi har inte varit in med slang eller spolat ner några konstigheter.... Spolbilen har varit här X antal gånger á 1800kr :(

Kan väl tillägga att huset är från 1968

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.