Ska köpa ny blandare och märker att man kan välja om man vill ha avstängning till diskmaskinen på blandaren eller ej. Vad är anledninen till detta. Jag har läst någonstans att försäkringsbolagen kan strula om det skulle bli en vattenskada i köket av diskaskinen om blandaren inte skulle ha avstängning. Någon som vet? Går det lika bra att använda sig av ballofix under diskho?

Svenska försäkringsbolag kräver avstängning på blandaren, ej under. Vid ev vattenskada med ballofix under bänken utgår ingen ersättning En anledning till varför det säljs blandare utan är att alla installerar inte diskmaskin och ej behöver avstängare samt att blandare även säljs till tvättstugor.

Redigerat:
Det går säkert lika bra, frågan är väl om man använder avstängningen i blandaren eller ballofixen...

Krilleman
  • Gilla
Flomi
  • Laddar…
läste på i säker vatten, där står "lätt åtkomlig" med illustration th av hur det ser ut under diskbänken...

Kräver försäkringsbolsget att det finns en avstängning, eller också att den används? I så fall när ska den vara stängd, alltid när diskmaskinen inte är igång? Det är väl inte många so står och tittar pä är diskmaskinen jobbar för att kunna stänga av direkt när den är färdig. Mycket xiskas väl pä nätter eller disken startas när man går ut och sen är man inte hemma när det är färdigt.

Själv stänger jag av vattnet när jag tömmef maskinen, men det kan ju dröja ett tag ibland.

tommib
Nej, regelverket är lite fånigt här. I princip krävs avstängning ovan diskbänken men precis som Pin skriver är det nog inte många som använder den, i alla fall dagligdags. Jag själv stänger av om vi ska vara borta en längre tid, men annars är det alltid på. Även när vi inte är hemma. Att starta diskmaskinen på morgonen för att sedan gå till jobbet är inget konstigt alls....

Hemmakatten
Vi har avstängning på blandaren. Stänger alltid av den direkt efter disk, dock inte om diskmaskinen körs på natten. Det är en ren vansak, precis som att man låser dörren när man går hemifrån.

Lite ologiskt är det att det inte finns krav på att stänga av vattnet till tvättmaskinen. Men har man tvättmaskin i en tvättstuga har man ju golvbrunn.

Redigerat:
Har avstängning till både DM & TM, bägge avstängningarna används flitigt.

Till DM sitter den i kökskranen, stänger av den i samband med att vi öppnar luckan, ibland stänger vi kranen under torkprogrammet.

Till TM har vi en separat kran som sitter på väggen, den stänger vi av i samband med att vi tar ur tvätten ur maskinen.

• Gilla
Hojte
  • Laddar…
tommib skrev:
Nej, regelverket är lite fånigt här. I princip krävs avstängning ovan diskbänken men precis som Pin skriver är det nog inte många som använder den, i alla fall dagligdags.
Fast är inte poängen med det kravet att avstängningen ska vara snabbhittad även för den som inte är bekant med köket? Dvs om det plötsligt forsar fram vatten så ska "vem som helst" snabbt kunna stänga av vattnet.

Själv har jag avstängningen direkt bakom luckan till diskbänksskåpet. Lättåtkomlig (om man öppnar luckan, dvs...), men uppfyller uppenbarligen inte kraven vilket jag önskar att kökssäljaren hade upplyst mig om (placeringen var hennes idé...).

Jag skulle aldrig köra diskmaskinen när jag inte är hemma, och jag stänger faktiskt av vattnet när jag inte använder maskinen, det ingår liksom i den vanliga på-och avstängingsrutinen. Det kanske är onödigt, men har man en gång varit med om att det plötsligt forsat ur vatten ur diskmaskinen så... Det blev jävligt blött jävligt snabbt. Det var dock för över 30 år sedan och idag är säkert risken för sådant haveri mycket mindre, men minnet sitter i...

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.