Vatten & Avlopp
frihopper: [citat] Möjligt. Misstänker att detta är ganska långt från ett proffsverktyg. Det är Gelia (vilket väl är ett bra märke?) men den kostade bara 259:- på Hornbach så att döma av priset antar jag att det är ganska så mycket hobby över det hela. Sen hjälper det inte att jag är Minus-Hobby i kunnighet ;)
Fixfia: [citat] Precis denna input jag sökte. Tack! :thumbup:
slurppe99: Enligt en rörmokare jag pratade med som höll på med försäkringsärenden var att rör i rör i flerbostadshus hade börjat läcka. Men det var mera att dimensionen på rör i rör var oftast för liten och att de inte satt rätt förankrat. Det blev för högt tryck och mjukstängande kranar saknades. Sedan var de givetvis lättare att byta. Men de borde upptäckas snabbare vid läckage.
Micke Lundgren: Sänker jag armen på den slutar den strila vatten, men vad tusan betyder det då? :)
Peter P: Om man zoomar in så ser det ut som någon sorts metall, dock intryckt. Har provat tryckat ner en tumstock men där blev tvärt stopp
Fairlane: Är det ett utdrag från stadgarna ovan? Märklig formulering isåfall, och ännu märkligare att ha i stadgarna. Stadgarna gäller i många år och det är inte så kul att ändra dem, om GVK byter namn etc. Hela meningen är underligt formulerad. Å ena sidan borde det räcka med att man utför det fackmannamässigt, å andra sidan vill de tydligen att det görs av något certifierat företag.
Hakken: Jag har ingen aning om hur det ser ut bakom schaktet, har bara två vitmålade vattenledningar som kommer ut därifrån. Ganska störande med detta "klunkande/dunkande" ljud från stammen så fort någon spolar vatten. Observera att detta ljud även förekommer högre upp i stammen, inte bara just runt "min schakthörna" . Hur åtgärdas detta och vem står för kostnaden? Känns som att
Krilleman: [citat] Väldigt ovanlig läcka. Jag personligen har installerat massor med FMM/Mora/GBG blandare beroende på vad som står i handlingen på respektive entreprenad. Och jag har aldrig haft några problem med läckage som du beskriver det. Så du har antagligen bara haft en oerhörd otur att få en felande FMM.
Csms: Jag vet inte. Men det verkar som tappvattenledningarna inte är dragna så djupt som jag blev informerad. Jag har hittat gamla bilder från de snickarna och den firman som gjorde det arbetet i våras (de drog vattnet och lade golvspånskivorna, väggarna reste jag). Såhär såg det ut innan fräst golvvärmespån och rest vägg. Min nya teori är att där sitter antingen en golvspånskruv eller
Dracula: [citat] Det röret/anslutning som går in i handdukstoren menar du? ...där följer det med en muetter redan.
Location: Okej! Det kan nog stämma. Jag försökte läsa på om FPL:s system och de säger att allt passar med allt så länge man vet vilken tum man kör. 1/2 eller 3/8. Även om jag inte ser jätteväl vad som står då kopplingen sitter jävligt dumt till så tror jag inte att jag ser fel på 1/2 och 3/8. Har beställt via Sigro.se. Surt att betala 100 spänn i frakt dock när man har tillgång till
Krilleman: Stäng av vattnet och lossa överstycket vid muttertaget innan den gråa ringen och kontrollera skicket på innanmätet. Var står det på sidan på utkastaren vid knuten på snöret, VA?
corre: Jepp, passar precis mellan om man inte har mer i skåpet. http://www.beulcoarmatur.se/webcatalog/documents/prefab/PROD%2012%20Matarskap%20villa.pdf
Krilleman: [citat] Jag vet, men alldeles för många lossar muttern på en 12mm koppling och tror det fungerar. Det var menat som lite allmän info! Men vatettes 10mm ända har en plan del som tips!
Andreasa2: Ok, problemet är att slangen är ju så jädra lång..Det går inte att göra en båge vid diskmaskinen och sen direkt ner i avloppet. Den måste liksom längs hela skåper och sedan vända.
ion: [citat] Inte ska du väl ge bort din nalle?:D
Hemmakatten: Det första du bör göra är att kontakta kommunen och få besked om att de överhuvudtaget tillåter en avloppsanläggning för toan. Om de tillåter det så finns det några varianter. Kommunen kanske bara tillåter en sluten tank för toan (ganska vanligt). Då får du ha kvar brunnen för BDT-vatten (eller göra om den om den inte uppfyller dagens krav). Eller så tillåter de en
Sandgren84: Ska du sätta en ny spolbrunn används med fördel en färdig botten som gör att du kan spola åt båda hållen från brunnen. Sätter man vinklar som man ofta gjorde förr gjorde det att man endast kunde spola åt ett håll, oftast in mot huset. Typ denna http://www.bauhaus.se/spolbrunn-rodbrun-110x110mm.html Jag föredrar en brunn med ett stigarrör på 200mm för att underlätta om man
Krilleman: En vanlig IFÖ Sign kan du jaga upp i 8 liter på både stora och lilla sidan. Ett alternativ kan vara att kapa bort skon och skjuta i en vanlig WC anslutning excenter 30mm. Men det beror lite på hur det ser ut under skon, om det är rakrör eller böj/T-rör direkt. http://www.bauhaus.se/wc-anslutning-excentrisk-30-mm.html
corre: Hur ser flöde och tyck ut för dig i nuläget? Misstänker att matningen är en 15mm koppar, kan det stämma? Har du mer data om matningen? Intressant fall :)
tobbew: OK, tack! Jag får höra hur rörmokaren tänker! Men då vet jag att det inte är helt sinnessjukt att ha så ett tag. :)
n_sandstrom: Vi satte in Rexx i tvättställ och dusch när vi renoverade badrummet för två år sedan. Fungerade felfritt fram tills vi flyttade i våras, så kan inte svara på hur dom står sig efter mer än 1½ år, men kan iallafall konstatera att jag saknar grejjerna dagligen, nu har vi ett lika nytt badrum med FMM. Vi hade dock jäkligt snällt vatten på alla vis på förra stället.
corre: Det går bra att gjuta in i golvet. Tänk på att värmen i VV röret som svalna snabbare, och om du har golvvärme i golvet kommer KV värmas upp. Ev kan isolering behövas. Du kan lägga rören i cellplastlagret om du ska ha ett sånt. Men inte i sanden, det är för långt ned i lagren.
snowjim: Jag tror ni har rätt, när jag skruvade av slangen från handtaget så var det ganska bra tryck där så troligen är det ett nytt Handtag. Blandaren som sitter där ser ut såhär [bild] Det finns alltså ett utlopp på ovansidan som går till en allmänspridare och mitt på detta rör finns det en förgrening till själva dushslangen.
kulle: Om du trycker på ventilen uppe på tanken kommer det luft eller vatten där ?
Barnrikehuset: [citat] Jo den metoden använder vi till barnens uppblåsbara pool. Ofta brukar man bara lägga dit slangen och det börjar rinna. Fast nu när jag funderar på saken är det förstås vatten i slangen redan från påfyllningen av poolen och man bara kopplar loss den från kranen och lägger ner änden i en brunn och då gör gravitationen sitt för att skapa undertryck där uppe.