Måste byta rören under plattan. Men vad händer om jag kapar gjutjärnsröret under övre grenen, ser inte ut att vara ingjutet. Väggen verkar vara byggd emot röret, funderar på om rören kommer sätta sig när stödet neråt upphör. Plaströret kan ju inte fungera som stöd på samma sätt som befintligt rör.
Gammalt gjutjärnsrör längs en vägg med avflagad färg och osäker stödstruktur.

Äldre gjutjärnsrör sett vertikalt med tecken på korrosion och färgflagning, infäst i en vägg med vitputs och tapetrester.

Jag hade bilat ut runt röret och bytt de så högt upp mot tag som möjligt. Satt en jetkoppling i skarven mellan kvarvarande gjutjärn och nya plaströret. Gjutjärnet måste bort förr eller senare ändå.

Hej

Var i den sitsen när jag renoverade hallen...
Funderade på att byta det stående röret i badrummet eller anslutningen till det i plattan men vågande inte för vikten av rör kopplade till badrummet ovanför och avluftningen till taket. Rören på ÖV vilar endast på reglar, eller hänger helt löst..

När jag har bilatupp golvet så ser jag att gjutjärnsröret är ingjutet i ett fundament. Jag kommer ansluta gjutjärnsröret till nya stammen under golvet. Men kommer gå med ett nytt rör upp genomgolvet brevid gjutjärnsröret så att det finns en ny anslutning redo när stammen uppifrån skall bytas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.