Vatten & Avlopp
ParOscar: 17 kan nog stämma. I min förvirring kring kopplingar hade jag jag helt glömt termostaten. Blir ytterligare ett steg mao.
toolman77: Tänk hur brant stammen är från en övervåning och ner... Men ska röret verkligen komma upp i väggen? Borde inte anslutning för toalett vara 60mm från färdig vägg, eller ska det bli vägghängd toa?
ccf: Waterfuse-systemet från Prevecta går tydligen att koppla til knx (iaf för av- och påsättning av vattnet, osäker på om man även kan få läckagesignaler från deras vakt in i knx-systemet). [bild]
Jarlsgård: 3 månader har passerat och diskmaskinen är fortfarande inte installerad, saker och ting har en tendens till att ta längre tid än man tänkt sig! Men, nu är jag trött på att handdiska! Har ju haft diskmaskinen sen vi köpte huset och nu behöver jag lite råd om hur jag bör göra. Elen är löst, men rörmockeriet är inte klart och detta vill jag nu lösa. Adaptrarna som länkats tidigare
Krilleman: Är det bara tillfälligt så kan du ju gänga ur tappkranen och dra i en R15 propp med lin och locher. Kan man inte proppa vid en ev matning i andra änden på röret? Ska du ha kvar matningen i väggen i framtiden eller ska du göra om den också? Jag skulle rekommendera det, men det beror ju på hur det ser ut också. Rören kanske går helt dolt?
Varmvattenberedare: Hej. Jag har en Tesy varmvattenberedare 150L som helt plötsligt inte ger något varmvatten. Såg i en annan tråd att man eventuellt kunde återställa den genom att man skruvade av plastkåpan vid termostaten. Men jag kan absolut inte hitta någon knapp eller dylikt. Snälla hjälp mig någon....
mogge_73: Ta kontakt med ett vattenreningsföretag och skaffa dig lite information, det innebär inte att du måste köpa av dom. Det finns många sätt att lösa svavelväte på, syre gör dock att järn och mangan oxiderar och kan ställa till mer problem. Det finns kombifilter som kan lösa bägge dessa problem utan att oxidera järn, mangan.
Krilleman: [citat] Prima! Köp en typgodkänd anslutningsslang bara! Rak/vinkel brukar passa bra i dom flesta installationerna. Vinkela-anslutningen sätter du självklart på duschblandaren. Tänk på att inte montera slangen på klämringsände. Det ska vara slät ansats eller planadapter (vatette) på ballofixerna om det ska bli bra!
Pherra: Haha ja bottenventiler kan sitta rätt bra. Tips ta en skruvmejsel å kör in i bottenventilen när den är i samma läge som bräddavloppets utmynning och på så sätt låsa muttern samtidigt som ni drar lös bottenventilen underifrån.
Mek72: Tänkte bara uppdatera tråden med en lite billigare! http://www.rinkabyror.se/artikel/septic-filter-110mm/ //Mattias
markfixaren: BML - tillbaks till din fråga, jag hade lyssnat på BeGE. Enkelt och billig drift får du med kemfällning till 4 kbm slamavskiljare (gärna inomhus) och sedan efterföljande bädd med moduler, typ In-drän. Bädden lär ha en lpnglivslängd då den är fosforavlastad samt att kemfällning gör att avloppet som går ut i bädden innehåller mindre partiklar = mindre risk för att bädden
BeGe: Jag har samma markförhållande som dig o valde Baga Easy 1 pga att jag hittade det beg på blocket. Om jag skulle köpt nytt så skulle jag köpt en i betong (finns en risk att plastbrunn ploppar upp när den slamtöms pga grundvattentrycket) + en fällningsenhet = enklast möjliga system!? o BILLIGAST o inga serviceavtal. Kombinerat med tät markbädd Min Baga har en pump i baljan o en
Bob_the_builder: Long time no see, byggahus.se! Bakgrund: Vi ska sätta in ett badkar i så kallad gjutmarmor. "Vi" :rolleyes: har inte bestämt oss för modell än, och i det här skedet är jag därför intresserad av hur man löser avloppet från den typen av badkar. Eftersom det inte har någon front att lyfta av så måste man rimligtvis lyfta bort hela karet för att rensa golvbrunnen? Någon som har några
Pen: Ok, du har rätt - det är klart att det är 28mm. Svårt att få dit skjutmåttet dock för det är ett lager Armaflex utanpå. Den ska sitta där jag har avgreningen till frikyla - alltså BV i figuren. Jag monterade en sådan här (eller väldigt lik denna): http://www.industriarmatur.se/downloads/downloads/produktblad/IA%20290_IA%20291_IA%20292_IA%20294_IA%20295.pdf Den har 1kPa i
Krilleman: Antagligen. Purusklamman är en riktig skit-produkt! En blek kopia med falusnap som förebild.
markfixaren: Tack för info Claes - du har verkligen djuplodat detta med domar! Då kan man säga att kommunen har rätt att ställa kretsloppskrav om fastigheten ligger nära eller rinner mot en känslig recipient. ...men man kan ändå ställa frågan, med tanke på att ingen annan kommun verkar ha detta krav, om det är schysst att påtvinga nybyggare en kretsloppstoalett? Bra eller dåligt av kommunen? Ja
PNO: Är kopplingen rätt monterad från början så ska det inte vara något problem att lossa och återmontera. Problem brukar däremot kunna uppstå om kopplingen exempelvis sitter på mjuka rör utan stödhylsor eller är för hårt åtdragen så att klämringen, röret eller konorna i kopplingen skadats. Men det är ju svårt att se innan man tagit isär den... Gängan är inte en del av
mangen5: Hur ser jag på bästa sätt om det är galv eller gjutjärn?
Pherra: Montera fmm tryckstötdämpare just innan t-maskin brukar göra susen. Kan ha mjukstängade kranar i övrigt i huset därav problemet bara vid t-maskin. Tänk på att vid montering montera dämpare rakt mot vattenriktningen lämpligtvis med ett tröret.
corre: Det ska vara en tätningsmanchette över stålröret, sån jag länkade till. Avrinningen i yttre brunnen är för att regnvatten eller annat ska kunna rinna ut också. Så om det kommer in vatten underifrån så finns det avrinning. Finns lite trådar med mer bilder och beskrivningar i forumet, söker du med "borrad brunn" kan det nog komma upp en del.
Traume: 1.ja 2.ja eller våtrumsgolv 3. ja 4.:banghead: 5.:banghead: 6. skulle kanske inte uttryckt mig så men ja:D
Krilleman: Om man följer monteringsanvisningen ska pluggen borras ur. Inte skäras med moraknivens spets. Det ska även vara en högpunkt på slangen. Alltså behöver du fästa upp avloppsslangen i ovankant på skåpet. Jag brukar göra det med ett vanligt 22mm kopparsvep och en vvs-skruv. Enkelt och billigt.
Traume: var försiktig så du inte förstör röret , spricker ganska lätt
Traume: Såg nu att huset var byggt på 70-talet, så byt.
Traume: Markavlopps rör är för läggning i mark, grå kan du ha till allt. Så om du ska hänga rören är inte mark godkända .
hempularen: Som sagt föreningens krav gäller troligen att det skall vara en firma med "säker vatten" certifiering (obs. det finns VVS firmor som inte är certifierad, även om de i övrigt är helt fackmannamässiga, det kostar pengar för dem att vara med i certifieringen). Rent praktiskt är det viktigt att du anlitar en certifierad firma med ansvarsförsäkring (tror att försäkringen är obligatorisk
Jotsat: Tack för råden �� Det är i första hand kranen som är kass, dvs läcker, men kopplingen hade högst oklar funktion, dvs håller att gängas ur och i. Resultatet blir , om farhågorna är rätt, att jag inte kan dra på vattnet igen öht och har inget sätt(?) att rädda situationen på. Kan ev hitta någon gänga inne iofs... Men då måste jag ändå hitta en slangkoppling som