9 472 läst ·
11 svar
9k läst
11 svar
Dåligt/Lågt tryck efter installation av en ny pump
Hej, jag vet att detta har diskuterats förut, men jag får ingen samlad bild av problemet/lösningen när jag läser igenom forumet.
Jag fick problem med bottenventilen och den gamla pumpen la av vilket resulterade i att jag bytte lite delar. Nu får jag inte samma tryck i vattnet och undrar om någon har en idé?
- Egen grävd brunn ca 5-6m djup
- Ny botten/backventil (vet ej märke, men ingen Biltematjafspryl)
- Ny PEM slang ned i brunnen, men grovt (yttre dia 6cm) gammalt original metallrör i marken ca 25m
- Ny jetpump Robota Jet 100T-Ffa, verkar vara likvärdig den som satt där tidigare
- Ny tryckströmställare TBE3
- Ny eldragning
- Gammal hydrofor från 1946 utan fungerande manometer och ingen slang för nivåvisning, denna har fungerat klanderfritt för övrigt.
Jag har tömt hydroforen och fyllt den igen och tryckströmställaren står på På: strax under 2, och Av: strax över 3. Inga andra detaljer är bytta mellan pumpen och hydroforen också vidare runt i huset.
Pumpen gör det den ska Startar/Stoppar normalt och ingen tjuvluft verkar komma in någonstans. Trycket var bra innan jag bytte prylarna, men nu får jag inte till det. Nån idé om hur jag går vidare?
Jag fick problem med bottenventilen och den gamla pumpen la av vilket resulterade i att jag bytte lite delar. Nu får jag inte samma tryck i vattnet och undrar om någon har en idé?
- Egen grävd brunn ca 5-6m djup
- Ny botten/backventil (vet ej märke, men ingen Biltematjafspryl)
- Ny PEM slang ned i brunnen, men grovt (yttre dia 6cm) gammalt original metallrör i marken ca 25m
- Ny jetpump Robota Jet 100T-Ffa, verkar vara likvärdig den som satt där tidigare
- Ny tryckströmställare TBE3
- Ny eldragning
- Gammal hydrofor från 1946 utan fungerande manometer och ingen slang för nivåvisning, denna har fungerat klanderfritt för övrigt.
Jag har tömt hydroforen och fyllt den igen och tryckströmställaren står på På: strax under 2, och Av: strax över 3. Inga andra detaljer är bytta mellan pumpen och hydroforen också vidare runt i huset.
Pumpen gör det den ska Startar/Stoppar normalt och ingen tjuvluft verkar komma in någonstans. Trycket var bra innan jag bytte prylarna, men nu får jag inte till det. Nån idé om hur jag går vidare?
Jag öppnade aldrig rengöringsluckan vid tömningen av hydroforen, jag kanske trots allt inte har fått ut allt vatten.
Är det trycket i kranarna som du upplever som lägre efter bytet? Utifrån din beskrivning tolkar jag det som om tryckströmbrytaren slår till och från som den ska.
Skalorna på tryckströmbrytaren är ju inga exakt kalibrerade värden och din pump ska kunna ge mer än 3 bars tryck. Prova att höj trycken lite grann och se om det blir bättre.
Mängden luft i hydroforen avgör hur ofta pumpen kommer att gå när du öppnar kranen. Ingen luft gör att pumpen startar direkt när du öppnar kranen och trycket sjunker fort. Luftmängden styr inte maxtrycket det gör pumpens prestanda.
Skalorna på tryckströmbrytaren är ju inga exakt kalibrerade värden och din pump ska kunna ge mer än 3 bars tryck. Prova att höj trycken lite grann och se om det blir bättre.
Mängden luft i hydroforen avgör hur ofta pumpen kommer att gå när du öppnar kranen. Ingen luft gör att pumpen startar direkt när du öppnar kranen och trycket sjunker fort. Luftmängden styr inte maxtrycket det gör pumpens prestanda.
Redigerat:
Ja det är trycket i kranarna/duschen som är lågt. Jag ska prova att öka värdet lite på tryckströmbrytaren och se om det blir bättre.
Pumpen går inte ofta och den startar inte direkt så luft lär det finnas i hydroforen. Men hur blir det om det är för mycket luft i den då?
Pumpen går inte ofta och den startar inte direkt så luft lär det finnas i hydroforen. Men hur blir det om det är för mycket luft i den då?
För att få ett maximalt utnyttjande av hydroforen så skall vattennivån vara alldeles ovanför utloppsröret vid tillslagstrycket. Om du med kompressor fyllt i mer luft än så kommer det att komma ut luft i vattenrören. Mängden luft i hydroforen påverkar bara pumpens intervall. inte trycket på vattnet. Om du inte har igenbeckade ledningar någonstans så borde lösningen vara att höja trycket på tryckströmbrytaren.
Nja, ledningarna är dagsfäska så lite skit i dom är det säker, men inte mer än för en vecka sedan då trycket va bra.
Ok, ska prova öka tryckströmbrytaren.
På Robotas hemsida så står det Maxtryck: 4.50 bar för pumpen, vad ska jag då ställa tryckströmbrytaren på?
4 eller 4,5 bar ?
START eller STOP ?
Ok, ska prova öka tryckströmbrytaren.
På Robotas hemsida så står det Maxtryck: 4.50 bar för pumpen, vad ska jag då ställa tryckströmbrytaren på?
4 eller 4,5 bar ?
START eller STOP ?
Redigerat:
Maxtrycket på pumpen är vid 0 l/s, d v s inget flöde. Prova att öka trycket i steg om 0,5 bar. Sätter du för högt stopptryck är det inte säkert att pumpen orkar upp till det, speciellt om du tappar vatten samtidigt som pumpen går.
Tack för alla tips:
- Japp en 3-fas, kopplat rätt och motorn går åt rätt håll.
- Jag har ökat frånslaget med steg om 0,5bar som Patrick föreslog.
- Jag ska gå igenom alla silar.
Nu har jag kollat lite efter att ökat frånslaget och när man öpnnar en kran eller sätter igång duschen så är det dåligt tryck så länge pumpen INTE går. Dvs det är bara vattnet från Hydroforen, men när pumpen väl startar så ökar trycket till en ok nivå.
Sen så har jag märkt att det är mycket luftbubblor (små) i vattnet så den blir mjölkvit...är det ett tecken på att läcker in luft någonstans före hydroforen?
- Japp en 3-fas, kopplat rätt och motorn går åt rätt håll.
- Jag har ökat frånslaget med steg om 0,5bar som Patrick föreslog.
- Jag ska gå igenom alla silar.
Nu har jag kollat lite efter att ökat frånslaget och när man öpnnar en kran eller sätter igång duschen så är det dåligt tryck så länge pumpen INTE går. Dvs det är bara vattnet från Hydroforen, men när pumpen väl startar så ökar trycket till en ok nivå.
Sen så har jag märkt att det är mycket luftbubblor (små) i vattnet så den blir mjölkvit...är det ett tecken på att läcker in luft någonstans före hydroforen?
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Jag har också vattensystem från urminnes tider och varje gång hydroforen töms så gör man bäst i att rengöra alla silar i hela huset. Det blandas alltid upp massa rost och bös från botten av hydroforen när man tömmer och fyller.
Sen skulle jag (om möjligt) byta manometern, den är utmärkt att ha när man felsöker pump och tryck
Sen skulle jag (om möjligt) byta manometern, den är utmärkt att ha när man felsöker pump och tryck
Ok, tack för svaret...ska ske a.s.a.p 
Klicka här för att svara