Vatten & Avlopp
Roland112: jag har bara klämring i muttern som håller fast rör mot t-koppling. Däremot den delen som sitter ovanpå har lin o rörpasta.
Demmpa: Utan att se några bilder över hela badrummet så går det inte att säga om rördragningen är optimalt draget. Jag skulle aventuellt dragit upp raren ända upp till tak å där delat dom åt bägge håll. Eller skulle jag dragit rören som går åt vänste dragit ner dom till golvet och rören åt höger upp till tak. När man renoverar badrum som har betongväggar så blir det nästan alltid
Frankesson: Fick bli rörsvep med bladskruv. Tack för tipset, blev riktigt bra!
Yaken: [citat] Japp, den var det. Kryptering, vad trist :( Fast det är kanske bra så man inte kan okynnesavläsa grannarnas vattenmätare...
ricebridge: (men jag har inte bestämt mig än... känns som det blir fel hur man än vänder på det. Snyggast vore givetvis att flytta på VA, men då blir det till att ringa rörmokaren samt bila upp golvet, och det blir lite mycket.)
seniorkonsult: Med en lång kniv kan han ha menat isolerkniv men en tråd borde gå bra att skära in i silikonet med. Limmad spegel brukar man kunna lossa med tandtråd.
Dr.L: [citat] Jag syftar nu mer på formuleringen att ni alltid monterar dubbla backventiler, även när slangen inte räcker ner till WC eller ner i handfat? På alla jobb? Numera sätter vi alltid en extra backventil för att ha ryggen fri och slippa eventuella diskussioner. " på stamrenoveringar och där duschslangen når ner i handfat eller WC Det intressanta är att jag har varit på service i
Chevrilla: Kranen på bilden nedan droppar i fin takt. Hittar en spärr att ta bort och min tanke var att dra upp vad det nu heter i mitten och täta en packning. Det enda jag lyckades med var att få den ständigt öppen. Efter en del meck fick jag tillbaka den igen men fortfarande i droppande läge. Någon som vet hur man gör...? [bild] [bild]
dj_fluffy: Då förstår jag att inget hände :) Det mesta brukar kunna gå att fräsa bort, så länge man har dom rätta verktygen. Vi finns i västerås, stor anläggningsfirma ( på fyra bokstäver) som är inriktade på de flesta områden när det gäller rör / Andreas - Auktoriserad Rörinspektör.
lobbin: Fick en slang på 1,5m plus hane-hane på Elon. Provkör ikväll får vi se :)
Krilleman: Men sådana runda har en motsvarande runt hål i klamman på baksidan. Du ser kanten på ursparingen i ovankant på bilden. Vill du ha ett gäng runda så har jag det hemma. PM:a en adress om du vill ha skickat till dig! [bild]
prototypen: För att slippa röret på golvet,mäta en brunn med extra inlopp och sätt en spilltratt på väggen till tvättmaskinen och koppla även handfatet till det röret. Blir lite snyggare och golvet är ju uppbrutet. Protte
MagHam: Ska inte misskreditera Jula eller favorisera någon speciell annan men... som exempel kan du få en Jet-10-pump med 50l hydropress från Rinkaby för samma peng. Känns som ett lite säkrare kort.
bjoma: Böjen = inloppet? Jag har aldrig haft den monterad själv (bilden längre upp i tråden är bara en exempelbild för att visa den stora bussningen). När jag fick tag på radiatorn var den redan bortmonterad från där den en gång suttit.
Stefan1972: summan av kardemumman är ju ändå att vardera fabrikats typgodkännande utgår ifrån användandet av deras egna produkter. Mixar du fabrikat så är det inte godkänt längre även om det såklart är bra grejer alltihopa. Med mixade produkter så kan de såklart ställa till det för dig om man i framtiden vill rikta skadeståndsanspråk eller vill använda sig av nån garanti. Annars
Allinug: Tack för tipsen! Det verkar finnas många sätt att göra det på. Hur brukar de flesta rörmokare göra? Nej, några tecken på råttor har jag inte sett (fast det är väl ett kännetecken på råttor?:eek:), men det skulle inte vara så svårt för råttor och möss att ta sig in i kryprumsvärmen från kylan ute, genom ventilationsgallren, och jag skulle förstå om de gärna skulle göra
BoLindqvist: Ok, tack för svaret...ska ske a.s.a.p :)
Marcussjogren: Hej! Vet någon om det finns någon klämringskoppling för 15mm i ena änden och en G1 gänga i andra? Behöver koppla in radiatorör till en fördelare med dessa mått. Radiatorer är väl 15mm som standard så hade vart skönt att kunna hålla sig till det hela vägen frän fördelaren.
Yaken: Jag tror diskmedel är en bra start eftersom det är fenomenalt bra på att bryta ytspänningen (jag brukar tvätta dieselsmutsiga motorer med diskmedel och hetvattenhögtryck, blir helt rent). Om oljan flyter ovanpå är det som tidigare skrivits nästan omöjligt att bara spola bort den (tänk hur svåra flytande "korvar" kan vara att spola ner i toaletten...) Har du någon vattendammsugare
HenrikP: [citat] Ja, självklart är det så. I så fall vet jag i alla fall vad som är problemet, och kan förhoppningsvis spola undan det vid behov. Men rätta mig om jag fel; eftersom det är 110-rör i påsticket, och övergång till 75 till luftningsröret, så borde risken för bakspol vara mindre när övergången är i ovankant. Om det inte blir stopp nedströms igen, alltså. Nu ligger ju
g00ey: Jag får nog konstatera att det går alldeles utmärkt att mäta på både in- och utsida av in- respektive utvändiga gängor för att bestämma huruvida det är 1/2", 3/4", 1", 1 1/4" osv bara man vet vad det är man mäter. Det står dessutom på beslagen markerat vilket tumtal de är. Efter googling på rör & gängtolk hittade jag till följande användbara sida som reder ut begreppen ganska
RBK: Hänger på denna tråden och ställer en fråga om varmvatten i plattan. Om jag går upp på morgonen och tappar varmvatten i köket (den blandare som är längst ifrån vv beredaren) så tar det en 10 sekunder innan jag får varmvatten. Om jag sen låter kranen vara i 15 minuter så håller rören ovan platta fortfarande varmvatten men sen blir det kallt igen, dock inte lika kallt som första
karlmb: ;) Inte alltid, om du inte gjort det själv så vet man ju faktiskt inte.. Men det är väl bara att rensa ifrån den rensbrunn du har vatten i.
cem77: Bara att lossa alla spårskruvarna så kan du få bort det gummimembran som sitter där. Avkalkas lätt med ättika.
corre: Kolla in LK grejer. Några kronor dyrare, men så mycket bättre och dokumenterat kvalité. http://www.lk.nu/sv/LK-Systems-Sverige1/Dokumentation/LK-Universal-/Teknisk-beskrivning-/