Vatten & Avlopp
Krilleman: OK, då är det ju bara att köpa en ny Vatette plast 16! Jag tror du har fått en VSH-koppling (alltså den invändigt gängade) för alla Vatettes ser ut som på min tidigare bild! VSH: [bild]
Maximum Justice Attack: Hur kan jag på bästa sätt förbereda inför nästa år då snön börjar smälta i mängder för att förhindra att snön rinner ner i marken alldeles för nära intill huset? Vi flyttade in i år runt Mars just då snön börjat smälta här och hade tillträde till garaget två månader innan huset så vi var förbi lite då och då med möbler innan vi "ägde" huset och något jag störde
Fluxor: [citat] Så länge du upplyser dem så kan det aldrig vara dolt, eller hur?
jonko: Nu jobbar jag visserligen med flerfamiljshus men vi ser till att spola kåkarna lite då och då för att förebygga stamstopp. ett problem är dagens snålspolande toaletter, en IDO39 tex spolar med 12 eller 14L om jag inte minns fel vilket är en viss skillnad mot dagens.. Sen har vi detta förbannade stekflott som hälls i slasken (men mot det brukar tipset som ts fick hjälpa hyfsat).
frihopper: Rören ska dras precis så långt som det är på bilden. Jag kan ta loss dem från vinkeln i väggen, har en inspektionslucka där. [bild] Om man sätter en skarv, använder man en vanlig klämringskoppling då?
Roland112: där ser man och har lärt sig något nytt...=)
Demmpa: Antingen rengör du/ni vippan några ggr/år eller så byter ni ut vippan till tryckgivare med tillhörande automatik, tryckgivaren ska då vara nere vid botten.
Claes Sörmland: [citat] En tvåkammarbrunn och en trekammarbrunn är bara tekniska varianter av slamavskijare. Deras renande förmåga av avloppsvattnet är rätt så begränsad. Det är i de efterföljande stegen, vanligen markfilter som infiltration/markbädd, som det mesta av reningen sker. Slamavskiljarens funktion är främst att se till att partiklar inte når de efterföljande filtren så att de inte
duetten: Kom att tänka på en till grej. Salt... Diskmaskinen köpte vi för runt 10 år sen och jag har aldrig fyllt på "specialsalt" som det står om i manualen. Vattenhårdheten här i staden på vattnet ligger på c:a 2,8 och jag har fått för mig att man därför inte behöver saltet. OK, det finns vissa diskmaskinstabletter som kallas "3 i 1", där det ingår specialsalt men snål som jag är
Ingper: [citat] Låter precis som mina äventyr med en ny IFÖ "Sign". Standardmanschetten från t ex Rinkaby var för tajt och det var helt omöjligt att pressa i den i ett 110-rör med manschett utan att manschetten drogs sönde. Det verkar som att dessa IFÖ-stolar behöver någon specialrörände/anslutning ? Slutade med att jag satte i den utan muff/manschett och monterade en anslutning med
Krilleman: :thumbup: Välkommen till forumet förresten! :rolleyes:
pelpet: Även ADSL kan delas, det är sällan man behöver hela kapaciteten. Anledningen till att man bör lägga en fiber är att koppar inte funkar längre än 100m.
torparnorpan: varför det blir separata rör till alla är för att rören går in i vägg ca 30cm från vv-beredaren (det är gjort en 50 cm "stam" nednaför berfedaren dör rören kopplats på)och sedan med de korta sträckorna så är det både enklast och smidigast att dra egna rör till varje enhet/förbrukare. Finns som ingenstans där det går att koppla annorlunda utom inne i vägg vilket inte är
myrstack: Lika bra att testa och byta dessa då innan man blir allt för kreativ, stort tack som vanligt
jarlh: [citat] En snabbsökning gav bl.a. följande träffar: http://www.dn.se/ekonomi/nu-ska-alla-betala-for-sin-egen-varme/ Nyligen klubbade riksdagen en ny lag om att Sveriges 2,5 miljoner lägenheter ska anpassas för att mäta och debitera värme- och vatten*förbrukning individuellt. Diverse träffar på bostadsbolag, t.ex: https://www.helsingborgshem.se/att-bo-hos-oss/egen-forbrukning-imd Så det
Krilleman: Försök att få den servicen när du köper noname blandare! :thumbup:
Krilleman: Bauhaus har "Admiral" men är i själva verket Conex! Byggmax har också Conex. Grada kan du göra med en kniv. Kapa med bågfil. Dra bort det värsta "skägget" som bildas vid kapning. Både utvändigt och invändigt. En rörbrotsch är annars ett underbart verktyg, lite dyrt för hempularen, men bra att ha! Hittar dock ingen på Ebay.
Gimner: ok fint. En sak bara stämmer gängorna på dom nya kranarna jag länkade till är det rätt?
nizzehult: http://shop.duells.se/vattentankar---sackar-150075 Har hittat några olika nu. Tyvärr inte på hyllan för att "klämma och känna"; det är inte direkt någon volymprodukt. Det som är lite intressant med denna är att detta: "Anslutningar ingår: 1 x 16mm (1-5219690)/ 1 x 38mm (1-5219692), monteras på valfri plats på tanken". Kan det innebära att den kommer utan hål och sen kan man sätta
Jonatan79: Ring fastighetsskötaren i morgon och se till att dom ser över avloppet om det var där det är stopp. Om du inte lyft brunnslocket och rensat redan så gör det först. Om du får samma svar ring fastighetsägaren som borde vara intresserad av att slippa en stor vattenskada i flera lägenheter om det rinner ner till grannarna :(
Krilleman: [citat] Nja, 70% reklam för säkervatten är det inte. Snarare en genomgång av regelverket och skriftligt prov på slutet av dagen för att visa att man hängt med. Jag har varit på två kurser, den tredje kommer snart.
Krilleman: Säkervatten avhandlar ämnet lite på sid 14 & 15 http://www.sakervatten.se/download/338-7CAFDA86A218A5699FEF90691A6099D7/Branschregler-20111.pdf
Csms: Uppföljning: Det är en godkänd lösning enligt säkervatten, ingen rörmockare vill dock jobba vidare på en sådan koppling. Det går inte att våtrumsskydda kattvinden pga att det skulle bli dubbla tätskickt. Eftersom värmepannan sitter rakt under kan man sätta ett 350 kopplingsskåp i innerväggen(till höger) och flyttak kopplingen dit, för att sedan dra fram nytt rör från pannan
Johan12345: Får ta och prova en sån dära på översta länken och se hur det blir. Tack för riktigt snabba svar ������
harry73: Är det bara tilluft? för kommer det en större mängd regnvatten genom avloppsledningen i gatan, då blir det övertryck framför vattnet, som trycks in i alla servisledningar, och har man då ingen avluft, då trycks avloppsluften genom vattenlåset och då stinker det. :)
tschak: Då jag (troligen) har fått fram mer information själv så delar jag den här som referens om någon annan någon gång skulle ha samma frågeställning. Enligt uppgift (källa: personal på Frej Jonsson i Göteborg) så finns det inga reservdelar till denna vattenutkastare (detta sagt med säkerhet av säljaren). Säljaren var aningens osäker på märket men hade för sig att det en gammal FM
PO_: Ok, då byter jag mot en 90 gradare där (enligt bild), så blir det kortare böj, så behåller jag resterande delar på bilden. Super tack krilleman, för alla svar, både i mina trådar och i andra trådar!
Paola Righetti: Så blev det minireningsverk med UV-polering istället. :) kolla mitt blogginlägg: https://mobil.byggahus.se/bloggar/paolarighetti/3706-drmhus-projektet-ntligen-igng.html