Krilleman
Krilleman: Finns olika tillverkare av 16 stödhylsa, vissa gör den i koppar, andra i mässing. Ingen skillnad Men dom udda dimensionerna är oftast i mässing av någon anledning.
12 svar · 5,9k läst
·
C
corre: Det går bra med EPS, men hellre vanlig grovbetong på säck. det är dessutom troligen 1/4 av priset. Hur högt upp ska nivellgolvet komma ovan plattan? Det kan behövas lite extra fästen så avlopsrören inte glider isär, och en kraftig ram runt golvbrunnen.
1 svar · 2,3k läst
·
D
Dsl: Vår ~4 år gamla blandare har börjat läcka. Det kommer 1-2 droppar i minuten, så golvet i duchen är alltid blött. Blandaren heter Ecostat och har den ganska vanliga konstruktionen att man vrider reglager fram och tillbaks mellan 2 lägen, där det ena är av och det andra fullt sprut. Alltså ingen kran man "skruvar åt" Har ingen erfarenheter av dessa, men har hittat denna sprängskiss
0 svar · 8,2k läst
A
Autodidak1: Behövs inte mätare med eget vatten. Alla förslagen ovan fungerar utan problem. Snyggast är nog infällt skåp om det passar i detta fall.
7 svar · 5,6k läst
L
Lucas Thörning: Jag vill uppdatera ärendet. Jag provade att hälla i en hink nu, när det inte var stopp i toaletten, men då verkar det komma upp där ändå. Det kan vara så att jag inte tänkt på det förrän nu (ganska nyinflyttad). Det borde väl ändå innebära att det sitter hår och jävulskap någonstans INNAN toaletten och borde betyda att det inte var toavatten som kom upp? Jag tyckte att vattnet
1 svar · 1,2k läst
R
Roland112: Jag har en såkallad "Damixa" kran som styr vattentillförseln till en kran och duschhandtag på badkaret. Jag tror det hela är från 90-talet. När jag vrider handtaget uppåt så börjar de sippra fram vatten under själva handtaget och de läcker mer om jag drar på mer vatten, mest läcker de när jag aktiverar själva duschhandtaget. Vad kan vara felet, nån packning i kranen? Finns de
0 svar · 10,0k läst
·
P
Pagno: Sedan kan man alltid bygga en egen vinkelkoppling av PRK T-koppling och en 90- böj, det finns oändliga varianter om nöjer sig med att leva med vetskapen att man inte gjort en koppling som alla andra har! Inkommande vatten i vänster del av T- koppling, 90 böjen antingen nederdel av T-et om du vill ha matningen "framåt" eller i högra delen at T-et om du vill ha ett visst gradantal åt sidan.
10 svar · 8,5k läst
S
snej81: BUMP. 1,998:- året ut på uttag181.se, riktigt bra pris. Fortfarande ingen som har några erfarenheter från denna vattenfelsbrytare?
3 svar · 2,5k läst
H
haggan: Fick tag på en ritning den är 62.5mm bred [bild] Så det är tight på en 45mm regelvägg även om man trycker in isoleringen några cm...
6 svar · 4,4k läst
·
C
corre: Är det ett susade ljus, eller som att någon sitter med ett föremål och skrapar i ledningen? susane/strömmande ljud är vanligt i röranläggningar, beror på vattnets rörelse förbi en förträngning som en ventil eller likande. Ofta orsakat för för smala ledningar.
1 svar · 2,3k läst
Patrick E
Patrick E: Byt säkerhetsventilen och passa på att dra ett rör för spillvattnet till närmaste avlopp.
3 svar · 2,1k läst
·
S
snowjim: [citat] Du hade så rätt så, I lördags klockade det rejält i rören bara efter en dusch och sen var det total stop. Spolarna kom dit som tur var och spolade ut 2 bollar och massa härdat fet(som var lika stora som rören). Vi flyttade till huset för någon månad sen bara så detta är inget som vi orsakat men problem blev det iallafall. Den största bollen var lite större än en tennisboll
8 svar · 12,6k läst
·
J
Jarlsgård: Hej! Jag har under en tid nu haft problem med dåligt sug samt kluckande i toaletten på ovanvåningen. Efter senaste stoppet där så bestämde jag att enbart toaletten på nedervåningen fick användas för de större behoven då den sköjt undan skitet bra, fram tills idag. Tvärstoppet kunde inte komma mer opassande så ringde svärfar som fick komma med spolslang till högtrycken men detta
0 svar · 3,0k läst
P
Pherra: Skulle nog pressat och sen trätt på en lk skarv för skyddsrör utanpå kopplingen samt båda skyddsrörändar så att det vid eventuellt läckage mynnar fram vid skyddsrörets ände. Säkert inte godkänt men känns som enklaste säkraste vägen att gå.
1 svar · 1,7k läst
K
Krigro: En tanke som slog mig.. Kan det ev. vara en till gammal in-ledning från brunnen på tomten, som backup om kommunala vattnet av någon anledning ger upp??
3 svar · 1,3k läst
·
K
katten1234: Hej! Jag är helt nybörjare på detta och har en liten fundering. Ska diskmaskin, tvättmaskin, diskoho ha separata markavloppsrör eller kan dem dela? :confused: [bild]
0 svar · 960 läst
·
A
AJ81: Hejsan Ska strax påbörja totalrenovering av tvättstuga. Befintlig golvbrunn som ska bytas är original gjutjärn från 1965 med 75 mm utlopp. Tvättstugan är på undervåning, huset har krypgrund i betong med uppreglat trägolv (45x45 mm reglar). I tvättstugan är golvet drygt 3 cm högre än resten av undervåningen, vilket jag misstänker har med brunnen att göra. Jag vill nu byta
0 svar · 1,6k läst
Johnny Viking
Johnny Viking: Nybygge på avstyckad tomt med totalt 3 fastigheter. Ligger lägre än de 2 andra fastigheterna i en kraftigt sluttande tomt. Vi har precis kopplat in VA i kommunens nät via servisen som går under den gemensamma infartsvägen. Husets platta ligger ca 10 m lägre än där servisen går vid infartsvägen. Det är fall från huset till ett hål längre ner på tomten, och där i hålet sitter nu
0 svar · 980 läst
L
lordi: Några tips : Se till så diskmaskinen är ansluten på kallvattnet. Avloppsslangen måste sitta fäst upp mot undersidan på diskbänken i en båge, som ett uppochnervänt U, annars kan det rinna in sunkvatten från diskhon. Kolla också så att slangen är ansluten på rätt sida av vattenlåset.
21 svar · 50,2k läst
Tomture61
Tomture61: Vad händer med lukten om du tex spolar toan (mkt vatten) kan ev vara frågan om dålig vent av avloppssystemet i huset ! Hur ser det nya vattenlåset ut till handfatet ,märke mm .
9 svar · 4,7k läst
·
A
Andreas117: Har detta röret i golvet i källaren, ska lägga golv där i dagarna oxå & undrar ifall detta är något jag kan såga av längs med Marken, till vänster om röret tror jag där har stått en hydrofor för många år sen, för där var en uppgjutning på ca 40*40 cm... [bild]
0 svar · 1,2k läst
·
O
OskarLund: Hej. Vet inte hur långt ner slangarna har kommit, men har råkat ut för något liknande en gång. Jag tog 20mm elrör och skarvade ihop till rätt längd, körde ner tills jag kunde känna slangen/kabeln, sedan tryckte jag i ett par ståltrådar som jag böjde som en krok vid rörets ände, kör ner röret till du är vid slangen och ta en skruvdragare i dem lösa ändarna och snurra, i mitt
4 svar · 3,4k läst
Patrick E
Patrick E: Den fungerar som ett filter och förhindrar att skräp som kan finnas i vattenledningen kommer ut och fastnar i duschmunstycket.
1 svar · 1,3k läst
·
mexitegel
mexitegel: Som jag skrev innan så tappa upp ett par hinkar med vatten som du kan ha att återfylla med om det skiter sig, är det något trassel med ejektorn så kan vattnet sippra ut ur slangen och då behöver du vatten för att få igång det igen. Been there - done that :)
8 svar · 3,6k läst
prototypen
prototypen: Verkar som tryckströmbrytaren inte vill slå till. Protte
1 svar · 1,6k läst
·
S
seniorkonsult: Gäller ett tidvis tomt hus. Vatten togs från egen brunn och detta vatten var kraftigt järnhaltigt. I samband med ombyggnad anslöts till kommunalt vatten nya ledningar drogs och ny beredare installerades Detta kommunala vatten både luktar och smakar illa när det stått några dagar otappat. Vi trodde då först det var värmekabeln (19 lm) i vattenröret som var orsaken. Ledningen har
0 svar · 777 läst
Krilleman
Krilleman: Jag måste utfärda en lite varning. När man vrider på denna säkerhetsventil för att ev spola bort skit som kan ha ansamlats på packningen, så kan det bli så att ventilen hamnar i "avtappningsläget". Då kommer det mycket vatten, varmt blir det också efter en stund. Då är det bra att inte tappa fattningen och fortsätta vrida ett kvarts varv till baklänges! Det bästa är att börja
10 svar · 3,3k läst
·
Krilleman
Krilleman: Jag menade att det är ju blandaren som bestämmer om du ska köpa ett 160cc eller 150cc blandarfäste, men jag kanske läste tokigt från början! :D Du har ju faktiskt länkat till blandaren som jag missade totalt! Kör på det breda tunna 150cc om det funkar för dig! :thumbup:
5 svar · 3,1k läst
P
ParOscar: 17 kan nog stämma. I min förvirring kring kopplingar hade jag jag helt glömt termostaten. Blir ytterligare ett steg mao.
2 svar · 1,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.