Jag ska kapa hårda kopparrör på 22mm och 15mm, för att skarva och dra om dem. Tänkte använda bågfil och de sitter dåligt till. Ska använda klämringskopplingar och jag har köpt kvalitetsgrejer. Vatette. Vet om att man helst ska ha en brotsch för att grada av, men sådan har jag inte.

Är det något speciellt jag behöver tänka på för att lyckas på bästa sätt?

Och klämringen, hur smidigt ska den kunna "löpa" utmed röret som ska kopplas? Ska den sitta ganska tight på eller hur gör ni? Har kopplat lite innan med gott resultat. Dock blev det fel vid ett tillfälle då klämringen satt så hårt på att den inte följde med muttern.

Du kan grada av med en gammal morakniv. Oftast löper den lätt, ibland kan den vara lite trög innan du dragit den. Efter du dragit den ska den inte röra på sig.

• Gilla
Mogg
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Följ monteringsanvisningen så går det knappt att misslyckas.

[länk]
Tack, den hade jag missat!! Ok, vet nu vad som gäller. Det svåra kan vara att kapa röret exakt vinkelrätt

Tog dem med vinkelslipen.. Lämpligt? Har jättesvårt för att komma åt med handsåg

Redigerat:
Tror jag fick dem ok. Är osäker på om jag skulle kunna jobba med en röravskärare där inne :(
Har dock varit ordentligt noggrann hittills!

En fråga; Dy i nedanstående länk måste betyda rörets omkrets? Dy 22 är alltså 22mm och man drar åt ett varv?

http://www.vatette.se/fileadmin/upl...ringsanvisningar/633257_klamringskoppling.pdf

Edit; Skulle ha testat den där röravskäraren. Men nu är jag snart färdig med kapningen.

Klar med det värsta. Både varm- och kallvatten är på och det verkar inte läcka nu. En skarv läckte förut, men drog åt lite till. Har Ballofixventiler som stoppar upp, men trycket är ju på fram till dessa.

Nu återstår bara att montera köksblandaren (Gustavsberg med Soft Pex), koppla in den på vattnet samt koppla in diskmaskinen på blandaren. Det är förmodligen bara lite mindre plockande. Alla vattenledningar är framdragna nu. Ska bara kolla till dem emellanåt så de inte läcker.

Utan era tips hade det aldrig gått!!

Krilleman
Mogg skrev:
En fråga; Dy i nedanstående länk måste betyda rörets omkrets? Dy 22 är alltså 22mm och man drar åt ett varv?

[länk]
Precis. Dy = Dimension Ytter

Kul att det går framåt! :thumbup:

Jag har lärt mig att använda tigersåg med ett kortat sågblad istf röravskärare. Ger mindre grader inuti och inga gnistor som en vinkelslip.

krilleman_215 skrev:
Precis. Dy = Dimension Ytter

Kul att det går framåt! :thumbup:
Ja, det gick till slut. Kapade befintliga varm- och kallvattenledningar (koppar) och drog om dem, satte på avstängningsventiler (Ballofix), tog hål i diskbänken med en 35mm hålpunch, satte dit nya blandaren, kopplade in denna till vattenledningarna, monterade vattenlåset, bytte delar av rörstammen för avloppet, kopplade in diskmaskinen till blandaren samt kopplade dess avlopp till vattenlåset. Och allt är tätt!!! :D

Följde instruktionerna på Vatettes hemsida angående hur hårt man drar muttrarna

Redigerat:
  • Gilla
kulle och 3 till
  • Laddar…
Thomas_Blekinge skrev:
... inga gnistor som en vinkelslip.
Kopparrör gnistrar inte, men du har helt rätt i att det blir en massa grader.

Jag förstår att vinkelslip inte var det bästa, utan att det finns bättre alternativ. Har ingen tigersåg och rören satt väldigt illa till. Det enda jag i detta läget egentligen hade att såga med var vinkelslipen och jag kom åt med den först när jag skruvat av ett handtag. :(

Tigersåg är alltså ett väldigt bra alternativ för kapning av kopparrör? När jag kapade med vinkelslipen gick det visserligen fort, men det blev mycket "bös" jag fick grada av med kniven.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Skapa konto

Nu har jag en Vatette T-koppling (klämring) med kopparrör på 22mm. I en av förgreningarna har jag satt en plugg, men jag vet inte hur mycket den skall dras åt.. Har dragit åt ett varv än så länge. Räcker det eller ska jag dra lite till?

EDIT; Kopplar jag kopparrör på 22mm ska jag dra åt 1 1/4 varv, men detta är ju en plugg.

image.jpg
Skapa konto

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.