C
crickan: [bild] Det är ganska tajt och jag får inte fram så mycket mer än den 90 böjen som sitter där idag..
4 svar · 4,8k läst
·
HasseTeknik
HasseTeknik: Jag antar att du har kollat silen på utloppet ! ? Annars kan ju slangen ligga i kläm eller felfunktion av "ECO-knappen". "Oras Vega köksblandare med utdragbar pip och flexibla anslutningar. Svängbar utdragbar pip spärrad 100°, bekväm två-komponents spak med eco-knapp för begränsning av flöde. Ökat flöde fås genom att trycka in eco-knappen samtidigt som spaken lyfts förbi
1 svar · 881 läst
J
JohanKson: Kanon! Tack för info!
2 svar · 923 läst
MathiasS
MathiasS: Det är de modeller som man motionerar med jämna mellanrum som förblir lätta att öppna.....
1 svar · 639 läst
tommib
tommib: Jag menade utseendemässigt snarare än något annat. Om man kan acceptera prisol så känns PAL som ett bättre alternativ då det ändå är utbytbart om man är noga med installationen. Som ett påpekande i all välmening så kommer installationen innebära en skarv i ett rum som kanske inte är ett våtrum. Kan vara värt att tänka på. Några vänner fick sin vattenutkastare placerad på
25 svar · 6,7k läst
·
C
cirkussandberg: Hej & tack för svar! (Tyvärr har jag missat att kika in här då jag trodde att jag skulle få notifieringar via mail när någon svarade...) Har kollat vidare lite på egen hand och försökt ta reda på så mycket som möjligt innan jag vidtar några åtgärder. Slangen är drygt 200 m lång (så mycket för min avståndsbedömning). Den lades ner på 60-talet och är en 48 mm plastslang. Vet
3 svar · 4,2k läst
K
Klicka: Det skall vara våtrumstapet i badrummet och på andra väggen i tvättstugan (där rören kommer ifrån) är det vårtrumstapet från 1978.
2 svar · 2,3k läst
·
Y
Yrrol: Hur tolkar man EEG-godkänd och klass B ? Är den godkänd för debitering och kort och gott är en noggrann och bra mätare? "flerstrålig Elster (f d Bopp & Reuther)" [citat]
13 svar · 2,4k läst
·
kulle
kulle: Byt blandare istället :)
5 svar · 9,6k läst
·
L
Laddi Singh Rai: Tips på företag i Stockholm med goda referenser och bra pris som byter inkommande vatten avlopp.
0 svar · 1,7k läst
Villa vista
Villa vista: Ledningsbädd och kringflygande skall packas före läggning och under kringfyllnad Menade under fyll av kringfyllnad, trodde det var tillräckligt tydligt :confused:
15 svar · 18,9k läst
·
B
Brandman624: Förstår , så länge ventilen före vattenmätaren funkar så är det bara å byta ut och köra på då!
5 svar · 5,2k läst
L
Lizzin: Har köpt en side by side med ismaskin som ska kopplas in under diskbänken för att få vatten. Problemet är att ingen rörmokare vill ta sig an ett så litet arbete som att installera en koppling under diskbänken. Varken jag eller sambon kan något om VVS, och dessutom vill man ju gärna få det gjort av fackman på grund utav försäkringar osv. Vet inte vad man ska göra när ingen vill ta
0 svar · 2,8k läst
Krilleman
Krilleman: Men så är det med allt, diskmaskinen strejkar på midsommar, AC går sönder på sommaren, värmen fungerar inte på julafton...
8 svar · 8,2k läst
·
Andreas_kalmar
Andreas_kalmar: på mitt räcker det att bryta strömmen
8 svar · 4,6k läst
·
Pen
Pen: [citat] Jag trodde först också att det var stomljud men blev tveksam till det när jag upptäckte att ljudet nästintill eliminerades helt genom att stänga ventilerna. Jag tror numera snarare att det är vattnet som leder ljudet. Dock har har jag hört att en flexslang kan hjälpa även mot detta förutsatt att den har större dimension än rörledningarna i övrigt (ljuddämparprincipen) -
14 svar · 2,6k läst
·
Krilleman
Krilleman: Det ser ju ut som en jättegammal mora. Borde stå MA mellan röd och blå plupp ovanpå.
5 svar · 1,4k läst
·
Krilleman
Krilleman: Nej, julas ska du inte använda. Blanda aldrig tillverkare på kopplingar. Kör på samma märket som redan sitter, alltså vatette. Då kan du behålla den undre 15mm muttern och bara skruva på den nya mellandelen. Men om du tänkt kapa bort din befintliga koppling så kan du köpa julas variant. Men den vet jag inte om den har slät ansats under 10mm muttern som Vatette har. Glöm inte nya
3 svar · 3,0k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Jag tycker det ser ut som om den lerhaltiga marken satt sig kring den slutna tanken över tid och därmed så har en lågpunkt skapats så att vatten rinner in genom locket. Förutom att det var klantigt av schaktaren att inte kompensera för detta verkar det ju vara åtgärdat nu med förhöjningsringen och mer schaktmassa över den slutna tanken. Jag utgår nu från att tanken är lagt enligt
11 svar · 6,6k läst
·
messijah
messijah: Ingen aning faktiskt. Jag har bara ändrat bana på dem och att de inte är i så rak bana nu ser ingen ändå ;) Kan ingenting när det gäller standard på elkablar och liknande men är det något amatörmässigt för våtrum?
6 svar · 15,3k läst
·
messijah
messijah: Ja eldrag eldragningen är till tvättmaskinen samt torktumlaren. De satt ovanför bänkskivan från början men om jag inte flyttade dem hit så nådde ej maskinerna :/
5 svar · 9,3k läst
·
C
corre: Du man med fördel bottna rören i alla kopplingar och dra ett sträck med en svart penna, sen backa ett par milimeter och ha som rörelsemån. Det stor nog tom i instruktionen.
6 svar · 1,7k läst
Patrick E
Patrick E: Tror att det finns en tendens att göra det här med avluftning mer komplicerat än det behöver vara. Det är ingen "propp" av vatten som kommer likt en burk i ett rörpostsystem. Ganska snart är det bara ett litet flöde längs botten av röret. Efter att ha meckat en del med avloppet hemma i somras så såg jag hur det såg ut i rören när det spolades i toan eller när en kran rann för
7 svar · 15,1k läst
·
F
frihopper: [citat] Tack! Aha. Jo, det satt ju fast såna pluggar där jag kopplat in radiatorkopplet, så jag får använda dem helt enkelt. Jo, jag såg på monteringsanvisningen för radiatorkopplet att anslutningen skulle skruvas fast med insexnyckel 10 mm. Bara att koppla loss radiatorkopplet och göra om och rätt! Återigen, stort tack! :)
2 svar · 2,7k läst
·
G
Gson76: Jag behöver två anslutningsslangar till en Mora Classic tvättställsblandare som ska kopplas på Vatette avstängningsventil med Vatette planadapter. Jag vill att de ska vara minst 35 cm långa för att nå ner till avstängningsventilerna och ha M10 i ena änden och G15 i andra änden. Hittade en passande på: http://www.lundagrossisten.se/catalogue/i13175.html#9681091 Artikel D-1456 Har
0 svar · 767 läst
L
Lantbrukarparet: Hejsan! Vi har precis grävt in nytt avlopp till jordkällaren eftersom vi bor i vattensjukt område, men då den ligger under vattennivån i bäcken bredvid så måste vi in med en vattenpump för att hålla vattennivån under kontroll. Även fast denna är på 12V, någon som har erfarenhet av denna alt. liknande med inbyggd nivåvakt?
0 svar · 996 läst
C
camaro1969: men.... det saknades en del prylar så man fick inte vara glad så länge hehe... hoppas de skickar det snart..
17 svar · 3,8k läst
·
Krilleman
Krilleman: Som redan sagts, glöm inte att köpa packningen innan du demonterar luckan! http://www.rinkabyror.se/artikel/packning-galv-hydrofor/ Var den inte ovanligt dyr?
8 svar · 8,7k läst
Y
Yrrol: Gamla rören använde 90 svängar överallt, såsom bild 2... Är det rätt att göra ett vertikalt fall, eller är det bättre att göra ett vinklat såsom 3an? [bild]
40 svar · 13,1k läst
·
imported_Benno
imported_Benno: [citat] Visste väl att det var någon nackdel med att limma fast toastolen. :-) IFÖ borde ju annars inte vara något problem att få utbytesdelar till. Det finns ju mer udda märken. Är flottören rätt inställd så cisternen inte överfylls? Det ska sluta låta om man lyfter flottören. Eller läcker det i bottenpackningen? Annars är det ventilen för inkommande vatten som är otät. Klart
5 svar · 1,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.