Vatten & Avlopp
Demmpa: Det där skåpet är antagligen mer tänkt till lägenheter där ägaren av fastigheten vill ha individuell mätning av förbrukningen av kall-/varmvatten.
David Wissing: Det läcker, ungefär en droppe var 5e sekund, från infästet från en äldre vridventil på radiatorslingan. (Se bild) Gissar att den är inskruvad och att det är tätningen som börjar ge med sig. Måste jag ta in en rörmockare direkt eller går det att täta provisoriskt själv på något sätt? [bild]
Andreas_kalmar: har varit i kontakt med leverantören det var helt normalt att man tappade luft löses genom att montera en injektor alt fylla med kompressor
Tuomo Tikkanen: [citat] Hej du och tack för välkomnandet :). Ja. Jag kollade upp den biten, därav min retoriska fråga om att pilla upp den försiktigt . Ja, lite oturligt detta o jag börjar ana anledningen till att förre ägaren inte använt nämnda badrummet på fem år. Det slutade droppa igår kväll vid 8 och satte igång igen vid fyra-tiden i eftermiddags. Funderade lite o insåg att det måste ha att
Johnny Viking: Den här bilden är mer tydlig gällande deras intressant rördragning....
Victormedc: Sant! Avlopp är ju inte särskilt känsliga för vatten!
Nimajneb: [citat] Tack, kan inte bli mycket tydligare och uppenbarligen så har fler ställt frågan :-)
bryggarebob: Jag gjorde enligt övre bilden och har nu testkört diskmaskinen, verkar fungera bra.
Jocker75: Kolla med Robota om man kan få köpa en lös motor via någon av deras återförsäljare?
Jocker75: Vad gav man för förslag till åtgärder? Jag tycker att du ska ta hjälp av någon som kan detta inkl pumpar då du själv verkar ha dålig koll på vad du har för anläggning, no offense!
Rörkrökaren: Kan vara insatsen: rsk 8591770 Om det var en Mattsson som du har?
PO_: Japp, nu har jag åtgärdat problemet och kopplat om. Lika bra att passa på när det är lätt gjort innan man stänger igen golvet/väggar osv. Och som vanligt, super tack för inputen Krilleman!
Klabbis: Hej Har problem med vår Bosch diskmaskin, den pumpar ut vatten men får inte in nåt nytt. Aquastoppen får ström och vibrerar men släpper inte igenom nåt vatten (den ska väl vara öppen när den har ström). Brukar dessa paja? Tror mig ha fått ett litet vattengenomsläpp när jag började mecka för ett par timmar sen men sedan har det varit tvärstopp. Har tömt saltbehållaren som var
DIY_freak: Undvik Comtech skulle jag säga... Verkar ha noll koll och kundsupport som inte existerar. De hade ett samarbete med Länsförsäkringar då de sålde bland annat tryckslagsdämparen. Försökte köpa den, men det var totalt omöjligt att få någon vettig respons från företaget. Om man får dålig respons när man försöker köpa en produkt de har kampanj/samarbete om, så kan man ju bara
Krilleman: [citat] Ja du har nog rätt, skymtar man inte en kant på "gjutjärns-skon" i vänsterkant på hålet?! Då är det bara bila 10cm till så borde det finnas en snutt rör bakom muffen att ansluta på.
corre: Den ersätter kopparröret i en klämringskoppling. OBS, den passar inte i alla klämringar. Det finns olika vinklar på den koniska ytan, och den runda förhöjningen på toppen har lite olika diameter. Det är en generell rekommendation (läs bör) att alltid använda en plugg från samma fabrikat som klämringskopplingen man ska plugga.
elpaco: [citat] En fin sak med rinkabyrör är ju att frakt är riktigt billigt också. Köpt en hel del till automatbevattning av dem.
Demmpa: Ta bilder på befintliga utkastaren, både utsida och insida, så kan nog vi föreslå lämpliga åtgärder både för att komma åt käglan och för att få bort den inför utbyte. Jag har bytt ut våra två gamla utkastare från -69, för att dela den så behövde man två rörtänger en på insidan och en på utsidan, sedan var det "bara" att skruva isär utkastaren.
kulle: Den rostfria ramen ligger över vattenlås insatsen, det är därför du inte får upp låset.
iwe: Bra fundering! Elen är framdragen bakom den gula tejpen, så där borde också dosa sitta. Elen har jag inte tänkt på. Spontat antar jag att man får typ försluta väggen med nytt tätskikt och nytt kakel? Men jag är bara lekman i ämnet. Jag ska förtydla att vi inte har några som helst planer på att sätta in en dusch här i nuläget. Men vad man har för planer om 5-10år låter jag
patrikj78: Jag gjorde som tommib sa och det blev lite varmare på det vänstra. Ibland finns det så enkla lösningar bara man kommer på dom😃😃. Stort tack allihop.
rofr: Jag, eh jag menar grannen, börjar med att prova upp och ner. Krisblandaren nedan kostar 2500, inte så kul kanske när man redan köpt en för 1500. Antar att jag behöver 2 övergångsmuttrar á 350 kr också. Blandare: https://www.vvsobadrum.se/badrum/blandare/duschblandare/oras/oras-7470-nova-duschblandare Muttrar:
nino: Om man i ett badrum även har bastu så kan man sätta en spygatt utan eget vattenlås, då använder den brunnens vattenlås istället, eller tvättmaskinsavlopp. Till kök brukar man väl dra 70 rör och sen förminska till 50 ovanför golv
norrbottenstorpet: Jag hade valt att gjuta med SKB och plugga brunnen (brunnarna). Hade satt brunnen ca 0,5-1 cm ovanför fallets lägsta nivå (för att ha marginal för finspackling). Sedan hade jag satt lite skumgummiremsor (sådana man har när man spacklar) och skyddat bara brunnen. Plattan dras av grovt på kantbalken och SKB-betongen gungas sedan på plats. Den beter sig ungefär som flytspackel. När sedan
Tim Rudöfors: Gjorde det enkelt för mig. Pluggade Betongröret en bit in i röret och fyllde sen igen med vattentätt betong [bild]
kulle: Tycker som pagno , låt firman åtgärda skadan och ta sedan kontakt med försäkringsbolaget så att dom får säga sitt om det är godkänt eller ej. Se till att få den inspektionen dokumenterad hos FB.
klonk: Eller gå ut, det är ju ett sommarhus! :o
raveper: Min 20 kronors toaborste har jag haft i mer än 1 år och kör utan stavar. nån gång ibland får man ju ha i lite medel i tronen men det gäller väl även om man kör med stav kan jag tro..
Anna1984: Tack för era svar! Nu känner jag att jag blivit lite klokare :-).
Tony2: Så här ser innanmätet ut, om någon är intresserad: [bild] Den sitter kvar i kranen än, då ingen återförsäljare för FMM ligger i närheten. Jag lade in en lös packning i mellanrummet som stoppar det mesta läckaget.