Byggahus.se
Hej håller just nu på att bygga upp en stor del av nedervåningen i huset. Jag är på gång att börja dra avlopp till den avloppsstam som går in i huset. Vi har enskilt avlopp med trekammarbrunn och infiltration. Jag har försökt hitta information om var i avloppsledningen vi ska ha avluftningen. Det enda möjliga av utrymmesskäl och estetiska skäl är att dra upp avluftningen i vårt skafferi och sedan upp på taket. Jag har försökt skissa ihop en slarvig bild om hur avloppet kommer dras.

Den övre vänstra sidan visar hur jag har tänkt att dra avloppet i en planskiss. Den högra undre delen visar hur alla delar kopplas till avloppsstammen vertikalt.

Min fråga är om jag kan dra upp avluftningen från ledningen som kommer från köket eller om jag kanske hellre ska förlänga WC- stolens ledning in i skafferiet och dra avluftningen där ifrån.

Ledningen som kommer från kök blir 75 mm och WC 110.

Handritad skiss av avloppsplan för en nedervåning med noterade avloppsledningar och föreslagen avluftning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om det är så att folk inte förstår min vackra ritning så får ni gärna säga till så ska jag försöka komponera en bättre.
 
det är ju toaletten som har behov av mest luftning så brukligt är väl att förlänga den stammen uppöver om det går.
 
Tack för svaret! Jag använder mig av Upinors installationsmanual vid planeringen

https://www.uponor.se/handler/directdownload.ashx?did=DD5CA1BFCADB40D6A37E4401DBA944C1

Enligt manualen på sida 19 står att "Luftningsledningen skall ges oavbruten stigning. " vad innebär det i praktiken. Får det inte förekomma några vågräta partier men 45 graders stigning är ok eller ska hela ledningen vara 100 % vertikal? Är ett parti med 2 grader stignig ok? typ 50 cm sen vertikalt resten?

Kanske får kontakta uponor men någon här har kanske koll.
 
Hej Chronaus

Lånar din tråd lite, hoppas du inte misstycker. :) Jag har skissat hur jag skulle vilja göra om vårat avlopp inför kommande stambyte och framtida renoveringar.

Huset är i 3 plan och idag är rören för plan 2 anslutna i den vertikala huvudstammen, men jag skulle vilja göra ett nytt avstick i källargolven och ta en annan väg.

Räcker det med 1 avluftning som ritad eller behöver jag komplettera med en till på stammen mot köket?

Någon som har en åsikt? Tack på förhand :)
Schematisk ritning av VVS-installationer med rördragning för kök, toalett och dusch. Rött markerar nuvarande anslutningsprincip.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Olseen92
  • Laddar…
Har samma tankar själv så jag vet inte, men som jag tolkar din bild borde kök/dusch/tvättställ kunna få problem med tomma vattenlås vid spolning i "Toa" men inte i "TOA".
 
Staffans2000
Chronaus skrev:
Tack för svaret! Jag använder mig av Upinors installationsmanual vid planeringen

[länk]

Enligt manualen på sida 19 står att "Luftningsledningen skall ges oavbruten stigning. " vad innebär det i praktiken. Får det inte förekomma några vågräta partier men 45 graders stigning är ok eller ska hela ledningen vara 100 % vertikal? Är ett parti med 2 grader stignig ok? typ 50 cm sen vertikalt resten?

Kanske får kontakta uponor men någon här har kanske koll.

Lugn lugn lugn...
Det innebär precis som det står. Dvs röret skall ha ett fall från någon procent till vertikalt. Är det bakfall i röret bildar kondensen snart ett vattenlås i din luftare.

Staffan
 
Jag inbillar mig att när man har enskilt avlopp och infiltration så är luftningens främsta uppgift att se till att infiltrationsbädden får luft/syre så bakteriernas nedbrytningsarbete fungerar.

Så mycket vakuum blir det nog inte i en liten etthushålls-anläggning.

Och som Staffan2000 påpekar: Det viktigaste är att det inte är bakfall, så det kan bildas ett vattenlås som stoppar ventilationen. Det är ju inte bara kondens, utan det regnar rakt ner i ventilationsröret.

I vårt hus sitter avluftningen på ett handfatsavlopp en bit ifrån toalettstolen.
Och så finns det en toalett till tio meter bort.

Allt har funkat bra i sju år, sedan vi fixade ett bakfall på ventilationen uppe på vinden.
Det upptäcktes efter att det började lukta avlopp i trädgården från luftningsröret till infiltrationsbädden.
När bakfallet hade fixats försvann doften.
 
Tack för svaren!

Har ritat om avloppet lite. I stället för att skapa en ny tråd undrar jag här om denna kopplingen är ok. Med tanke på anslutningen mellan dusch etc. och wc. Risk för stopp vid den långa 90 graders böjjen?
Avloppsrör med etiketter för wc, dusch och avloppsström för diskussion om koppling och risken för stopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Staffans2000
Den går alldeles utmärkt.
Teoretiskt sett skulle det vara ännu bättre med en gren och ett fyrtiofemgradigt språng, men det är som sagt mest teoretiskt hårklyveri för fekaliefantaster.

Staffan
 
Instämmer, en sådan här hade gjort sig bättre för dusch,golvbrunn, handfat:
PVC-rör med T-koppling för VVS-installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och kanske två 45° böjar i stället för en 90° böj längst ner om det finns plats.
 
Enligt branschregler får man väl inte ha en 90° sådär längst ner utan den ska vara 2x45° minst. Större radie är resultatet.
 
Staffans2000
Det är inte en vinkel längst ner, utan ett knä, likt två språng bildar.
 
Ja enligt uponors installationsmanual som jag hänvisar till ovan ska det vara ok att ersätta 2 45° bitar med en 90° i svängt utförande i de båda fallen.

Anledningen till att jag vill kunna koppla dusch etc. med WCn på det sättet och inte använda 2 45° är på grund av platsbrist under i krypgrunden just där. Jag vill helt enkelt få plats med sammanfogningen i träbjälklaget på 22 cm djup.

Den andra 90° svängen kommer sen nere i krypgrunden.

Diagram över avloppsinstallation med en 90°-böj kopplad till WC, dusch, och handfat i en trång krypgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Staffans2000
Gör så.
 
  • Gilla
ovma och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.