bockara skrev:
Okej ska kolla upp det med en sådan typ av panna som passar.

Funderade annars på en annan sak, kanske är en dålig idé men om man kollar på den översta bilden så sitter ventilen alldeles intill ventilationsrör som är innanför isoleringen som går ut genom taket med en plåthuv ovanför taket. Det är tre rör som kommer från källaren (toalett, dusch och tvättstuga) och ett som ansluts från markplan (toalett), den kommer i ovankant på bilden ett par meter ifrån de andra men förs in ibland isoleringen där. Borde man inte kunna utnyttja den huven att även släppa ut det här eller ska man inte ha dom i anslutning till varandra? Även om man drar en separat rör upp från avloppet. Kan det typ gå bakvägen ner i ventilationen då med otrevlig lukt?
Det låter lite vanskligt.
Tar du bort vakuumventilen så blir det som att sätta näsan ner i avloppet :p
Och det händer ju att det blir kallras i ventilationsrör...

Haha var det jag var rädd för. Men tack då vet jag. Ska kolla efter en ventil som passar med pannorna.

Har köpt en avloppsluftningspanna från Benders nu som ska monteras, en sådan som jag blev rekommenderad som första svar tror jag. Funderade på ett par saker.

På denna ventil är det bara ett öppet hål, regn och snö som kommer ner åker bara ner i avloppet va eller hur fungerar det? Är det inte risk att hålet täpps igen av snö/is och luftningen upphör att fungera?

Behöver jag isolera röret på vinden sen eller om jag förstår rätt borde problemen med kondens försvinna nu när varm luft inte stannar på kall som det är nu?

Luftningen går upp precis bredvid ventilationen på vinden som i sin tur går upp genom taket en halvmeter från taknocken. Bör jag tänka på nåt speciellt vid placering av pannan? Fungerar det att sätta den 1-2 m nedanför?

Jag har nog en likadan, då jag har Benders Paloma takpannor.
Inga problem så här långt, efter fyra år.
Luftströmmen går ju från avloppsanläggningen upp genom rören och ut över taket.
Så det är mycket liten risk att löv och annat sugs ner.

Här är röret från avluftpannan ner till bjälklagsisoleringen oisolerat.
Det kanske inte är lämpligt att sätta den bredvid en tilluftventil.
Men det är väl avluft du har där uppe på taket?

Ja det är frånluft från toaletter, dusch och tvättstuga. Är självdragsventilation så kan ju gå bakvägen beroende på temperaturer mm som jag förstått det. Men borde väl inte vara ett problem ändå att ha den strax nedanför.

Nu är det fixat. Var smidigt att montera, jag isolerade röret på vinden med.

Stort tack till alla som gett synpunkter och bra tips.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
I
Jag borde inte skriva om min erfarenhet med avloppsluftare på taket. Känner att jag går motströms och lär få veta att jag lever. Men nu har TS införskaffat en dylik så jag måste skriva.
1983 byggde vi, luftare satt på taket, vår fikahörna låg precis under, vi kunde inte vistas där eller i närheten, det osade för jäkligt. Senare samma år satte jag ventil på kallvinden, vi har inte sedan dess haft något problem. Bara lite att tänka på innan du tar hål i taket.:banghead:

• Gilla
Bubblan2019
  • Laddar…
Haha som sagt, nu är det gjort men förstår att du bytte placering av den. Får hoppas vi inte får sådana problem men att det kan lukta någon enstaka gång är jag inställd på.

ion skrev:
Jag borde inte skriva om min erfarenhet med avloppsluftare på taket. Känner att jag går motströms och lär få veta att jag lever. Men nu har TS införskaffat en dylik så jag måste skriva.
1983 byggde vi, luftare satt på taket, vår fikahörna låg precis under, vi kunde inte vistas där eller i närheten, det osade för jäkligt. Senare samma år satte jag ventil på kallvinden, vi har inte sedan dess haft något problem. Bara lite att tänka på innan du tar hål i taket.:banghead:
Vi hade problem med avloppslukt i trädgården ett tag i början.
Men då upptäckte jag att byggaren hade lagt avloppsventilationen med bakfall uppe på vinden.
Så det blev ett vattenlås där uppe, och lukten kom alltså från infiltrationens ventilation.
När det var fixat försvann all lukt.
Det är klart att man sätter ventilationen på den "normala" läsidan.
(I och för sig har vi våra fikaställen åt det hållet också, men det luktar aldrig något)

Gammal tråd men har samma problem som trådskaparen och som det ser ut har jag exakt samma avloppsluftare. Kollade min och ser att packningen i den är helt kass så måste köpa ny men kan inte hitta denna någonstans så vart hittade du din reservdel som finns i ena bilden? Att dra det genom taket är inte aktuellt så blir att fixa det som finns redan.

maxflax skrev:
Gammal tråd men har samma problem som trådskaparen och som det ser ut har jag exakt samma avloppsluftare. Kollade min och ser att packningen i den är helt kass så måste köpa ny men kan inte hitta denna någonstans så vart hittade du din reservdel som finns i ena bilden? Att dra det genom taket är inte aktuellt så blir att fixa det som finns redan.
Jag har inte köpt den utan den låg där bredvid redan när jag köpte huset så det har jag ingen koll på, tyvärr.

Krilleman
Köp en ny vacumventil. Vilken dimension har du på avloppsröret?

Purus varianter har blivit godkända ner till -20º (mer än jag visste faktiskt)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.