18 542 läst ·
20 svar
19k läst
20 svar
Kapa och skarva hårda kopparrör med klämringar
Den kan du bara dra åt hårt finns inget där som kan deformeras dvs det som ligger bakom tumreglerna med vilken vinkel kopplingarna ska slutdras. Har du lite pasta för gängtätning kan du lägga lite på tätningsytorna för pluggen (det gör jag alltid själv även på klämring och muttern men det får man nog inte skriva) 
Produkter som diskuteras: "gängtätning"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Tack! Men nu har jag inte haft någon pasta utan bara dragit åt ett varv. Är rädd för att förstöra T-kopplingen ocksåGK100 skrev:Den kan du bara dra åt hårt finns inget där som kan deformeras dvs det som ligger bakom tumreglerna med vilken vinkel kopplingarna ska slutdras. Har du lite pasta för gängtätning kan du lägga lite på tätningsytorna för pluggen (det gör jag alltid själv även på klämring och muttern men det får man nog inte skriva)![]()
Har du inte överdrivet för stora verktyg utan rimliga för muttern och drar utan att ta i så du blir blå är det inga problem med att du kan skada kopplingen. Jämför med hur det känns när du drar delarna med rör i och enligt varv, då är det vettigt även här.
Ne de får man inteGK100 skrev:
Risken är att någon tror att tjocka pastor hör hemma i klämmande kopplingar som någon slags tätmassa.
Men jag är rätt säker på att du avser den smörjande effekten.
Ok. Jag har dragit ett varv än så länge. Håller noga koll på hur jag drar genom att märka upp med penna. Jag har även helt rimliga verktyg för muttrarna, så det går säkert inte att bara dra åt hejdlöst..GK100 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden