10 897 läst ·
26 svar
11k läst
26 svar
Måste jag använda backventil?
Fick som ett krav av besiktningsmannen på ett större jobb <50 badrum stambyte : i alla badrum där duschslangen når till wc-stolen ska dubbla backventilena monteras..krilleman_215 skrev:
Jag monterar alltid extra backventil på duschblandare på stam-renoveringar. (det är bara en extra kromad R15 in/ut nippel man sätter på duschanslutningen för dom som inte visste)Dr.L skrev:
Men det jag menar var mer generellt.
När vi ändå pratar om detta (och rörmokare deltar) - säg att jag behöver en återströmningshämmare klass AB för vätskekategori 4 - var får jag som privatperson tag på en sådan i Sverige, och vad måste jag ge?
Vad är det gör udda kopplingar som inte går att få tag i ?!
Byggvaruhusen har väldigt dålig sortiment för kopplingar.
Du får åka till en röris och köpa den. Det tar ett par timmar och kostar en slant men då får du glädja dig över att du har gjort rätt.
Hos mig enda sättet att fylla badkaret verkar vara just duschslangen !!
Fråga inte mic varför.
Byggvaruhusen har väldigt dålig sortiment för kopplingar.
Du får åka till en röris och köpa den. Det tar ett par timmar och kostar en slant men då får du glädja dig över att du har gjort rätt.
Hos mig enda sättet att fylla badkaret verkar vara just duschslangen !!
Fråga inte mic varför.
Vi monterar dessa för det är så reglerna är och besiktningsmännen godkänner inget annat när duschslang når ner i WC.Dr.L skrev:
Det räcker alltså inte med endast den inbyggda i duschblandaren.
Lös slang på tvättställsblandare har jag nog aldrig monterat på jobbet vad jag kan minnas. Samma regler gäller självklart där, dubbla backventiler.
Jag syftar nu mer på formuleringen att ni alltid monterar dubbla backventiler, även när slangen inte räcker ner till WC eller ner i handfat? På alla jobb? Numera sätter vi alltid en extra backventil för att ha ryggen fri och slippa eventuella diskussioner. " på stamrenoveringar och där duschslangen når ner i handfat eller WCkrilleman_215 skrev:
Det intressanta är att jag har varit på service i liknande områden där har dom fått det godkänt eller så har besiktningsmannen missat detta.. Också 50+ lägenheter. Lite si och så med besiktningsmännen.
Redigerat:
Klicka här för att svara