Jag har en liten "kanal" med el, vatten och värme som är ivägen. Går jag i träskor så slår jag i huvudet.
Elen kan jag flytta, värmen går ju att skarva dolt fortfarandemen hur gör man med vatten? Till vänste ri bild är pannrummet, där är det inga problem. Inne på toan til höger ser det idag ut såhär, kanalen i tkaet döljer inkommande kallvatten som man har skarvat på, samt varmvatten. Schaktet till höger i bild döljer bla avloppet, och vidare uppåpt i huset går värme och vattenledningar.
Så någon slags skarv måste ju göras, om ja inte skall riva ut allaa vattenledningar upp till andra våniingen. Och det känns lite ovärt. En skarv hamnar ju i trossbotten, den som går upp tll andra våningen. Och långt in i hörnet antagligen, så det går inte att få dit något skåp direkt. Eller kan man bygga hela schaktet som ett kopplingsutrymme, och få hyfsad funktion?
Skarvarna till tvättställ och toa kan jag sätta i rummet bakom väggen (i bildens riktning), ett gammalt pumprum bakom en betonghålstensvägg och gå med kromad koppar in i badrummet.
Men hur löser man kopplingarna till stigande vattenledningar?
Och har någon lagt in vattenrör i bjälklag underifrån? Fantastiskt jobbigt?
Här är en spionbild in i kanalen från korridoren in i toan. Ursäkta bildkvaliteten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elen kan jag flytta, värmen går ju att skarva dolt fortfarandemen hur gör man med vatten? Till vänste ri bild är pannrummet, där är det inga problem. Inne på toan til höger ser det idag ut såhär, kanalen i tkaet döljer inkommande kallvatten som man har skarvat på, samt varmvatten. Schaktet till höger i bild döljer bla avloppet, och vidare uppåpt i huset går värme och vattenledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så någon slags skarv måste ju göras, om ja inte skall riva ut allaa vattenledningar upp till andra våniingen. Och det känns lite ovärt. En skarv hamnar ju i trossbotten, den som går upp tll andra våningen. Och långt in i hörnet antagligen, så det går inte att få dit något skåp direkt. Eller kan man bygga hela schaktet som ett kopplingsutrymme, och få hyfsad funktion?
Skarvarna till tvättställ och toa kan jag sätta i rummet bakom väggen (i bildens riktning), ett gammalt pumprum bakom en betonghålstensvägg och gå med kromad koppar in i badrummet.
Men hur löser man kopplingarna till stigande vattenledningar?
Och har någon lagt in vattenrör i bjälklag underifrån? Fantastiskt jobbigt?
Här är en spionbild in i kanalen från korridoren in i toan. Ursäkta bildkvaliteten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kolla branschreglerna. Sidan 15-17 är speciellt intressant för din del. I synnerhet undantagen på sid 17.
http://www.sakervatten.se/FILEARCHIVE/EFA76E2C25072111ECB32315E0CAF00C.pdf
http://www.sakervatten.se/FILEARCHIVE/EFA76E2C25072111ECB32315E0CAF00C.pdf
Finns det inga undantag vid ombyggnad? Om man utnyttjar en befintlig skarv då, och bara bygger om ena sidan av skarven? För kraven kan väl inte ställas på det befintliga, det blir ju trots allt inte fler skarvar, snarare färre.
Medlem
· Västernorrland
· 12 019 inlägg
Ja alltså du får göra precis hur du vill men om läckaget i nån skarv orsakar skada i nåt utrymme som du sen vill ha försäkringsersättning för så kan det bli så att de skriver ner ersättningen om det inte är korrekt utfört.-MH- skrev:
Så det är ju inte så att bygginspektionen kommer ut med piketen och handfängslar dig om du drar om rören.........
Medlem
· Västernorrland
· 12 019 inlägg
nä ska du följa dagens regler så är det inga skarvar i vägg och tak som gäller. Då är det bara kontrollerbara kopplingspunkter som gäller.
Gör man det korrekt och skarvar i vägg eller tak så ska det ju dock poängteras att det är ju en mycket minimal risk att det händer nåt men ovanstående är så försäkringsbolagen ser på det iallafall.
Gör man det korrekt och skarvar i vägg eller tak så ska det ju dock poängteras att det är ju en mycket minimal risk att det händer nåt men ovanstående är så försäkringsbolagen ser på det iallafall.
Jag hade känt mig trygg om läckaget från kopplingar kommer att gå att upptäcka. Inte nödvändigtvis med luckor.
Dvs att man placerar skarvar och utför inklädnad så att eventuella läckage hamnar där det syns. Inte drar rör/skarvar direkt an mot trä.
Dvs att man placerar skarvar och utför inklädnad så att eventuella läckage hamnar där det syns. Inte drar rör/skarvar direkt an mot trä.
Onödigt hårda regler, tycker jag. Vid nybyggnation är det lättare att planera, men vid renovering blir det betydligt värre. Jaja. Kanske blir undantaget på s. 17 då, om det inte krockar med något annat. Och beroende på vad som menas med vattentåligt golv.
Gäller samma för skarvar i värmesystem, eller får man fortfarande ha skarvar dolt? Tänker mig kromade kopparrör från taket, och prisol eller liknande därifrån till pannan.
Gäller samma för skarvar i värmesystem, eller får man fortfarande ha skarvar dolt? Tänker mig kromade kopparrör från taket, och prisol eller liknande därifrån till pannan.
Det går inte att göra skarvar på vattenledningar enligt byggregler, dock måste man ibland göra det. En certifierad firma skulle skriva en avvikelse och sedan kunna utföra skarven. Men det skulle inte innebära att det är rätt för det. Du som privat person får inte skriva avvikelser, men du kan dokumentera sina skarvar och sedan motivera det att du inte kan riva hela huset för att repa ett rör. Denna dokumentation är du dock skyldig att visa eventuell köpare för att inte åka på dolda fel. Försäkringen kommer mest troligt inte gilla det om det blir en skada som kan hänvisas till skarven, men om du då kan motivera det på ett bra sätt brukar de flesta handläggare gå att diskutera saken med. Men montera in en inspektionslucka för inspektion.
Klicka här för att svara