Vatten & Avlopp
MaoLin: Tack för snabba svar, jag är totalt okunnig inom vatten och element så ursäkta min dumhet ;) Men då blir det ett snack med rörmokaren :)
BoLindqvist: Hej, vad jag förstår av denna tråd så har jag fel avluftning: - Vakuumventil på vinden trots att jag har enskilt avlopp. Ska jag ta bort den? - Kan jag i sådan fall dra ut avluftningsrörer (110) ut genom väggen på gaveln istället för taket, jag vet att det ej är optimalt men är det möjligt att göra så?
thomasx: Jepp, det var precis vad det var :) Knäppt tyst från Marley, för övrigt.
Patrick E: En tumregel som brukar funka bra är att tömma ur eller fylla upp så att vattennivån i hydroforen ligger på 2/3 av tankens volym och fylla på luft så att trycket är detsamma som pumpens stopptryck. Den här metoden kräver att du har tillgång till en kompressor. Annars brukar man tömma hydroforen helt på vatten och sedan köra igång pumpen, då brukar luftmängd vid stopptryck bli bra.
krockstrom: Hej! Jag har sättningar i min stuga som står på plintar och tänkte åtgärda detta. Det jag undrar är om det blir problem med avloppet om toaletten höjs 5 cm? Det går upp avluftning och avloppsrör till den toaletten som sticker rakt ner i marken.
alm82: Okej, tack för svar! Jag antar att det är lite mer besvärligt att få bort blandarfästet och plugga rören eller vad som nu blir kvar... Tänker mig att det blir svårt att riva kaklet med fästet kvar.
mikewse: Det stämde mycket bra att det var 100/110 efter spolbrunnen!
Krilleman: Det finns ingen anledning att bara byta ena. Det är att klassas som dumsnålt. Passa även på att rensa bort alla kopplingar, bocka till två nya rör upp till blandaren och klammra dessa OK på väggen. Viktigt är att kopplingarna upp till blandaren har slät ansats så packningarna i slangarna tätar OK.
toolman77: [citat] Det finns flera olika kopplingar för grövre slang som därmed har större hål, t.ex klokopplingar, eller snabbkopplingar i metall. Har för mig att jag även sett en grövre modell av gardenakopplingar i plast för 1" slang men lyckas inte hitta dem nu. https://www.rinkabyror.se/artikel/snabbk-19-hona-25r-inv-/ https://www.rinkabyror.se/artikel/klokoppling-15r-inv-/ Vill du att de ska
toolman77: Hur har det gått? Om du har lådor under så är avloppet antagligen rätt flackt en bit bakåt för att inte inkräkta för mycket på lådorna, där är det lätt att hår och skräp fastnar och luktar riktigt illa efter ett tag. Sitter det gegga är borde det även leda till att vattnet rinner undan långsammare.
Danne213: Hej tack för svar. Prisolen som kommer är 15mm men sedan blir det nog 10mm efter ballofixen samt T-kopplingen. Jag ska testa och se om det funkar. Annars brukar det ju som sagt märkas :) Tack igen
ocram_namsko: Här är en bild på anslutningen [bild] och här är en enkel skiss på hur jag tänkt hur det skulle se ut [bild] . Iden var att riva gamla kopparröret till toalettstolen och sätt an T-koppling (gul på skissen) på inkommande vattenrör och sedan dra nya kopparrör till toalettstol och tvättställ.
Brandman624: 1, 15x10 va vinkel och, 1, 15x10 va rak 2st 15 CU stöd-H Om det är 15 prisol !
laufera: Jag har inte fått fakturan än men den kommer att komma enligt mail från honom. Jag tror faktiskt att han är rätt duktikt på sitt jobb men är en smula oprofessionell Jag ska kontakta honom så får vi se va han har att säga. Om vi säger så här; hade han velat fakturera mig 2 -3 timmar tot. hadde jag betalat troligen utan att bråka om det för att han ägnat sig åt min projekt och lite
plan-g: 40mm på den nya! Gamla verkar vara 50.
Krilleman: Glöm ej att det är den färdiga golvhöjden som är det viktiga oavsett!
Krilleman: Kör på, jag klassar inte 2-3cm flytstpackel som ingjutet.
confy: Maybe a helpful update here: http://www.rinkabyror.se/artiklar/ror-och-rordelar/blaa-ror-och-svarta-delar-2/svarta-rordelar-/
annord: Nu kollade jag på skylten och där står att beredaren har arbetstryck på 9 bar - som lekman är det ju inte konstigt att säk vent droppar så fort vatten värms om den är på 9 bar ock
BioElite: [citat] Det kan man absolut tycka, problemet är bara att förra ägaren hade lagt all sten dom grävde upp när dom la ner brunnen ovanpå den så locket ligger gömt bland stenen. Dessutom är det mitt första hus varpå jag inte har koll på precis allt än.
pelpet: Fyll en plastpåse med isolering och tryck in i röret uppe vid taket.
Krilleman: Om det är en gustavsberg-fixtur du har så ingår den. Annars kan du köpa en här tex: http://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/110x90-pvc-ht-formror.html
Avemo: Om du först stänger inloppet till filtret och sedan öppnar en kran i huset så blir det helt trycklöst. Därefter stänger du även utloppet och borde på så vis få minimalt spill av vatten när du öppnar locket.
Krilleman: Finns olika tillverkare av 16 stödhylsa, vissa gör den i koppar, andra i mässing. Ingen skillnad Men dom udda dimensionerna är oftast i mässing av någon anledning.