Eddie76
Eddie76: Dagens dimensioneringsregler säger 0,2 l/s i normflöde för en vattenutkastare. Det skulle innebära för din hink 16/0,2=80 sekunder så din vattenutkastare ligger inom vad man dimensionerar för.
3 svar · 11,3k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Just så det skall vara :D
5 svar · 19,5k läst
P
Palmujoki: 2007 är byggnadsåret. Knappast godkänd nej.
4 svar · 5,0k läst
H
Hybridnyckel: [citat] Ja så är det väl ja. Men då för vi väl borra ett extra hål då så vi får avstängningen på ovansidan, för försäkringens skull.
11 svar · 15,8k läst
·
P
pepparkakshuset: det löste sig ! 32 mm slanganslutning och 32-40 muff .... Sweet :thumbup:
1 svar · 1,5k läst
B
brne: Ska byta ut en gammal läckande köksblandare som måste ha suttit i årtionden. Nya blandaren har lekande mutter G3/8 med planpackning. [bild] Idag finns det en vinkelkoppling klämring av märket AHA på kopparledningen. Gängorna på vinkelkopplingen är också G3/8 tror jag. Är det så enkelt att det bara är att skruva av gamla kranen, och skruva på den nya, eller är det olika standarder,
0 svar · 1,1k läst
·
B
ByggNiclas: Ah ok tack. Såg nu hur det ser ut efter det att all gegga försvann. Fräscht haha. Tack för svar och hjälp.
5 svar · 3,5k läst
·
S
SirMacke: Är inne i en köksrenovering där jag har flyttat vatten 40cm åt sidan och 10cm in mot väggen för att det ska fungera med det nya köket. Det är från källarenn och genom golvet, med ett antal 90-böjar och så, känns lite sådär särskilt då jag idag såg att det var vatten kring en rak skarv. Så det är bara att öppna upp golvet igen. Frågan är då, att bara dra åt och hoppas på
0 svar · 940 läst
Krilleman
Krilleman: Vatette badrumsfördelare under tvättstället löser problemet. 3-rörs för KV och 2-rörs för VV. Tvättstället kopplas på sticket uppåt. Dra upp två 16mm Rör-I-Rör. 16mm har 30% större flöde än 15mm! På så sätt kommer alla kopplingar utanför tätskiktet. Tänk på att ha matningarna nederst där det finns avstängning monterad! Snyggt, prydligt och korrekt!
4 svar · 1,3k läst
Fjojtmehmet
Fjojtmehmet: Det är samma stigning som på radiatorkopplet Du tar mutter och klämring från kopplet och sätter på pex med stödhylsa. Lekande muttern på vinkeln drar du på radiatorkopplet
6 svar · 2,9k läst
·
T
Tompa01: Kan avsluta tråden med att den räckte till med god marginal. Inget cyklonmunstycke, men gick ändå snabbt att värma upp runt om 28mm rör. ska även finnas cyklonmunstycke att köpa till, men har man lite utrymme så går det bra ändå
5 svar · 2,7k läst
B
Blåbär69: Har som så många i dessa tider en grävd brunn som håller på att sina. Vi vill in i det längsta undvika att köra den helt torr och tänkte bygga någon typ av flottör. Någon som har åsikter om följande konstruktion. En petflaska, (flottör), som sätts ihop med ett antal VP-Rör och sedan ett borrat hål i brunnslocket där VP-röret får sticka upp och lite markeringar på så man se
0 svar · 1,4k läst
S
shomakie: Nej. De sitter oftast en packning under hon mot plaströret som går ner. Plocka isär o kolla den. Du släpper på skruven som sitter uppe i hon.
3 svar · 8,0k läst
·
B
bluesbiker: Grejen är om jag ska dra nytt in i huset så måste jag bila upp golv etc. Och för att använda vattnet i min befintliga brunn till bevattning m.m så behöver det ju inte vara indraget i huset för att kunna använda.
4 svar · 3,7k läst
·
T
toolman77: Är det nödvändigt att frysa, är det bara två ballofixer att sätta så är det antagligen enklare och billigare att bara stänga av vattnet i 10 min.
1 svar · 1,0k läst
M
mothership: Rekommenderar ECObox. pris ca 75000 kr. Man kan släppa ut allt i stenkista när det passerat reninsverket, slippa klydd med filterbädd etc.
5 svar · 5,2k läst
Krilleman
Krilleman: Rätt ska alltid rätt i rörmokeriets värld! :thumbup: Min tanke var att det kan vara skönt att fördelaren "vilar" i klamman innan man drar skruven. Men i din film så är alla klammer med skruven nedåt.
5 svar · 3,4k läst
·
prototypen
prototypen: Och så ska det vara ett T-rör (eller speciellt Y-rör) så kabeln går raka vägen. Protte
5 svar · 6,4k läst
M
Mr X: Stort tack för denna tråd! Köpte en Asko-diskmaskin igår och hade ett liknande problem (1/2" på slangen från kranen, 3/4" på slangen från diskmaskinen) och även här fanns det tydligen en förminskare med i påsen med manualen etc. :rolleyes: Ibland är man blind!
4 svar · 11,5k läst
O
olotor: Tack krilleman, fantastiskt att få snabbt svar och slippa åka till Hornbach och fråga.
4 svar · 3,8k läst
·
NetNut
NetNut: Den blandardelen är normalt inte delbal utan säljs som den är, kallas "blandarpaket" då den (troligtvis) är både tryck och temperaturreglerande och mig veterligen finns inte reservdelar lösa till "paketet". Förmodar blandaren på bilden är en äldre Morablandare ?
2 svar · 1,5k läst
·
V
Vissla: Hej Vi är tre hushåll som lämnat in ansökan till lantmäteriet om samfällighet för gemensamt vatten/avlopp (Biocleaner och vattenbrunn). Från lantmäteriet fick vi svar att de börjar fakturera efter att handläggningen uppgår till 10 000 kr. Vad är normalt pris på handläggning och normal handläggningstid? Enligt lantmäteriet tar det 8-12 månader. Vad är d som kostar i
0 svar · 809 läst
Krilleman
Krilleman: Korrekt skyddsfyllning, typ finare grus/sand, ovan/under är också bra runt ditt PEM-rör. 32mm kanske var att ta i dock. Det är ju standard för inkommande. 25 räcker och blir över dimensionsmässigt.
2 svar · 5,3k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] https://www.gvk.se/branschregler/fragor-och-svar
5 svar · 6,4k läst
P
pikapika: Det brummar ibland i rören när vi spolar varmvatten i köket, det kan också vibrera i golvet där ledningen går... Vad kan problemet vara?
0 svar · 1,6k läst
M
MagnusAr: Tackar! Fick samma sak bekräftat av en rörläggare så nytt överstycke beställt!
2 svar · 2,3k läst
·
M
Marcussjogren: [citat] Ah typiskt - jag gjorde allt jag kunde för att skapa en glädjekalkyl av eländet :) Tack för förtydligandet av bilden, var först lite osäker på vem som var vem! 😂
20 svar · 4,7k läst
·
B
Bigfoot: FMM skickade en ny insats utan strul, dom erbjöd sig att skicka någon som bytte den också, men det tyckte jag var överkurs. Sånt ger pluspoäng. Vad som var fel med den gamla blev jag inte riktigt klok på, jag såg inget konstigt med den och när jag hade den lös så gick den lätt. Jag testade att sätta dit den igen och den blev lika trög igen. Den nya fungerar i alla fall bra.
6 svar · 8,2k läst
B
Bengt Henrik: skickar med några länkar som bättre visar hur man gör och hur insatsen ser ut. https://youtu.be/SKsVz9H76T4 http://www.rinkabyror.se/images/upload/artiklar/_640x640/9404_w.jpg
12 svar · 13,1k läst
C
corre: Grundfoss CM Booster är deras modell för tryckstegring. http://se.grundfos.com/products/find-product/cm-cme-booster.html
9 svar · 6,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.