Hejsan!

Jag tänkte ge mig på att byta rören under våran tvättlåda.
Men jag förstår inte riktigt hur jag ska göra..
Tänkte att jag skulle sätta dit ett vanligt vattenlås och anslutning till tvättmaskin..
Men måtten på dom gamla rören stämmer inte alls med vad man kan köpa (R32 och R40)..
Röret som går rakt ner är i metall och är 43mm omkrets.
Jag bifogar lite bilder på hur det ser ut och hoppas ni kan hjälpa mig! :)

IMG_2440.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tommib
Det va väl invändig gänga på den du länkade?
Jag var faktiskt och köpte en sådan idag, men jag tog R40 och den verkar vara några mm för stor.. typiskt!
Men det är alltså R32 utv gänga man ska ha?
Du har ingen bra idé för att lossa röret från avloppsventilen? Drog som fan med rörtången innan men det hände ingenting..

tommib
Ja, alltså det är 1 1/14" utv på ventilen. Eller det var det på min i alla fall. Men det kan ha suttit en bussning där. Om röret är 43mm så stämmer det rätt bra med att det skulle ha en 1 1/4" utvändig gänga (som är 42mm). Jag hade samma problem med att jag köpte en R40 som inte passade. Önskar att jag kom ihåg vad det var för nummer på prylen jag köpte men det var en invändig gänga på en lekande mutter och slätända på det vita röret.

För att lossa är det väl bara att ta i. Ev kan det hjälpa att värma vid gängorna, det beror på om de har gjort något kreativt när de skruvat ihop det hela. Annars kan du ju alltid kapa järnröret och använda en gummistos ner i ett 50mm rör.

tommib skrev:
För att lossa är det väl bara att ta i. Ev kan det hjälpa att värma vid gängorna, det beror på om de har gjort något kreativt när de skruvat ihop det hela. Annars kan du ju alltid kapa järnröret och använda en gummistos ner i ett 50mm rör.
Nu har jag köpt rör som ska passa..
Men som sagt, får inte loss dom gamla..
Är det röret jag ska skruva eller är det den stora muttern?

Krilleman
Rörtänger och en extra nyårsgrogg! Håll emot på ventilen och gänga ur röret.

Det är ett vanligt gängat stålrör (antagligen galvat) som du har upp i ventilen!

muskler1-300x297.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.