Rörhållarna i ett av duschrummen är kromade och har en tunn vit gummipackning mot väggen, eller rättare sagt den var vit men idag mera brungrå i duschdelen och går inte rengöra.
Finns dessa kvar att köpa eller tar man bara och skruvar bort dem, tar bort packningen och skruvar tillbaka den kromade plastdelen, då det kromade blir rent. Plockar bort det lösa silikonet i skruvhålet och trycker sedan i nytt innan man drar fast dem igen utan gummipackningen.

Köp nya, RSK.nr 3811402

Ok, kollade dessa men de var runda. Däremot verkar det kunna vara Faluplast och de hade andra tätningsplattor för hållare. Ska ta loss en hållare och kolla hur tätningsplattan ser ut och storlek.
Om ni inte tror det fungerar att bara ta bort dem, de är ju en enkel åtgärd ;)

• Gilla
Kretikos
  • Laddar…
Krilleman
Dr.L skrev:
Köp nya, RSK.nr 3811402
Dom syns ju inte bakom locket...

Jag tror AndersS menar dessa någon variant av 3811399.

http://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/16630-tatnplatta-75x20mm-vit.html

3811399.jpg

Edit:
Fast jag vet inte riktigt varför man använder dessa då man iaf ska ha silikon i hålet både innan och efter ev plugg idag.

Det är mer en kvarleva från förr. Ta bort och komplettera med extra silikon som du skriver att du tänkt.

Redigerat:
Precis, för så ser det ut i två andra duschar där hållarna inte har några synliga tätningar.

Men nu ramlade polletten ned gällande tätning Dr.L länkade till. Trär man en sådan på skruven under hållaren klämmer den till mot kaklet när man drar fast med skruven. Den tätar mot skruven och blir som ett extra tätskikt mot silikonet i skruvhålet. Hittar jag några sådana i butik så testar jag med det, annars så blir det bara silikon.
Tackar för råd och moraliskt stöd.

Krilleman
Men sådana runda har en motsvarande runt hål i klamman på baksidan. Du ser kanten på ursparingen i ovankant på bilden.

Vill du ha ett gäng runda så har jag det hemma.

PM:a en adress om du vill ha skickat till dig!

3811406.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.