R
Jag har ett problem, och det är att jag funderar på att bygga ett duschrum ca 15 M från sommarhuset och skulle behöva gräva ner en kulvert.
Tyvär går inte det utan att spränga vilket jag inte vill göra, nu funderar jag på att ta ett drän-rör 110 och dra vatten i det och sen fylla upp det med fogskum (vilket borde funka) samt att ta Tubolit runt pexen sen fogskum utan på det... skulle det funka?

El-slinga i eller runt vattenledning funkar bäst, sen isolering.

Vilka är kraven? Skall det användas året runt måste du ha en värmekabel som sagt. Är det berg i dagen? Om det inte skall användas mer än kortare perioder vintertid så går det att ha den nergrävd ytligt och låta värmekabeln vara avstängd när man inte behöver använda vattnet. PEM-slang tål att det fryser.

R
ok då vetj jag at PEM är mitt val. sen kanske jag kan få ner den runt 20-30 cm, men vet inte hur mkt matjord det är. Skulle ju helst vilja ha det året runt

Mellan min brunn och mitt hus är det bara några få meter och nära till berg. Jag har byggt en låda av 50mm markskivor som rymmer två slangar och en värmekabel. (Det är en ejektorpump. Därför två slangar.) Där det går in i huset är det ovan mark. Enda gången det frusit var när jag var borta en helg då det var -15º och jag glömt att slå på kabeln. Så det skall inte vara problem att hålla det igång året runt. Dock blir det inte helt försumbar mängd el som går åt till värmekabeln.

R
ok helt klart en idee, jag kan iofs gräva nr den nån dm kanske och på så sätt få bibehålla en del värme från kabel... kanske :)

Varför jag gjorde denna låda var för att två rör skulle samsas om samma värmekabel. Skall det bara vara ett rör är det enklare att trä på mjuk rörisolering och ha kabeln inuti slangen. Beskrivningen syftade mest till att peka på att det inte är några problem att hålla vattnet flytande i slangen även om den inte är djupt nergrävd.

R
bra tanke

R
vill och vill kan inte ha kulvert, kaninte gäva djupate än max20-30 cm. var inte priset jag hoppades på men et alt

Krilleman
Men supran kan ligga precis under marknivån. Det enda är att den inte tål UV-ljus. Plasten blir skör.

Täck den med matjord och du är klar!

R
ok får titta hur mkt jord man kan skyffla över .. kanske kan jämna till allt lite på tomten iofs

Blir det billigare med fogskum?
Och hur får du slangen i mitten av röret?

Sedan tjatar jag alltid om markvärmen, om du bara isolerar ovanpå slangen så kommer det att hålla sig frostfritt så dina 20-30 cm kan räcka.

Protte

R
fogskummet kostar 29 kr/flaskan(400 ml har jag för mig att det är i flaskan) går kanske 3 flaskor

R
man kan iofs skaffa en för 12 volt och koppla den till en solfångare med ex batteri, då bord man få ganska bra ekonomi i den

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.