6 643 läst ·
4 svar
7k läst
4 svar
Varmvattnet försvinner vid fyllning av badkar.
Byggde nyligen klart badrummet och har längtat efter badkarsbad. Smolken i bägaren är att man börjar tappa vatten i badkaret så är det varmt först men, sen, efter 3-4min, blir det ljummet. Spelar ingen roll om jag vrider reglaget och ställer det på MAX värme, dvs man lyfter på knappen på termostaten. Pannan (pelletseldning) går aldrig under 65 grader men det blir bara ljummet i kranen. Har även testat att köra brännaren under tappningen, och startat tappningen när pannan stått på c.a 83 grader. Ingen skillnad. Stoppar jag vattnet och väntar 5 min och drar på igen så blir det hett igen och blir svalare och svalare och så får man hålla på... 
Blandaren är helt ny FM Mattson badkarsvariant med duschutgång på också.
En god vän som brukar ge råd och dåd trodde att detta fel kunde bero på att Prisolrören som suttit ett längre tag i huset under renoveringen fått massa smuts i sig och att vattnet nu transporterat allt detta bös till blandaren, kan det ge ett sådant fel? Trycket på vattnet är helt tiden helt ok.
Jag tog fram bäste tempmätaren och mätte i köksblandaren och där blev det fort c:a 60 grader och det är helt säkert ingen temperatur som letar sig fram till badkarsblandaren i dagsläget tyvärr även om man kanske inte ska koka sig i sånt varmt vatten. Med det sagt vet jag ju att det går ut varmt vatten från pannan. Sen tappar jag ju inte 200liter i vasken men där verkar det inte mattas av, snarare bli varmare och varmare.
Kan man ta loss blandaren och göra rent den på nått vis, isf hur? Måste man byta kopplingar/klämringar mot blandaren när man tagit loss den eller går det att ta loss och sen återmontera utan att vattnet läcker?
Åsikter och tips mottages tacksamt.
Blandaren är helt ny FM Mattson badkarsvariant med duschutgång på också.
En god vän som brukar ge råd och dåd trodde att detta fel kunde bero på att Prisolrören som suttit ett längre tag i huset under renoveringen fått massa smuts i sig och att vattnet nu transporterat allt detta bös till blandaren, kan det ge ett sådant fel? Trycket på vattnet är helt tiden helt ok.
Jag tog fram bäste tempmätaren och mätte i köksblandaren och där blev det fort c:a 60 grader och det är helt säkert ingen temperatur som letar sig fram till badkarsblandaren i dagsläget tyvärr även om man kanske inte ska koka sig i sånt varmt vatten. Med det sagt vet jag ju att det går ut varmt vatten från pannan. Sen tappar jag ju inte 200liter i vasken men där verkar det inte mattas av, snarare bli varmare och varmare.
Kan man ta loss blandaren och göra rent den på nått vis, isf hur? Måste man byta kopplingar/klämringar mot blandaren när man tagit loss den eller går det att ta loss och sen återmontera utan att vattnet läcker?
Åsikter och tips mottages tacksamt.
Vad har du för temperatur på VV precis vid pannan när vattnet i badkaret känns kallt?
Är det kallt också i andra kranar då?
Om det är kallt också i andra kranar och vid pannan så ser jag två troliga orsaker.
1. Trasig blandningsventil vid pannan.
2. Kalk i VVB i pannan som gör att värmeledningsförmågan är nedsatt och VVB klarar inte längre att värma vattnet tillräckligt snabbt.
Är det kallt också i andra kranar då?
Om det är kallt också i andra kranar och vid pannan så ser jag två troliga orsaker.
1. Trasig blandningsventil vid pannan.
2. Kalk i VVB i pannan som gör att värmeledningsförmågan är nedsatt och VVB klarar inte längre att värma vattnet tillräckligt snabbt.
Kolla hur länge du kan spola varmvatten i kökskranen innan det blir kallt. Är det samma som i badrummet så sitter problemet innan (troligen i VVB som har för låg kapacitet av en eller annan anledning). Är det "oändligt" så sitter problemet i badrummet eller i rören på vägen dit.
Pannan ska ha 200liter varmvatten i sig. Om jag inte använt varmvatten på hela dagen så ska det ju vara gott om varmvatten när jag tar till badkaret? Däremot ser jag hur fort panntempen sjunker när jag tappar varmvattnet. Brännaren startar nästan direkt, är det kapacitetsproblem då?
Vet inte temp ut på pannan men, det blir kokhett i de andra kranarna, handfat och diskbänk, däremot har jag ju inte testat att ur länge, max 3-4min på de ställena. Duschen på bottenvåningen är varm så länge man använder den, får aldrig att den "tappar" i värme. Duschen borde ju förbruka mycket vatten även om det kanske inte är på samma sätt som till badkaret??
Pannan är inte gravgammal, 9 år snart. Vore ju trist om varmvattenslingan var slut redan. Dyrt om inte annat.
Vet inte temp ut på pannan men, det blir kokhett i de andra kranarna, handfat och diskbänk, däremot har jag ju inte testat att ur länge, max 3-4min på de ställena. Duschen på bottenvåningen är varm så länge man använder den, får aldrig att den "tappar" i värme. Duschen borde ju förbruka mycket vatten även om det kanske inte är på samma sätt som till badkaret??
Pannan är inte gravgammal, 9 år snart. Vore ju trist om varmvattenslingan var slut redan. Dyrt om inte annat.
Att pannan innehåller 200 liter betyder inte att du har 200 l till tappvarmvatten. VV värms ofta genom att det får strömma genom en kopparrörsspiral som är omgiven av det vatten som cirkulerar ut till radiatorer.
Har du egen brunn eller kommunalt vatten? Hög kalkhalt i vattnet kan förkorta beredarens livslängd.
Försök mäta temperaturen när du fyller badkaret. Då vet du säkert var problemet ligger. Det behöver ju inte vara beredaren.
Har du egen brunn eller kommunalt vatten? Hög kalkhalt i vattnet kan förkorta beredarens livslängd.
Försök mäta temperaturen när du fyller badkaret. Då vet du säkert var problemet ligger. Det behöver ju inte vara beredaren.
Klicka här för att svara