6 192 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Fel på markbädd / infiltration, tips och idéer sökes
Kollade till min BDT fördelningsbrunn i helgen och fick till min fasa se att nivån låg 1/2m för högt t.o.m över inloppet från 3 kammarebrunnen. Vattenståndet i närliggande dike är under det normala så det beror inte på vattensjuk mark kring dräneringen. Märkte också att jag hade haft viss slamflykt från 3 kammarebrunnen. Började att ösa fördelningsbrunnen och kunde då konstatera att vattnet rann till från bädden. Vattnet var rätt svart och med viss tendens till slam kom från rören. Misstänkte att slam kunde täppt till i de 2 rör som finns ut i bädden så spolade dessa med enkelt spolmunstycke som används för i första hand tvättställ etc. Inte allt för grovt tryck men ändå bra rensning ( var vad jag hade tillhands). Fick in spolningen ca 4-5 i båda rören och en del mindre slam kom ut.
Har nu sänkt ner en pump som tömmer fördelningsbrunnen till normalnivå men återinflöde av vatten fortsätter och numera är det klartvatten som kommer från bädden. Bädden är anlagd för 10 år sedan och består av grus/sand med täcke över bädden med markduk. Finns 2 lufthål efter bädden som det står vatten i och där skall finnas en stenkista. Innan fördelningsbrunnen finns en 3kbm 3 kammarebrunn med rejält fall mot fördelningsbrunnen. Vattnet som kommer från 3 kammarebrunnen är nu också klart men då jag haft slamdrift så har den förmodligen varit överbelastad. Tyvärr så har jag haft ett vattenfilter mot magan/järn som backspolat i avloppet men denna är bortkopplad nu. Har fått info om att denna backspolning kan påverka bädden negativt.
Min tanke är nu att i första hand undersöka stenkistan om den ej längre sväljer vatten. Denna får jag gräva upp och göra om utan tillstånd. Med tanke på att vattnet i bädden är klart så hoppas jag att bädden inte havererat.
Tar tacksamt emot idéer och förslag på lösningar.
Har nu sänkt ner en pump som tömmer fördelningsbrunnen till normalnivå men återinflöde av vatten fortsätter och numera är det klartvatten som kommer från bädden. Bädden är anlagd för 10 år sedan och består av grus/sand med täcke över bädden med markduk. Finns 2 lufthål efter bädden som det står vatten i och där skall finnas en stenkista. Innan fördelningsbrunnen finns en 3kbm 3 kammarebrunn med rejält fall mot fördelningsbrunnen. Vattnet som kommer från 3 kammarebrunnen är nu också klart men då jag haft slamdrift så har den förmodligen varit överbelastad. Tyvärr så har jag haft ett vattenfilter mot magan/järn som backspolat i avloppet men denna är bortkopplad nu. Har fått info om att denna backspolning kan påverka bädden negativt.
Min tanke är nu att i första hand undersöka stenkistan om den ej längre sväljer vatten. Denna får jag gräva upp och göra om utan tillstånd. Med tanke på att vattnet i bädden är klart så hoppas jag att bädden inte havererat.
Tar tacksamt emot idéer och förslag på lösningar.
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Hej
Har liknande problem. Hur gick det för dig? Och vad gjorde du isf för att rädda infiltrationen?
Henrik
Har liknande problem. Hur gick det för dig? Och vad gjorde du isf för att rädda infiltrationen?
Henrik
Hade samma problem i höstas ,infiltrationen slammat igen fet smörja 15 år gammalt system förlängde rören igenom skogen :wow: och håller tyst ber en bön om att det ska fungera 15 år till så får nästa generation ta över 
Såna här gånger önskar man kommunalt avlopp
Såna här gånger önskar man kommunalt avlopp
Jo det blev rätt smärtfritt trots allt. Hade miljö o hälsa på besök då jag sökte nytt bygglov för att anlägga om markbädden eller förbättra på något sätt. Vill ju göra enligt gängse regler så det inte blir problem i framtiden. De var verkligen förstående till att det kändes orimligt att begära total ombyggnad eftersom kommunalt vatten/avlopp är på G även om det dröjer.. Jag fick inte röra befintlig bädd men de förslog ny stenkista efter bädden ( den gamla var alldeles för liten). Ovanpå stenkistan sattes ett brunnsrör med högre avlopp och så installerades en pump med nivåvakt så brunnen tömdes ut i närliggande dike när stenkistan blev överbelastad ( vilket den är hela tiden")
Grävning, och material runt 5000kr
Grävning, och material runt 5000kr
Tack bra att veta. Tror inte vårt kan lösas på det viset då det är en infiltration. Har funderat på att gräva fram spridarrören och ansluta dem till ett rör med lite stigning så att det bara rinner vidare när det blir för mycket vatten för rören. Det överflödiga vattnet skulle man kunna leda ner till en stenkista. Vore en temporär lösning. Vi kan inte göra en ny infiltration eller markbädd tyvärr utan det är minireningsverk som gäller och kostnaden är ju astronomisk med allt jobb inräknat inne och ute
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden