M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 083 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 083 inlägg
Hej!
Då jag har blivit väldigt intresserad av det mesta som rör mitt hus och gärna vill göra det själv så vill jag lära mig att göra en del enkla VVS-jobb själv.
När sen en rörkrökare fakturerade över 1700:- för att montera ett handfat (handfat ingick inte) så insåg jag även att det fanns en del kronor att spara på att kunna det själv.
Den första övningen tänkte jag skulle vara att byta ut vår luftinjektor mot en ny, bättre.
Den sitter ansluten mot en koppling som har invändig gänga i ena sidan (den mot injektorn) och anslutning mot PEM-slang i andra änden, typ en sån som visas nedan.
Sitter så klart PEM-slang där också
http://www.jula.se/catalog/bygg-och...opplingar/pem-koppling-invandig-ganga-712634/
Den nya injektorn är 4cm längre än den gamla, så jag kommer kapa en bit av den befintliga slangen, kopplingen håller väl för att återmonteras?
Har även läst att dessa plast-kopplingar endast skall dras för hand, utan varken lin eller gängtejp, är det korrekt? Man kan tydligen dra åt dem ytterst lite med polygrip men det rekommenderas att man låter bli?
Lär bli fler dumma frågor här på forumet, men detta var en liten början i alla fall!
Då jag har blivit väldigt intresserad av det mesta som rör mitt hus och gärna vill göra det själv så vill jag lära mig att göra en del enkla VVS-jobb själv.
När sen en rörkrökare fakturerade över 1700:- för att montera ett handfat (handfat ingick inte) så insåg jag även att det fanns en del kronor att spara på att kunna det själv.
Den första övningen tänkte jag skulle vara att byta ut vår luftinjektor mot en ny, bättre.
Den sitter ansluten mot en koppling som har invändig gänga i ena sidan (den mot injektorn) och anslutning mot PEM-slang i andra änden, typ en sån som visas nedan.
Sitter så klart PEM-slang där också
http://www.jula.se/catalog/bygg-och...opplingar/pem-koppling-invandig-ganga-712634/
Den nya injektorn är 4cm längre än den gamla, så jag kommer kapa en bit av den befintliga slangen, kopplingen håller väl för att återmonteras?
Har även läst att dessa plast-kopplingar endast skall dras för hand, utan varken lin eller gängtejp, är det korrekt? Man kan tydligen dra åt dem ytterst lite med polygrip men det rekommenderas att man låter bli?
Lär bli fler dumma frågor här på forumet, men detta var en liten början i alla fall!
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Visa hur det ser ut idag med en bild!
All form av VVS skulle jag rekommendera att du handlar med korrekta monteringsanvisningar. Och självklart följer du dessa slaviskt. Då blir din installation dessutom försäkringsmässig!
All form av VVS skulle jag rekommendera att du handlar med korrekta monteringsanvisningar. Och självklart följer du dessa slaviskt. Då blir din installation dessutom försäkringsmässig!
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 083 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 083 inlägg
Ska försöka fixa bild!krilleman_215 skrev:
Ja absolut - jag kommer endast göra jobb med enklare kopplingar (PEM, klämring osv) och sånt som jag förstår mig på.
Skall även köpa in lite kopparrör, klämkopplingar och annat som jag kan komma på och köra lite tester med. T ex koppla mot en gardena-slang som får trycka vatten i några dagar nere i källaren jämte brunnen där det inte gör något om det läcker lite vatten
Nu ska jag springa ner och försöka riva av en bild!
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 083 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 083 inlägg
Ok - så i och med att jag inte vet exakt vilka kopplingar det är, så bör jag då hellre kassera dem och sätta dit helt nya i och med att jag inte har de anvisningarna (om tillverkare inte står någonstans på kopplingen).
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden