Krilleman
Nästan alla vattenverk monterar patronbackventiler i vattenmätaren vid bytet nuförtiden.

Hur många har inte en dubbelratt kvar i sin hyreslägenhet och duschslangen når ner i WC?!
 
krilleman_215 skrev:
Nästan alla vattenverk monterar patronbackventiler i vattenmätaren vid bytet nuförtiden.

Hur många har inte en dubbelratt kvar i sin hyreslägenhet och duschslangen når ner i WC?!
Fick som ett krav av besiktningsmannen på ett större jobb <50 badrum stambyte : i alla badrum där duschslangen når till wc-stolen ska dubbla backventilena monteras..
 
ja det är ju ofta man har dusch slangen nere i toan samtidigt som vattnet stängs av inte konstigt det är dyrt att bygga i Sverige.
 
Krilleman
Dr.L skrev:
Fick som ett krav av besiktningsmannen på ett större jobb <50 badrum stambyte : i alla badrum där duschslangen når till wc-stolen ska dubbla backventilena monteras..
Jag monterar alltid extra backventil på duschblandare på stam-renoveringar. (det är bara en extra kromad R15 in/ut nippel man sätter på duschanslutningen för dom som inte visste)

Men det jag menar var mer generellt.
 
Varför sätter du alltid dubbla backventiler, tror du inte att det räcker med dom inbyggda i MA och FMM's blandare? Gör ni samma sak på tvättmaskiner/diskmaskiner/köksblandare med utdragbara munstycken också?
 
Maskinerna har återsugningsskydd sen urminnes så där är knappast något problem.
 
När vi ändå pratar om detta (och rörmokare deltar) - säg att jag behöver en återströmningshämmare klass AB för vätskekategori 4 - var får jag som privatperson tag på en sådan i Sverige, och vad måste jag ge?
 
Vad är det gör udda kopplingar som inte går att få tag i ?!
Byggvaruhusen har väldigt dålig sortiment för kopplingar.
Du får åka till en röris och köpa den. Det tar ett par timmar och kostar en slant men då får du glädja dig över att du har gjort rätt.
Hos mig enda sättet att fylla badkaret verkar vara just duschslangen !!
Fråga inte mic varför.
 
Krilleman
Dr.L skrev:
Varför sätter du alltid dubbla backventiler, tror du inte att det räcker med dom inbyggda i MA och FMM's blandare? Gör ni samma sak på tvättmaskiner/diskmaskiner/köksblandare med utdragbara munstycken också?
Vi monterar dessa för det är så reglerna är och besiktningsmännen godkänner inget annat när duschslang når ner i WC.

Det räcker alltså inte med endast den inbyggda i duschblandaren.

Lös slang på tvättställsblandare har jag nog aldrig monterat på jobbet vad jag kan minnas. Samma regler gäller självklart där, dubbla backventiler.
 
Hur är det i enbostadshus, räcker den centrala backventilen vid mätaren då?
 
Krilleman
Nej, det är samma regelverk som gäller.
 
krilleman_215 skrev:
Jag monterar alltid extra backventil på duschblandare på stam-renoveringar. (det är bara en extra kromad R15 in/ut nippel man sätter på duschanslutningen för dom som inte visste)

Men det jag menar var mer generellt.
Jag syftar nu mer på formuleringen att ni alltid monterar dubbla backventiler, även när slangen inte räcker ner till WC eller ner i handfat? På alla jobb? Numera sätter vi alltid en extra backventil för att ha ryggen fri och slippa eventuella diskussioner. " på stamrenoveringar och där duschslangen når ner i handfat eller WC

Det intressanta är att jag har varit på service i liknande områden där har dom fått det godkänt eller så har besiktningsmannen missat detta.. Också 50+ lägenheter. Lite si och så med besiktningsmännen.
 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.