Vatten & Avlopp
BR125: Brukar vara täppt inloppshål i tryckströmbrytaren, då kan tiderna för av/påslag bli hur som helst. Plocka isär och rengör. 2.4 kg vid tillslag är för lite för och få bra komfort.
Pherra: Såga av utloppet på brunnen så mycket det går sen på med en smartline böj bygger lite å ingenting..en tanke bara ☺
whitewheels: Denna eviga fråga om vilket minireningsverk som är "bäst" Nu är vi på G o väljer än så länge på dessa alternativ: Baga Easy med efterföljande biotank (dyrt nå vansinnigt.......men bra!?) Graf Klassisk trekammare med stor markbädd o fosforfälla Klassisk trekammare känns inte längre som ett alternativ. Kommun rekomendera det pga slippa dyra serviceavtal......men kommun är dom ända
Patrick E: Jag gissar precis som du att de 3 lagren i botten bara är bärlager och har ingen inverkan på vattnet rent kemiskt. Kalk i ett filter reagerar med vattnet och gör det mindre surt. Om man t ex har problem med järn i sitt vatten så kan man behöva justera pH värdet m h a kalk för att lättare kunna fälla ut järnet. I ditt fall skulle jag pröva med sand och singel i botten och sedan
mogge_73: I en HP använder man 3/4 av volymen medans i en HF bara 1/4, så du är på helt rätt spår.
Äppeljuice: [citat] Oh! Tack för ditt svar, mycket intressant. Det verkar onekligen som att det är grejen i vvb i boven då efter närmare eftertanke så är vattnet som kommer direkt från pumpen inte förändrad. Ska helt klart kolla upp detta! Tack igen!
Patrick E: Finns det ingen info på kommunens hemsida? Vissa kommuner har också avtal med oberoende firmor för kostnadsfri rådgivning vad det gäller val av anläggning. Ett alternativ kan vara att kolla med entreprenadföretag på orten som jobbar med avlopp vad det kan kosta och vad som krävs . Mest troligt är att du måste ha någon form av fosforfälla alt ansluta toaletternas avlopp till sluten
Krilleman: Kondens kan man få på rören vid vissa väderlekar även fast man har "bra" ventilation. Men absolut ska man även ha en vettig ventilation! Kondensisolera med tät rörskål typ isover 20mm tjock. Tejpa skarv med alu-tape. Klä med plastplåt. Det finns företag som bara gör detta hela dagarna.
ZekeVargen: :thumbup: Tack för det. Då vet jag vad jag ska beställa.
Skyria: Ja, jag tror nog att de får kolla upp det där åt mig! OT: Finns fler sköna citat från den där manualen, tillexempel "Svar 7: – Trots rekommendationerna på bruksanvisningens första sida har du förmodligen använt rengöringsmedel som innehåller aceton, klor eller ammoniak. Det enda lösningen på detta är att du beställer nya komponenter från din återförsäljare."
Andersson1963: Varning Varning Varning Varning Varning Varning Varning Varning Varning Varning Varning Varning Från BAGAs hemsida: http://baga.se/ 1. Enkelt och driftsäkert 2. Av oss får du dessutom långa, trygga garantier och serviceavtal som faktiskt betyder något. 3. Mycket litet underhållsbehov 4. Egenkontroll skall utföras av fastighetsägare eller utsedd tillsynsman "ett antal gånger per år" för
Grönwald: Tror inte att det är relä problemet. Jag har öppnat och kollat och det ser bra ut. Sen så värms vattnet när man kör 30min programmet.
grakka: Haloj! Håller på att bygga om köket och har ett problem som går mig på nerverna och jag behöver hjälp av expertisen med att hitta bästa lösningen. Vattenledningarna till blandaren kommer upp under diskmaskinen. Det finns ca 6-7cm tillgodo under diskmaskinen och det är bara 4-5cm mellan diskmaskin och väggen bakom samtidigt som rören är ca 6 cm ut från väggen. Dvs att dom är
adde1234: Hej! har köpt en fritidsfastighet och behöver fixa en ny BDT infiltrationsanläggning då det befintliga är från 60-70 talet och förmodligen inte godkänt av kommunen. Jag har möjlighet att gräva upp och ta över en kompis BDT infiltration -1000 som inte länge används, denna anläggning är ca 6-7år gammal. Ska man återanvända denna anläggning (gratis) eller lägga ner pengar och
MathiasS: Låt rören till vattenitkastarwn vara fria, fäst anslutande rör på insidan i väggen istället.
Salle80: [citat] Ja den är klart intressant, vet inte om jag behöver det flödet men det är ju aldrig fel för framtiden...
Chaly: Jag funderar på att göra en del vvs-arbeten själv i min planerade badrumsrenovering. Tyckte jag hittade en del matnyttigt i branchreglerna för säker vatten, http://www.sakervatten.se/download/338-7CAFDA86A218A5699FEF90691A6099D7/Branschregler-20111.pdf
Andreas_kalmar: är det gamla filter skulle man gissa på något etablerat företag tex aquaexpert eller europe vattenrening
sheta: jaha ja, man kanske borde chansa på lotto eller nåt. Är det så att problemen med brunnen innebär större risk för vattenskada än skarvarna? har ju legat sömnlös över skarvarna för jag tänkte att det kan förstöra både kök och badrum... nu är har jag precis flyttat in så en försäljning är inte aktuell, jag är mer ute efter att kunna slappna av med det nya badrummet. som tur
Anders Holmstrom: Fick du ngt svar på pris, för din spetsbrunn?
Paxman: Hej! Vattenmätaren i vårt hus sitter i det som nu är ett gästrum. Jag sover i detta rum när det är så varmt som det är nu eftersom källaren är härligt sval, till skillnad från sovrummet på markplan som blir rena torrbastun. Jag har därför uppmärksammat att vattenmätaren ibland tickar ganska högljutt. Första gången jag hörde det trodde jag att vi hade en vattenläcka för det
carrera86: Det fungerar aldeles utmärkt med en backventil som sitter monterad strax över nivå med högst belägna vattenlås, jag har en monterad i pannrummet och funkar toppen, skömt att slippa takgenomföringar i onödan
fulingbusen: Hur är det med att koppla ihop kanalerna från 2st badrum? Är det risk att man blåser från det ena till det andra istället för ut? Jag kommer få ett nytt badrum ovanför det gamla
elmont: Litenblomma, den som kom förbi kanske inte hade befogenhet att lämna pris till kund och sedan köpte ni "grisen i säcken". Men ta kontakt med någon ansvarig på firman och be att dom förklarar priset. Det är ju så att dom har rätt att sätta det pris som dom behagar, och jag upprepar det jag skrivit hundratals gånger KÖP INGET UTAN ATT HA FÅTT ETT PRIS FÖRST.
Krilleman: Fast det skulle vara bättre om du proppar ledningen vart den matas ifrån. Ännu bättre skulle det vara om du tar bort hela T-röret som matar denna ledningen!
corre: Då är det simpelt, öppna kopplingarna och lyft lite slangen så det rinner ut. se till att det inte finns några djupa dalar där slangen ligger, det är oftast där som det fryser.