Flyttade in i vårt hus för lite lite mer än ett år sedan och märkte efter någon månad att det började dunka rytmiskt i rören när man spolade varmvatten hårt. På senare tiden kommer problemet även vid medeltemperatur och vid svagare flöde. Dunkandet blir intensivare och snabbare ju högre vattenflöde vi har.
*Vi har fjärrvärme i huset.
*ljudet låter mest på toaletten ca 3 m från inkommande vatten

Har försökt kolla i forumet efter liknande problem men då mest sett inlägg om dunkande vid på/av. Vårt problem uppkommer alltså när man duschar, spolar upp diskvatten, tvättar händerna varmt osv.

Har ni någon aning om hur vi bäst diagnostiserar problemet och vad orsaken kan vara.

Det kan vara en backventil som kommer i självsvängning och öppnar/stänger rytmiskt.
Kan t ex sitta på inkommande kallvatten eller vid varmvattnets blandarventil.

Gällde det bara varmvatten?

F
Mina päron har samma bekymmer. Krypgrund och jag inbillar mig att det helt enkelt är slanka vattenrör som är lite glest stagade men det kanske är helt fel?

Krilleman
Det låter som problem med en backventil i systemet.

Hos mig hade jag att det slog i rören vid öppning av en vv-kran, inte vid stängning. Mycket troligt var orsaken ett rör som låg för nära ett annat, ett mjukt prisolrör med dålig klamring. Det började dansa när vv slogs på men nu är det avhjälpt med distansbrickor till närmaste rör.

MagHam skrev:
Det kan vara en backventil som kommer i självsvängning och öppnar/stänger rytmiskt.
Kan t ex sitta på inkommande kallvatten eller vid varmvattnets blandarventil.

Gällde det bara varmvatten?
Jo, det gäller bara varmvatten. Vad tror du om ev lösning? Har hört att enskilda blandare kan orsaka problemet.

Thomas_Blekinge skrev:
HDet började dansa när vv slogs på
Det finns alltid en grundorsak till självsvängning. Alltså en komponent som inducerar tryckskillnader.
Ett helt linjärt flöde skulle inte ge någon bestående vibration.

Fjäderbelastade kulor i backventiler som vi nämnt innan kan ligga och "fladdra"

Var i systemet finns sånna backventiler? På blandare?

• Gilla
Poyans
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Det låter som problem med en backventil i systemet.
Var i systemet sitter sånna backventiler? På någon blandare? Kan man undersöka detta utan att koppla från blandaren?

Sorry för spam men är ny på både VVS och forum! 😀

Det sitter backventil i kall-/varmvattenledningen vid värmeväxlaren/flödesventilen i fjärrvärmecentralen.
Exakt var beror på märke/modell av fjärrvärmecentral.

MagHam skrev:
Tänkte krilleman_215 (som är proffs) skulle föreslå lite strategiska ställen att leta på...

Kan sitta i blandare men då borde det bara drabba ett tappställe.

Annars vid värmeväxlarens blandningsventil eller i anslutning till den typ något i stil med:
[länk]
[länk]
[länk]
Tack för era svar.

* Är det värmeleverantören man kontaktar eller rörmokare?

* Upplever att dunkandet blir mindre om jag sänker inkommande vattentemp i värmeväxlaren. Är det något som förstärker era misstankar?

Så här ser min Gemina Termix värmeväxlare ut:
Informationsaffisch av en Gemina Termix värmväxlare med etiketterade delar som expansionskärl, reglercentral och säkerhetsventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Demmpa skrev:
Oftast är det vanlig rörmockare när det gäller icke hetvatten-/fjärrvärmesidan.
Backventilen sitter nog ihop med smutsfiltret (5), den för tappvarmvattnet sitter precis innan (till höger) om "reglerventil varmvatten (2)", som är en AVTQ, här är servicemanualen för själva tappvarmvattenreglerventilen [länk]

Aha, perfekt! Tack för svar!
Då ska jag kontakta rörmokare och be dom kika på den där ventilen. Återkommer med uppdatering när någon varit här och kikat.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Nu är dunkandet borta!

Det var ingen backventil i värmeväxlaren. En tekniker från fjärrvärmeföretaget var förbi (kom på att jag betalar för ett sånt där serviceavtal) och kikade runt, allt i värmeväxlaren såg ok ut.
Det visade sig att det var blandaren i en dusch vi ej använder som spökade. När vi vred blandaren till kallt så upphörde bankandet. Har testat alla kranar i huset och det är knäpp tyst. Helt otroligt! Fatta glädjen 😀.
Tack för all er hjälp och engagemang! Nu ska jag ta en djudlös hetdusch med råstarkt vattentryck!

• Gilla
Kentaxel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.