Jag har ett problem, och det är att jag funderar på att bygga ett duschrum ca 15 M från sommarhuset och skulle behöva gräva ner en kulvert.
Tyvär går inte det utan att spränga vilket jag inte vill göra, nu funderar jag på att ta ett drän-rör 110 och dra vatten i det och sen fylla upp det med fogskum (vilket borde funka) samt att ta Tubolit runt pexen sen fogskum utan på det... skulle det funka?
Tyvär går inte det utan att spränga vilket jag inte vill göra, nu funderar jag på att ta ett drän-rör 110 och dra vatten i det och sen fylla upp det med fogskum (vilket borde funka) samt att ta Tubolit runt pexen sen fogskum utan på det... skulle det funka?
Vilka är kraven? Skall det användas året runt måste du ha en värmekabel som sagt. Är det berg i dagen? Om det inte skall användas mer än kortare perioder vintertid så går det att ha den nergrävd ytligt och låta värmekabeln vara avstängd när man inte behöver använda vattnet. PEM-slang tål att det fryser.
Mellan min brunn och mitt hus är det bara några få meter och nära till berg. Jag har byggt en låda av 50mm markskivor som rymmer två slangar och en värmekabel. (Det är en ejektorpump. Därför två slangar.) Där det går in i huset är det ovan mark. Enda gången det frusit var när jag var borta en helg då det var -15º och jag glömt att slå på kabeln. Så det skall inte vara problem att hålla det igång året runt. Dock blir det inte helt försumbar mängd el som går åt till värmekabeln.
Varför jag gjorde denna låda var för att två rör skulle samsas om samma värmekabel. Skall det bara vara ett rör är det enklare att trä på mjuk rörisolering och ha kabeln inuti slangen. Beskrivningen syftade mest till att peka på att det inte är några problem att hålla vattnet flytande i slangen även om den inte är djupt nergrävd.
Trots att du inte vill ha kulvert så är Supra Plus ruskigt smidigt och bra!
http://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-ecoflex-supra-plus-25/?select=true
http://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-ecoflex-supra-plus-25/?select=true
Medlem
· Västerbottens län
· 18 059 inlägg
Blir det billigare med fogskum?
Och hur får du slangen i mitten av röret?
Sedan tjatar jag alltid om markvärmen, om du bara isolerar ovanpå slangen så kommer det att hålla sig frostfritt så dina 20-30 cm kan räcka.
Protte
Och hur får du slangen i mitten av röret?
Sedan tjatar jag alltid om markvärmen, om du bara isolerar ovanpå slangen så kommer det att hålla sig frostfritt så dina 20-30 cm kan räcka.
Protte