Tänkte ta steget och skicka ut en liten fråga här, efter att ha läst och imponerats av många fina inlägg från uppenbart kunniga medlemmar. Kanske kan någon ställa rätt diagnos om jag beskriver symtomen.
Vattnet slutade komma, som sagt. Mitt under vanliga kökssysslor en dag i december. Det var rätt kallt, minus 9 cirka, men jag har värmekablar och annan värmning så jag trodde jag var skyddad mot frysning. Ut till pumpautomaten i uthuset. Den stod och gick. Stängde av den.
Så här är symtomen. Det finns vatten i pumpen, ända upp, och alltså i sugslangen. När man startar går visaren på tryckmätaren upp till 1 bar. Något vatten kommer det inte. När man stänger av ger pumpen ifrån sig ett lite sorgset ljud och visaren faller genast ner till noll. Det är fortfarande fullt med vatten i pumpen.
Jag har tänkt att felet måste vara på sugsidan. För annars skulle väl pumpen fylla hydropressen till stopptrycket och stanna sedan. På sugsidan är det några meter till den borrade brunnen, där sugslangen går ner sådär tolv meter tror jag. I sugslangen ligger en värmekabel, men den är bara på fyra meter, dvs. inte mycket mer än fram till brunnen och kanske en meter ner. Hur isoleringen i brunnslocket är vet jag inte. Handpumpen som är i samma brunn fungerar.
Kan det ha blivit en ispropp i sugslangen där nere i brunnen? Eller kan vattennivån i brunnen (i så fall nog för första gången) ha sjunkit till en så låg nivå att pumpen inte orkar lyfta? De lägsta grundvattennivåerna brukar väl inte vara i december? Eller skulle bottenventilen helt plötsligt ha blivit igensatt så det blir tvärstopp?
Är det någon som har en tanke om var man bör söka felet i första hand?
"Tacksam för svar"...
Vattnet slutade komma, som sagt. Mitt under vanliga kökssysslor en dag i december. Det var rätt kallt, minus 9 cirka, men jag har värmekablar och annan värmning så jag trodde jag var skyddad mot frysning. Ut till pumpautomaten i uthuset. Den stod och gick. Stängde av den.
Så här är symtomen. Det finns vatten i pumpen, ända upp, och alltså i sugslangen. När man startar går visaren på tryckmätaren upp till 1 bar. Något vatten kommer det inte. När man stänger av ger pumpen ifrån sig ett lite sorgset ljud och visaren faller genast ner till noll. Det är fortfarande fullt med vatten i pumpen.
Jag har tänkt att felet måste vara på sugsidan. För annars skulle väl pumpen fylla hydropressen till stopptrycket och stanna sedan. På sugsidan är det några meter till den borrade brunnen, där sugslangen går ner sådär tolv meter tror jag. I sugslangen ligger en värmekabel, men den är bara på fyra meter, dvs. inte mycket mer än fram till brunnen och kanske en meter ner. Hur isoleringen i brunnslocket är vet jag inte. Handpumpen som är i samma brunn fungerar.
Kan det ha blivit en ispropp i sugslangen där nere i brunnen? Eller kan vattennivån i brunnen (i så fall nog för första gången) ha sjunkit till en så låg nivå att pumpen inte orkar lyfta? De lägsta grundvattennivåerna brukar väl inte vara i december? Eller skulle bottenventilen helt plötsligt ha blivit igensatt så det blir tvärstopp?
Är det någon som har en tanke om var man bör söka felet i första hand?
"Tacksam för svar"...
Hur får du detta:harry73 skrev:
till att värmekabeln går ner fyra meter i brunnen?Pelotard skrev:
Vad jag får det till så går värmekabeln i bästa fall ner en meter i brunnen, det kan lika gärna vara att värmekabeln slutar en decimeter innan brunnen.
Ja, värmekabeln går fram till brunnen och litegrann ner i brunnen kan jag säga. Gissningsvis ungefär en meter ner. Men jag undrar, tänker jag rätt så långt som att det bör vara på sugsidan som felet finns? Det kommer alltså inget vatten när pumpen går och när man stoppar pumpen så är det fortfarande fullt med vatten i den, på sugsidan. Det är väl förenligt med att det är stopp någonstans nere i sugslangen? Såvida inte pumpen skulle ha lagt av så att den låter och går men inte pumpar?
Det är lite knöligt att undersöka förhållandena i brunnshålet, för det finns ingen förberedd öppningsmöjlighet och på brunnslocket står gårdspumpen. Det är ju bra att den finns nu så man kan få vatten, men om man ska komma åt så antar jag att man blir tvungen att skruva loss gårdspumpen och hala upp hela den mekanismen ur brunnen. Inte så lockande...
Det är lite knöligt att undersöka förhållandena i brunnshålet, för det finns ingen förberedd öppningsmöjlighet och på brunnslocket står gårdspumpen. Det är ju bra att den finns nu så man kan få vatten, men om man ska komma åt så antar jag att man blir tvungen att skruva loss gårdspumpen och hala upp hela den mekanismen ur brunnen. Inte så lockande...
Ja, backventilen fungerar uppenbarligen. Och pumpmotorn går. Vad jag försöker göra är ju att utesluta olika saker för att i bästa fall kunna förstå var felet finns. Jag har antagit att felet finns på sugsidan därför att om allting vore ok där så skulle väl pumpen fylla tanken (hydropressen) och stoppa sedan. Jag menar, om det t.ex. vore en ispropp efter pumpen (vilket det iofs inte borde kunna vara).
Men om det blivit ett stopp nere i sugslangen av någon anledning, borde pumpen ha pumpat upp det vatten som fanns ovan stoppet då? Eller håller vacumet emot så att vattnet blir kvar?
Och, är det möjligen någon som kan säga hur man skulle kunna märka om det är fel på själva pumpen (fast motorn går)?
Men om det blivit ett stopp nere i sugslangen av någon anledning, borde pumpen ha pumpat upp det vatten som fanns ovan stoppet då? Eller håller vacumet emot så att vattnet blir kvar?
Och, är det möjligen någon som kan säga hur man skulle kunna märka om det är fel på själva pumpen (fast motorn går)?
Jo, men när man har problem är det en god id'e att köra med uteslutningsmetoden.Pelotard skrev:
Om du gör som föreslagits så har du uteslutit att det är fel på sugsidan och själva pumpen.
Utifrån detta resultat får du gå vidare i felsökningen....
Att vattnet försvann plötsligt som du beskriver talar ju inte för att det skulle ha frusit iaf! Fryser gör det bara om vattnet är helt stillastående en lite längre tid (typ någon timme) i ledningen som är utsatt för frost.
Var pumpen väldigt varm när den stod och gick? Är det möjligt för slangen i brunnen att nå ner till botten och sufa i sig sand/skräp (hände mig en gång då slangen var för lång och de hade hängt upp den med en ståltråd som ju rostade av) å då ville pumpen inte 🎃 nåt mer trots att den var vattenfylld.
Var pumpen väldigt varm när den stod och gick? Är det möjligt för slangen i brunnen att nå ner till botten och sufa i sig sand/skräp (hände mig en gång då slangen var för lång och de hade hängt upp den med en ståltråd som ju rostade av) å då ville pumpen inte 🎃 nåt mer trots att den var vattenfylld.
Jag tycker det låter som luft någonstans på sugsidan. Har du provat att lufta?
På trycksidan - har du avstängningsventiler före/efter hydropressen så du kan felsöka strukturerat (utesluta ledningsbrott längre bort)?
På trycksidan - har du avstängningsventiler före/efter hydropressen så du kan felsöka strukturerat (utesluta ledningsbrott längre bort)?
magnetens skrev:Att vattnet försvann plötsligt som du beskriver talar ju inte för att det skulle ha frusit iaf! Fryser gör det bara om vattnet är helt stillastående en lite längre tid (typ någon timme) i ledningen som är utsatt för frost.
Hm. Det är förstås riktigt. Det rann ju fram tills det stoppade, eller strax innan iaf. Det enda är om det vatten som kom då skulle vara det som fanns i hydropresstanken (tankvolym 20 l). Jag minns inte nu vilken omfattning det var på vattenuttaget före stoppet, bara att jag använde vatten i köket någonting. Om det var tillräckligt lite och jag dessförinnan inte hade rört vattnet på ett tag så skulle det kanske ha kunnat frysa en propp i sugslangen och sen kunde jag tappa vatten så länge det fanns vatten och tryck i hydropressen. Möjligen. Om det nu är möjligt att kylan tränger ner i ett brunnshål och fryser en propp i en slang mitt emellan värmekabeln som värmer uppifrån en liten bit och den värme som väl finns nere i hålet och i någon mån strömmar upp. Det frös aldrig förra vintern.
Om pumpen var varm vet jag inte. Men inte som jag la märke till åtminstone. Ner i botten kan slangen inte ha varit, det är en borrad brunn på 56 meter. En tanke jag fick var däremot om vattennivån skulle ha sjunkit under den nivå som en pumpautomat kan suga ifrån, vilket väl är ca 8 meter. Den normala vattennivån ska enligt uppgift vara ca 4 meter ner. Men som jag skrev tidigare så är det väl inte i december som det brukar vara låga grundvattennivåer. Under sommaren när det var torrt (jo det var det till stor del, i Östhammar!) så var det inga problem med vattnet.
Lufta - nej. Det vet jag inte riktigt hur jag gör. Och jag har ju uppfattat det som att det är fullt med vatten på sugsidan i pumpen och ut i sugslangen. Men när jag nu tittade på en skiss över brunnen så kom jag på att det faktiskt är en knyck på sugslangen där den går ner i brunnen. En liten uppåtböj. Så där skulle förstås kunna sitta luft. Var den nu ska ha kommit ifrån. Men skulle inte pumpen orka dra i sig den luften om det är vatten i pumpen och i sugslangen från pumpen och fram till den där böjen? Annars vet jag inte hur man kommer åt att lufta där.Bob_the_builder skrev:
Ventiler är det lite brist på i detta system. Ska kompletteras snarast.