När sotaren var uppe på vinden senast berättade han att det luktade mer avlopp än normalt. Var uppe och kollade på detta idag. Var lite blött på själva röret, typ som lite kondens. Syntes även på isolering och även på bjälkar i anslutning att det varit fuktigt, syntes dock inget under isoleringen på plasten.
Hur ska jag gå till väga? Är det bara något som behöver bytas som är relativt enkelt eller bör jag kontakta någon, isåfall vem?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hur ska jag gå till väga? Är det bara något som behöver bytas som är relativt enkelt eller bör jag kontakta någon, isåfall vem?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det bästa sättet att hantera detta är ju att dra upp avluftningen över yttertaket.
Det finns speciella takpannor avsedda för detta, här är ett exempel:
Detta är en av Benders varianter. Det finns säkert någon för ditt tak också.
Det finns speciella takpannor avsedda för detta, här är ett exempel:
Logga in
Skapa konto
Detta är en av Benders varianter. Det finns säkert någon för ditt tak också.
Vakumventilen sluter inte tätt så varm fuktig luft kommer ut från avloppet och kondenserar. Byt ventilen eller försök hitta orsaken till varför den inte stänger.
Av någon orsak har du ju en lös ventil brevid. Den kanske fungerar?
Av någon orsak har du ju en lös ventil brevid. Den kanske fungerar?
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ja, det syns ju tydligt på bilderna att den värmeisolerande frigolithuven antingenVikHe skrev:
a) har fryst sönder så resterna ramlat ner som popcorn, eller
b) möss har varit framme och tuggat söder frigoliten.
Jag vidhåller min slutsats: Upp med skiten över taket!
Det såg exakt likadant ut hos mig tidigare, dock har jag aldrig märkt av några problem med kondens. När vi byggde om huset och bytte tak nyligen så drog vi även upp avluftningen genom taket så som KOW föreslår.
Vår KA berättade att han hade hört ryktas om något hus där vakumventilen hade hängt sig på samma sätt som verkar vara fallet hos dig. Under en lång och kall vinter hade det blivit så mycket is på vinden att takstolarna hade givit vika och taket rasat in. KA hade ingen källa på detta så om det är helt sant eller inte är väl osäkert. Men teoretiskt så skulle det nog kunna hända.
Så, om det inte innebär alltför stora ingrepp, så hade jag nog försökt flytta upp avluftningen till taket.
Vår KA berättade att han hade hört ryktas om något hus där vakumventilen hade hängt sig på samma sätt som verkar vara fallet hos dig. Under en lång och kall vinter hade det blivit så mycket is på vinden att takstolarna hade givit vika och taket rasat in. KA hade ingen källa på detta så om det är helt sant eller inte är väl osäkert. Men teoretiskt så skulle det nog kunna hända.
Så, om det inte innebär alltför stora ingrepp, så hade jag nog försökt flytta upp avluftningen till taket.
Tror det är mössen som orsakat det med frigoliten. Reagerade också på texten med att den inte skulle användas vid frysrisk. Vet inte om den som låg bredvid var okej.
Det där med att dra ut genom taket känns som lite större projekt, kanske nåt att göra när det blir taktbyte men det är inte riktigt än. Skulle helst vilja byta ventilen bara om det inte är så att det är mycket bättre att ha det igenom taket.
Kanske borde höra på en bygghandel vad dom har och tycker.
Det där med att dra ut genom taket känns som lite större projekt, kanske nåt att göra när det blir taktbyte men det är inte riktigt än. Skulle helst vilja byta ventilen bara om det inte är så att det är mycket bättre att ha det igenom taket.
Kanske borde höra på en bygghandel vad dom har och tycker.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag hade en liknande ventil i ett hus under många år.
Men då satt den ner på bottenvåningen i ett uppvärmt utrymme.
Ingen lukt, inga olägenheter, det var som att den inte fanns
Försök ta till dig att det inte är rätt grej att ha på en uteluftsventilerad kallvind!
Men då satt den ner på bottenvåningen i ett uppvärmt utrymme.
Ingen lukt, inga olägenheter, det var som att den inte fanns
Försök ta till dig att det inte är rätt grej att ha på en uteluftsventilerad kallvind!
Den enda vettiga lösningen i ditt läge är att dra ut luftningen ovan yttertak.bockara skrev:
Vacumventil ska absolut inte sättas i kallvind. Har man bemödats sig att dra upp avloppet dit, ska man självklart dra ut den också för att undvika problemen som du redan har...
Jag håller med de flesta andra här om att du ska dra ut ventilationen genom yttertaket. Om du använder en specialpanna som KOW föreslår så är det lätt att ordna då de genomföringarna tätar mot undertaket med en gummipackning så det är inga problem att eftermontera dem. Du behöver alltså inte vänta tills du ska göra ett helt takbyte. Se bara till att du får en panna som passar de du har så har du fixat takgenomföringen på en förmiddag.
Okej ska kolla upp det med en sådan typ av panna som passar.
Funderade annars på en annan sak, kanske är en dålig idé men om man kollar på den översta bilden så sitter ventilen alldeles intill ventilationsrör som är innanför isoleringen som går ut genom taket med en plåthuv ovanför taket. Det är tre rör som kommer från källaren (toalett, dusch och tvättstuga) och ett som ansluts från markplan (toalett), den kommer i ovankant på bilden ett par meter ifrån de andra men förs in ibland isoleringen där. Borde man inte kunna utnyttja den huven att även släppa ut det här eller ska man inte ha dom i anslutning till varandra? Även om man drar en separat rör upp från avloppet. Kan det typ gå bakvägen ner i ventilationen då med otrevlig lukt?
Funderade annars på en annan sak, kanske är en dålig idé men om man kollar på den översta bilden så sitter ventilen alldeles intill ventilationsrör som är innanför isoleringen som går ut genom taket med en plåthuv ovanför taket. Det är tre rör som kommer från källaren (toalett, dusch och tvättstuga) och ett som ansluts från markplan (toalett), den kommer i ovankant på bilden ett par meter ifrån de andra men förs in ibland isoleringen där. Borde man inte kunna utnyttja den huven att även släppa ut det här eller ska man inte ha dom i anslutning till varandra? Även om man drar en separat rör upp från avloppet. Kan det typ gå bakvägen ner i ventilationen då med otrevlig lukt?
Förutsatt att det är tegeltak. Ser väl lite konstigt ut med en sådan genomföring på bandtäkt tak kanske.Janus82 skrev: