2 085 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Rensbrunn ja eller nej?
Hej!
Håller på med en badrumsrenovering i en tillbyggnad (platta på mark) och ska lägga om avloppet. Mitt angränsade hus har en torpagrund.
I badrummet har det tidigare funnits en rensbrunn som varit kopplad till rummet samt ett inkommande avlopp från toan på ovanvåningen från huset. Som jag ser det har jag två alternativ:
1) Flytta och dra nytt avloppsrör från ett relativt nära utstick på huvudstammen som ligger under min torpagrund ca 4 meter från badrummet. Detta gör då att jag alltid kommer åt den och kan inspektera. Därifrån dra det till tillbyggnaden. Tror jag behålla en relativt god lutning.
2) Helt enkelt struntar i rensbrunnen och tar bort den. Detta krävs betydlig mindre ingrepp och kräver inga större omflyttningar.
Vad tycker ni?
Håller på med en badrumsrenovering i en tillbyggnad (platta på mark) och ska lägga om avloppet. Mitt angränsade hus har en torpagrund.
I badrummet har det tidigare funnits en rensbrunn som varit kopplad till rummet samt ett inkommande avlopp från toan på ovanvåningen från huset. Som jag ser det har jag två alternativ:
1) Flytta och dra nytt avloppsrör från ett relativt nära utstick på huvudstammen som ligger under min torpagrund ca 4 meter från badrummet. Detta gör då att jag alltid kommer åt den och kan inspektera. Därifrån dra det till tillbyggnaden. Tror jag behålla en relativt god lutning.
2) Helt enkelt struntar i rensbrunnen och tar bort den. Detta krävs betydlig mindre ingrepp och kräver inga större omflyttningar.
Vad tycker ni?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Hmmmm.... sätt dit en rensbrunn så får du aldrig stopp.
Utan rensbrunn så så blir det säker stopp då och då.
Jag har flera remsbrunnar jag aldrig öppnat.
Tog däremot bort en och då blev det stopp.
Murphys law gäller
Protte
Utan rensbrunn så så blir det säker stopp då och då.
Jag har flera remsbrunnar jag aldrig öppnat.
Tog däremot bort en och då blev det stopp.
Murphys law gäller
Protte
Jag tror att i dagens värld med spolbilar och hetvattenhögtryck så är behovet av rensbrunnar mindre än förr i tiden, det går alltid (eller oftast iallafall) att komma fram med slang från ett avlopp, golvbrunn eller liknande.
Rensbrunnar fanns oftast utifrån att det var enda sättet att nå avloppet utifrån golvbrunnar i gjutjärn. Idag har alla golvbrunnar vattenlås som kan tas bort och sedan har man ett öppet avlopp.
Och förr var även vattenlåsen i metall till diskho svåra att ta bort, idag med gummitätningar är det enklare att få fri tillgång till rören.
Och förr var även vattenlåsen i metall till diskho svåra att ta bort, idag med gummitätningar är det enklare att få fri tillgång till rören.
Klicka här för att svara