Vatten & Avlopp
mogge_73: Att en brunn sinar innebär att grundvattennivån sjunker under den nedersta ringen och brunnen tappar kapilärkraften att trycka upp nytt vatten. Brandkåren kan fylla brunnen med någon kubik för att få tillbaka effekten igen. Men sinar brunnen är det en ny brunn eller borra som gäller.
Oddbod: Om det är en produkt som finns borde anslutningen vara 75mm. Den där anslutningen ser ut att vara 35-40mm.
Mrkristianstad: Jag tycker det är helt rätt väg att gå.
Prosit: Nu när du säger det så... Hittade skötselanvisningen, där står precis det du skriver. http://www.rskdatabasen.se/infoDocs/DOS/DOS_9_8345130.pdf
KnockOnWood: [citat] Bra jobbat, du kommer att fixa det! [citat] Jojo, det är nog alltid någon "naturlag" som har ett finger med i spelet :)
qvintus4: Ska tillägga att jag tor det är en samfällighet efter som vi ska dra upp från det kommunala V/A uppe vid landsvägen
mrosio: Jag bor som sagt i lägenhet (Brf) - är det någon idé att börja fundera på vad som så att säga händer i avloppet UTANFÖR lägenheten? Eller är det brfs "problem"? Ljudet stör mig egentligen inte, var mest orolig att något blivit fel när jag hade gjort min (i mina ögon) superbra rensning..
Chrissofsweden: Hur fan missar man att montera klämring?
roland53: Det är väl snarast en estetisk fråga. Funktionen är ju där och det ser inte ut som något läcker. Hur fuktskyddet är anslutet till avloppsröret går inte att avgöra på bilden. Om detta är korrekt är det väl bara att anskaffa en passande muff och trä utanpå. Eventuellt fyller du ut utrymmet mellan kakel och rör med silikon.
Thomas_Blekinge: Jag vet inte vad du har för andra "aktiviteter" men annars håller jag helt med dig. Ett smalt rör räcker men jag var lite rädd för att det finns föreskriftsnarkomaner här. Man får vara tyst ibland.
DonaldDuck: Dök upp en liten följdfråga; Om man lossar kopplingen mot dosan (för att man missade antal varv...), kan man då backa och göra om? Sen undrar jag om RSK 185 01 68 är korrekt för koppel till combipex 15mm till M7 dosa?
Jörgen Ö: [citat] Hoppas du har rätt....har dessvärre varit med om problemet flera ggr när jag gjort badrum....därav min fråga ;-)
Mikael_L: [citat] Nä inget av informationen i tråden är fastställt. Vi lever fortfarande i okunnighetsbubbla om det faktiska skicket och utförandet. Jag tror inte tråden kommer reellt framåt så länge det inte kommer upp en bild eller lite annan info om hur det i verkligheten ser ut runt brunnen och/eller i badrummet i övrigt. [citat] Känns som att det var en replik på mitt inlägg #14 ... ;)
RoBo: det finns risk för legionella i pluggade vattenrör där vattnet står still.
Maxwells demon: [citat] 25x2.3 skulle ge ett mottryck på runt 80-90 Pa/m. Perfekt! Då vet du att du har marginalen på din sida för framtiden. Det är en skön känsla att veta att det är bra gjort också :) Dock så har jag bara gett dig tipset utifrån area och schablon 50w/m2. Kan ju vara så att du behöver mer effekt eller mindre beroende på isolering, läge, storlekar på radiatorer, källare eller
Hybro: TS ja! Men det kommer andra som behöver korrekt info. Eller vad tycker Du?
Krilleman: Ring och kolla vad dom säger i kundtjänst! :thumbup:
qvintus4: Såg en Begagnad Separett flame 8000 2014 i bra skick inte mycket använd , någon som har erfarenhet av den här modellen bra ? dålig ?? Har den haft några problem man uppdaterat senare år trå ?? Mvh Anders
Yrrol: Ifall det är kris så gå ner till vattenmätaren och stäng vattnet där istället. I övrigt så är väl tanken att man stoppar in en insex och skruvar medurs. Ifall insex är rundad så kan en torx ge än en sista chans.
roland53: Vadå inte tid?? Då har du ju 3 medarbetare som säkert gärna hjälper till .....:):rolleyes:
Dmpn99: Tack ! Jo så är det faktiskt, jag ska ordna det. Om någon har några mer tankar kring detta får dom gärna dela med sig. Är glad för så mycket åsikter, fler desto bättre! Mvh
Krilleman: Går det att lossa på ev propp och kontrollera att det finns tryck på denna i källaren? Det som är intressant är ju om ledningen är kopplad på VV och vänder nedåt i huset.
Yrrol: Ifall det rinner ut i holken direkt så hade jag tagit ett redigt tag om det stora vita plast-paketet i mitten, vridit ett kvarts varv moturs. Lyft upp och bytt gummiringen längst ner på paketet. Ventilhuspackning RSK: 788 69 81. Samt tittat så saker sett rätt ut nere i cisternen samt i övrigt, känn på delarna i botten så dom sitter fast - att muttern under cisternen inte lossnat något.
paltskallen: Jo jag tycker också det, var lite osäker bara. Tack för hjälpen.
Eddie76: Dagens dimensioneringsregler säger 0,2 l/s i normflöde för en vattenutkastare. Det skulle innebära för din hink 16/0,2=80 sekunder så din vattenutkastare ligger inom vad man dimensionerar för.