S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Har haft problem med en stinkande brunn i tvättstugan, tog tag i saken idag o bila fram den. Tyvärr så går avloppet utåt och muffen ligger därmed under yttervägg/utanför huset. Kapade av röretstumpen från brunnen så jag fick kvar så lång som möjligt, typ 2cm på sämsta stället.
Vågar inte ge mig på att försöka få ut den ur muffen, då den verkar vara fastsvetsad, o går muffen sönder lär jag gräva upp hela framsidan, det finns inga pengar till det.
Så ser det ut, godset i botten är cirka 2-3 mm tjockt, inser att det kommer bli problem igen om nåt år, men det är ok, just nu är det takbyte på gång.
Ytterdiametern på rörstumpen är 85mm, vad ska jag köpa för delar för att göra ett försök?
Vågar inte ge mig på att försöka få ut den ur muffen, då den verkar vara fastsvetsad, o går muffen sönder lär jag gräva upp hela framsidan, det finns inga pengar till det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så ser det ut, godset i botten är cirka 2-3 mm tjockt, inser att det kommer bli problem igen om nåt år, men det är ok, just nu är det takbyte på gång.
Ytterdiametern på rörstumpen är 85mm, vad ska jag köpa för delar för att göra ett försök?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
Det är bly, inte svetsat. Det går att borra bort blyet och sedan lirka ut rörstumpen.
Det går att såga sönder stumpen inifrån.
Med lite tålamod så går det.
Protte
Det går att såga sönder stumpen inifrån.
Med lite tålamod så går det.
Protte
Skarva på rörsnutten, alla dagar i veckan. Inte kul om muffen är ännu sämre i godset och går sönder.
85mm går ej att skarva med JET-koppling som stefans bild visar (dom finns i dimension 50-75-83x75-110-160)
RSK 3109616 är Altechs övergångskoppling. Gapar 70-88mm i båda ändar. Köp!
http://www.evbutiken.se/overgangskoppling-rak-7266
Edit:
Golvbrunnen kopplar du med 75mm delar. Använder du inte brunnen så ofta så kan du ju alltid köpa till ett vattenlås som tål att det torkar ur. Typ Purus NOOD.
85mm går ej att skarva med JET-koppling som stefans bild visar (dom finns i dimension 50-75-83x75-110-160)
http://www.evbutiken.se/overgangskoppling-rak-7266
Edit:
Golvbrunnen kopplar du med 75mm delar. Använder du inte brunnen så ofta så kan du ju alltid köpa till ett vattenlås som tål att det torkar ur. Typ Purus NOOD.
Redigerat:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Kanonbra! fick för mig att det är 70mm som är standard idag, men det är alltså 75? Det finns ju en miljon golvbrunnar att välja på. Brunnen ska användas till tvättmaskinen, går ett rör på väggen fram till brunnen, likaså från ett handfat går det ett rör på väggen till brunnen, lite hempulat men det har funkat. Jag förvarnade sambon på att om röret är i för dåligt skick så kommer hela avloppet behöva bytas, nu hoppas jag slippa det. Beställer den där övergången direkt.krilleman_215 skrev:Skarva på rörsnutten, alla dagar i veckan. Inte kul om muffen är ännu sämre i godset och går sönder.
[länk]
Edit:
Köp en vanlig Purus brunn samtidigt.
http://www.evbutiken.se/purus-oden-golvbrunn-150x75
Absolut kan du grunda med massorna du grävt ur/sand. Vill du vara extra säker dubbar du i armeringsjärn (8mm) i borrade hål i sidorna på befintlig betong. 5-6st skulle räcka fint.
Edit:
Köp 75mm delar märkta BD på bygglada. Så kan du lättare lämna tillbaka det som blir över.
http://www.evbutiken.se/purus-oden-golvbrunn-150x75
Absolut kan du grunda med massorna du grävt ur/sand. Vill du vara extra säker dubbar du i armeringsjärn (8mm) i borrade hål i sidorna på befintlig betong. 5-6st skulle räcka fint.
Edit:
Köp 75mm delar märkta BD på bygglada. Så kan du lättare lämna tillbaka det som blir över.
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
För att slippa röret på golvet,mäta en brunn med extra inlopp och sätt en spilltratt på väggen till tvättmaskinen och koppla även handfatet till det röret.
Blir lite snyggare och golvet är ju uppbrutet.
Protte
Blir lite snyggare och golvet är ju uppbrutet.
Protte
Klicka här för att svara