Hejsan !


Systemet består av
Djupborrad brunn, 80m, 70-talet
Någon form av pump
Ledning in till hus.
Hydrofor/Hydropress vet ej, Duracell DP-82
Någon form av tryckvakt som slår av och på pumpen nere i brunnen.

Fick ett par kallare nätter här och då vattenledningen ifrån brunnen ligger rätt så ytligt( 10-20cm ner i berg). Så antar jag att vatten frös.

Pluggade i värmeslingan till vattenledningen, det är en kabel som är inuti ledningen.
Nu har kabel varit i ett bra tag men pumpen fyller ej hydroforen med vatten.
Har provat tagit lös inkommande slang före hydrofor och där är vatten.
Dock händer ingenting när jag startar pumpen manuellt.

Alla proppar ser bra ut.
Säkringar vet jag ej om det finns några.

DSC_0019.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har pump havererat, vad göra ?
 
Gissningsvis är det väl fortfarande en ispropp i slangen någonstans...din värmekabel kanske inte är så lång ...
 
Det är möjligt, men tycker att vattnet borde värma där värmeslingan ej når.
 
Får värmekabeln ström, och är den hel?
 
Ska prova gräva upp slangen imorn eftersom den ligger så ytligt och försöka tina upp den, handlar väl om en ca 10m från hus grund till brunnen.
 
Japp, värmekabeln är varm, inte skitvarm men den värmer iallafall.
 
Kan du lossa slangen ute vid borrhålet och se om det kommer vatten från pumpen?
 
Kanske efter lite grävning, på toppen av borrhålet sitter lite elgrejer och man ser bara strömkabel som går ner i borrhålet, sedan snett på sidan längre ner i hålet går vattenledningen ut, det finns ett taphål bredvid där slangen kommer upp och sedan fortsätter in till huset, får gräva lite runt taphålet där och se efter.
 
Är det tjäle i marken i övrigt där du bor?
En annan anledning skulle vara att tryckströmbrytaren bråkar. Har du möjlighet att mäta om du har spänning ut till pumpen?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.